کد خبر: ۹۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با کریستین امانپور، مجری مشهور شبکه سی ان ان گفت: آمریکا در ضمن همکاری با مسکو بر سر آتش بس در سوریه درک می‌کند که نسخه روسیه برای راه حل سیاسی سوریه "لزوما یک معادله قابل کار کرد" نیست.
وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با کریستین امانپور، مجری مشهور شبکه سی ان ان گفت: آمریکا در ضمن همکاری با مسکو بر سر آتش بس در سوریه درک می‌کند که نسخه روسیه برای راه حل سیاسی سوریه "لزوما یک معادله قابل کار کرد" نیست.

 جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه با سی ان ان با این حال گفت: اما ما بدون روسیه این آتش بس اولیه را نداشتیم و با این آتش بس عملا جان ده‌ها هزار نفر نجات یافته است.

امانپور در این مصاحبه از کری پرسید: چه چیزی باعث می‌شود شما باور داشته باشید که روس‌ها در حالی که عملا شریک بشار اسد به عنوان مثال در باپس گیری شهر حلب هستند، در عین حال شریک شما در تلاش برای دستیابی به یک آتش بس و یک راه حل سیاسی در سوریه نیز هستند؟

کری در پاسخ به این پرسش گفت: آیا وضعیت عالی است؟ خیر آیا همچنان مشکلاتی برای حل شدن وجود دارد؟ بلی ما با یک جنگ پنج ساله مواجه هستیم که اکنون چیزی فراتر از یک جنگ است.

کری ادامه داد: شما در این جنگ کردها در برابر کردها را دارید، کردها در برابر ترکیه را دارید، عربستان در برابر ایران را دارید، سنی‌ها در برابر شیعه‌ها را دارید، مردمی همزمان مخالف با داعش و مخالف بشار اسد را دارید. منظور من این است که میدان جنگ در سوریه بسیار پیچیده است.

وی افزود: این به نفع روسیه است که تا ابد در سوریه گرفتار نشود. این به نفع روسیه است که تبدیل به هدف کل جهان سنی‌ها نشده و کاری نکند که هر افراطگری در منطقه به دنبال روسیه برود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: اگر قرار باشد روسیه از یک باتلاق در سوریه اجتناب کند آنها عملا نیاز دارند که یک راه حل سیاسی برای سوریه بیابند.

وی همچنین تاکید کرد: هرگونه توافق حاصل شده برای سوریه نهایتا چیزی به جز "کلمات روی کاغذ" نخواهد بود.

کری گفت: اما مذاکرات دست کم "مکانیسمی" را ایجاد کرده تا افراد دارای نفوذ واقعی در میدان بتوانند مذاکره و هماهنگی کنند.

وی افزود: کلید هر توافقی اجرای آن است ما به دنبال دیگر شیوه‌های اجرای یک توافق برای سوریه هستیم. اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و در حال ساخت چیزی که من امیدوارم منجر به یک ساختار قدرتمند شودT هستم.

کری همچنین گفت نگرانی که به گفته ایران بازرگانان و شرکت‌های خارجی برای تجارت در ایران دارند به جا نیست.

وی تصریح کرد: بانک‌ها در اروپا برای قرض دادن، پشتیبانی از یک معامله و باز کردن یک حساب برای ایران و دست زدن به تجارت با ایران آزاد هستند.

وی افزود: ایران حق برخورداری از مزایای توافقی که با آن موافقت کرده را دارد. آنها سانتریفیوژهایشان را متوقف کرده‌اند. آنها به هر بخشی از این توافق پایبند بوده‌اند.

وی با این حال به این مساله اشاره کرد که برخی کشورها ممکن است نگرانی نسبت به قوانین آمریکا را بهانه عدم تجارت خود با ایران قرار دهند.

وی در این باره گفت: در این زمینه مسائل زیادی دخیل هستند. ما فقط از مردم می‌خواهیم هر توافق خاصی را بررسی کرده و با ما در تماس باشند و ما در صورتی که تردیدی وجود داشته باشد برای آنها مساله را شفاف خواهیم کرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین