|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۹۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه باور دارد که فساد بخشی از فرهنگ یک کشور نیست، افزود: فرهنگ را می توان تغییر و به روز کرد.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مراسم گشایش اجلاس بین المللی ضد فساد که روز پنجشنبه با حضور رهبران و مقامات ارشد 40 کشور جهان و شرکت های بزرگ تجاری در لندن گشایش یافت،ارزش گردش پول نامشروع در جهان را 1.62 تریلیون دلار برآورد کرد.

 دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در ابتدای این نشست که در 'لانکاستر هاوس ' برگزار شد، فساد را عامل اصلی و غده سرطانی مشکلات جامعه بشری دانست و گفت: اگر خواهان ثبات اقتصادی هستیم باید با فساد مقابله کنیم، اگر می خواهیم کشورهایی که از منابع سرشار طبیعی برخوردارند برای منافع مردمان استفاده کنند باید با فساد مقابله کنیم. اگر می خواهیم تروریسم را شکست دهیم باید بدانیم که فساد عامل اصلی گرایش افراد به افراط گرایی است.

وی افزود: اگر می خواهیم با فرار مالیاتی، پولشویی، گردش نامشروع دارایی مقابله کنیم باید مشکل فساد را حل کنیم.

نخست وزیر انگلیس «ارزش گردش پول نامشروع در جهان را 1.62 تریلیون دلار برآورد کرد» و افزود: این رقم برابر است با جمع کل اقتصاد آفریقای جنوبی، بلژیک و سویس است؛ این درحالی است که می توان از این رقم برای استفاده بهتری بهره برد.

کامرون هدف از برگزاری این نشست را تلاش برای علنی سازی فساد، راهکارهای مقابله آن و ریشه کن ساختن فساد از دل دولت ها و شرکت های تجاری بیان نمود.

وی همچنین عنوان کرد که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز اعلام کرده است که دولت پاناما قرار است در چارچوب تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات مالیاتی، همکاری کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد مالی گفت: ما برای ملت مان و کشورمان مبارزه می کنیم و فساد همانند برخی از افراط گرایان که با آنها در حال جنگ هستیم، سبب ویرانی کشورها می شود.

وی با اشاره به 'بهار عربی ' و شروع آن از تونس گفت: مرگ آن جوان میوه فروش تونسی به دلیل خودسوزی، اعتراض ناامیدانه به فساد گسترده در آن کشور بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: با میلیاردها دلار پول ناشی از فساد مالی می توان مدرسه، کتاب و میز و صندلی برای دانش آموزان فراهم ساخت .

جان کری اضافه کرد: فعالیت های مجرمانه که سبب تخریب کشورهای می شود و دربرگیرنده قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان است می تواند سبب افزایش شکاف میان ملت ها و دولت ها شود.

وی گفت: این مساله می تواند به گسترش تروریسم کمک کند. احساس عمیق ناامیدی مردم و عصبانیت روز افزون آنها از سیستمی که دچار تقلب و فساد است، می تواند به افراط گرایی منجر شود.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه باور دارد که فساد بخشی از فرهنگ یک کشور نیست، افزود: فرهنگ را می توان تغییر و به روز کرد.

نشست لندن در حالی برگزار می شود که نشت اخیر میلیون ها اسناد شرکت حقوقی پانامایی 'موساک فونسکا' موسوم به 'اوراق پاناما'، حساسیت افکار عمومی و کشورهای جهان در مورد گریزگاه های مالیاتی و گستره فساد مالی در اشکال مختلفش از جمله پولشویی و فرارمالیاتی را برانگیخته است.

اسناد یاد شده نشان می دهد چگونه برخی از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان دارایی هایشان را در کشورها و یا مناطقی که گریزگاه های مالیاتی شناخته می شوند به اشکال مختلف از جمله با تاسیس شرکت های صوری پنهان کرده اند.

در این اسناد نام بیش از 200 هزار شرکت و بنیاد صوری فاش شده است که برای گریز از مالیات در این کشورها و مناطق که ی از آنها تحت حاکمیت انگلیس هستند به ثبت رسیده اند.

در این کنفرانس همچنین قرار است راهکارهای مقابله با فساد شامل مخفی کاری مالیاتی شرکت های چند ملیتی، شفافیت هرچه بیشتر مالی دولت ها، تاکید بر اجرای قوانین مبارزه با فساد و تقویت سازمان های بین المللی نظارت بر فساد مالی در چارچوب یک بسته پیشنهادی به تائید شرکت کنندگان برسد.

در این بسته پیشنهادی همچنین قرار است راهبرد عملیاتی برای مجازات متخلفین و حمایت از آسیب دیدگان مورد توجه قرار گیرد.

پیش از برگزاری این نشست سیصد تن از کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه های انگلیس در نامه ای به رهبران جهان خواستار برخورد جدی با گریزگاه های مالیاتی شدند.

روزنامه تایمز که این نامه را منتشر ساخته بود به نقل از نویسندگان نوشته بود: در حالی که این مناطق (گریزگاه های مالیاتی) به نفع افراد پولدار و شرکت های چند ملیتی است، هزینه آن به پای سایرین نوشته شده و سبب افزایش بی عدالتی می شود.

این روزنامه افزود: نویسندگان این نامه از دولت های شرکت کننده در این نشست خواسته شده است تا پرده پنهانکاری ها را در خصوص گریزگاه های مالیاتی دریده و منافعی را که شرکت های بزرگ و ثروتمندان از آن منتفع می شوند را علنی سازند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین