|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۹۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱
عراقچی گفت: مناسبات نزدیک و خوب ایران و ژاپن ریشه‌هایی بس عمیق‌تر از نفت و انرژی ایرانی یا خودرو و تکنولوژی‌های نوین ژاپنی دارد
سفر همسرم به تهران در آینده نزدیک نشانه علاقه ژاپن به گسترش روابط با ایران است.

دیروز درخت صلح و دوستی بین ملت ایران و ژاپن، توسط «آکیه آبه» همسر نخست وزیر ژاپن در پارک پردیسان کاشته شد. آکیه آبه که برای شرکت در نخستین سمپوزیوم مشترک ایران و ژاپن با عنوان زنان، صلح و توسعه پایدار به ایران سفر کرد، دیروز  با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نهال زیتون را به عنوان درخت صلح و دوستی بین دو ملت ایران و ژاپن در پردیسان کاشت. ابتکار در این مراسم گفت: امروز به رسم صلح و دوستی خانم آبه یک نهال زیتون را در پارک پردیسان غرس کرد. معاون رئیس جمهوری افزود: این درخت می‌تواند نشانه‌ای از صلح و دوستی بین ملل و بویژه تقویت روابط و دوستی بین دو کشور باشد. آکیه آبه، همسر نخست وزیر ژاپن نیز گفت: برای نخستین بار است که به ایران سفر کرده‌ام و بسیار خوشحالم که این درخت را کاشته‌ام. وی  ادامه داد: اینجا دوستان جدیدی پیدا کردم و از این بابت بسیار خوشحال هستم، الان که درخت زیتون را به عنوان نشانه و سمبل دوستی بین دو کشور کاشتم، امیدوارم زمانی که این درخت بزرگ شد، دوباره آن را ببینم.

افزایش 40 سانتیمتری سطح دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز درنخستین سمپوزیوم مشترک ایران و ژاپن با اشاره به بهبودی وضعیت دریاچه ارومیه گفت: سطح آب این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 سانتیمتر افزایش داشته است و مساحت دریاچه 5 برابر شده است. معصومه ابتکار، با ابراز خرسندی از اینکه با بارندگی‌های مناسب در شمال غرب کشور، وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر بارندگی‌های خوب، تأمین حقابه دریاچه ارومیه، لایروبی و بازکردن مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه و همچنین اصلاح الگوی کشت و تغییر شیوه‌های آبیاری در کشاورزی، امروز شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه هستیم. وی در ادامه با اشاره به توجه دولت یازدهم به بحث محیط زیست افزود: از ابتدای دولت یازدهم دولت رویکرد جدی نسبت به محیط زیست داشته است و برنامه‌های خوبی برای بهبود شرایط محیط زیست و همچنین نقش زنان و حفاظت از محیط زیست دارد. وی یکی از این برنامه‌های موفق را توان‌افزایی زنان روستایی ساکن در محدوده دریاچه ارومیه دانست و بیان داشت: این زنان با یک برنامه آموزشی توانستند در کشاورزی پایدار ایفای نقش کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر وعده‌هایی که داده است، اقدامات عملی فراوانی هم داشته است که این روند ادامه خواهد داشت.


نخستین همایش یک روزه مشترک ایران و ژاپن با عنوان «زنان، صلح و توسعه پایدار» دیروز با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، «آکیه آبه» همسر نخست‌وزیر ژاپن، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، «یوهی ساساکاوا» رئیس بنیاد صلح ساساکاوا و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزارشد.

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این همایش در دیدار با همسر نخست‌وزیر ژاپن، اشتراکات فرهنگی گسترده بین دو تمدن کهن ایران و ژاپن را موجب نزدیکی بیش از پیش دو ملت به هم دانست و گفت: تبادل تجربیات دو کشور بویژه در حوزه زنان و خانواده که با بهای سنگینی هم به‌دست آمده می‌تواند به رفع برخی چالش‌ها با ابعاد جهانی منجر شود. به گزارش «ایران»، مولاوردی با اشاره به برگزاری نخستین سمپوزیوم مشترک ایران و ژاپن با موضوع «زنان، صلح و توسعه پایدار» افزود: امیدوارم در پایان این نشست به چارچوبی برای همکاری‌های دو کشور در حوزه زنان و خانواده برسیم. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: تبادل هیأت‌های علمی، دانشگاهی و اقتصادی بین دو کشور بویژه از فعالان زن این عرصه‌ها می‌تواند علاقه‌مندی دو کشور برای تبادل تجربیات را عملیاتی کند. وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده پرداخت و تصریح کرد: خانواده در دین اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد و قانون اساسی ایران نیز تأکید دارد که همه سیاست‌ها و تصمیمات در کشور باید در راستای تحکیم مبانی خانواده باشد.

«آکیه آبه» همسر نخست‌وزیر ژاپن که رئیس بنیاد تشویق به مشارکت اجتماعی کشورش نیز هست، در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران، سفر همسرش به ایران در آینده نزدیک را نشانه اهمیت ایران برای کشورش و علاقه ژاپن به گسترش روابط با تهران برشمرد. وی با تأکید بر اشتراکات فرهنگی دو کشور نسبت به همکاری و تبادل تجربیات در حوزه زنان و خانواده با ایران ابراز علاقه‌مندی کرد و خاطرنشان ساخت: متأسفانه در ژاپن شناخت کافی از جامعه ایران بویژه وضعیت زنان این کشور وجود ندارد و امیدوارم پس از برگزاری این همایش و سفر نخست‌وزیر ژاپن، با گسترش روابط و افزایش تعاملات و آمد و شدهای دو طرف، شناخت دقیق تری از جوامع دو طرف برای یکدیگر نیز حاصل شود.

ایران آماده تقویت همکاری با ژاپن است

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز در نشست «زنان، صلح و توسعه پایدار» در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران تقویت همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه به منظور مقابله با موانع توسعه پایدار را یک اولویت اصلی در سیاست خارجی خود می‌داند و بدین لحاظ آمادگی خود را برای تقویت همکاری با دیگر کشور‌ها بخصوص ژاپن، اعلام می‌دارد.

وی با ابراز خرسندی از گسترش تعاملات بین ایران و ژاپن، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از مذاکرات هسته‌ای و تحولات به وجود آمده پس از توافق ایران و همچنین دیدارهایی که مسئولان دو کشور آقایان روحانی و شینزو آبه در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی داشتند امروز این تماس‌ها مستمرتر و مرتب‌تر شده است تا جایی که سفر قریب‌الوقوع شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به ایران را شاهد خواهیم بود.

سفیر سابق ایران در ژاپن اظهار داشت: روابط دو ملت ایران و ژاپن قدمتی بیش از هزار سال دارد و تعاملات انسانی آنها بواسطه جاده ابریشم همواره برقرار بوده است. به همین دلیل است که قرابت‌های فرهنگی بین دو ملت بسیار است.

عراقچی گفت: مناسبات نزدیک و خوب ایران و ژاپن ریشه‌هایی بس عمیق‌تر از نفت و انرژی ایرانی یا خودرو و تکنولوژی‌های نوین ژاپنی دارد. روابط اقتصادی دو کشور که اکنون و پس از رفع تحریم‌ها در مسیر یک تحول بنیادین قرار گرفته است، میوه‌ای است که بر شاخسار روابط انسانی و فرهنگی دو کشور روییده است.

وی تأکید کرد: برگزاری این نشست، اقدام دیگری در مسیر تحول بنیادین مناسبات دو کشور در حوزه اجتماعی و مردمی بویژه زنان است و استقبال معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نشانه اراده و آمادگی طرف ایرانی برای آغاز این مسیر است. معاون وزیر امور خارجه افزود: آرمان برقراری توسعه پایدار به عنوان برآیند نهایی اهداف 2030 بر مبنای توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و محیط زیست پایدار استوار است و این سه هر کدام به نوبه خود به سطح مشارکت فعال جمعیت زنان تکیه دارند. بی‌شک دستیابی به این سه هدف به صورت موازی و همزمان، بدون حضور فعال، متناسب و متوازن این جمعیت در هر سه عرصه ناممکن خواهد بود.

عراقچی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر پشتوانه اعتقادی خود مبنی بر برابری زن و مرد در‌شان و کرامت انسانی، که در اصول20 و 21 قانون اساسی تجلی یافته است، طی سی و هفت سال گذشته به ارتقای جایگاه زنان و توانمندسازی آنان اهتمام بسیاری کرده و در برنامه‌های توسعه‌ای خود همواره این امر را مورد توجه قرار داده است. به گفته وی، حاصل این توجه، رشد چشمگیر سطح مشارکت زنان در تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده است. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تأکید کرد: معتقدم در اجرای کامل و مؤثر دستورکار 2030 توسعه پایدار، دو ملت ایران و ژاپن فرصت‌های خوبی برای همکاری دارند. معاون وزیر امور خارجه افزود: جای تأسف بسیار است که اکنون خشونت و افراط‌گرایی به عنوان بزرگترین دشمن توسعه پایدار باعث شده است تا پیشرفت و ارتقای زنان در مناطق درگیر مناقشه در خاورمیانه و بویژه در فلسطین، سوریه، عراق و ‌یمن افول پیدا کرده و در برخی موارد حتی متوقف شده است. وی گفت: در آستانه برنامه‌ریزی و تلاش جامعه بین‌الملل برای نیل به «آینده‌ای که می‌خواهیم»، زنان این کشورها شاهد متلاشی شدن خانواده‌های خود در جریان حملاتی هستند که با نابودی زیرساخت‌های ملی و گسترش ناامنی، آنها و کودکانشان را بی‌خانمان و سرگردان کرده و در معرض مرگ، معلولیت، گرسنگی، محرومیت از آموزش، فقر و مهاجرت اجباری قرار داده است. چالش‌هایی که تأثیرات منفی خود را تا سال‌ها و حتی نسل‌ها بر زنان و کودکان این کشورها بر جای خواهد گذارد. وی اظهار داشت: واقعیت آن است که توسعه پایدار جهانی منوط به صلح پایدار است و در فضای جنگ و ناامنی، خشونت و افراطی‌گری و فقر و عقب ماندگی، فرصتی برای توسعه و توانمند‌سازی انسان‌ها باقی نخواهد ماند.

منبع: ایران
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین