|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۹۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
وی ادامه داد: در اسلام برخی مفاهیم منفی تلقی می‌شوند مانند تخاصم و جدال که نهایتاً عایدی جز دشمنی برای انسان ندارد و اگر در اسلام به جدال اشاره شده منظور جدال احسن است.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: سنت گفت‌وگو و تبادل‌نظر، مورد تأکید اسلام و قرآن است و باید افتخار کرد که جهاد دانشگاهی در راستای این سنت اسلامی پیشگام شده است، ضمن اینکه گام برداشتن در این راه، در راستای ایجاد فضای گفتمان سالم در دانشگاه‌ها همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی در دیدار با دکتر نظام‌دوست رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی و عوامل اجرایی پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در استان مرکزی، با اشاره به پیشینه جهاد دانشگاهی همت جهادی جهاد دانشگاهی در راستای رفع مشکلات جامعه بویژه در حوزه فرهنگی چاره‌ساز عنوان کرد.

وی با تأکید بر لزوم فراهم کردن شرایط مطلوب برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی توسط هیئت اجرایی تصریح کرد: در صدر اسلام نیز پیامبر(ص) با گروه‌های مختلف از کفار گرفته تا مشرکین و اهل کتاب به گفت‌وگو و مناظره می‌پرداختند و سخن اسلام و قرآن را برای مخاطب به خوبی روشن و تبیین می‌کردند.

عضو خبرگان رهبری افزود: آیه ۱۷ و ۱۸ سوره زمر که می‌فرماید:« پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرا می‏دهند و بهترین آن را پیروی می‏کنند اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان» بر اینکه یاران پیامبر(ص) افرادی هستند که سخنان گوناگون را شنیده و بهترین آنها را انتخاب می‌کنند، تاکید می‌کند.

دری نجف آبادی ادامه داد: چنانچه در این آیات تأکید شده باید سخنی را که به عقل و منطق نزدیک‌تر است قبول کرد سخنی که زمینه هدایت انسان را فراهم می‌کند، یاران پیامبر(ص) افرادی هستند که روحیه استماع و شنیدن دارند و در ذهن خود مسائل را تجزیه و تحلیل کرده و در نهایت از بهترین آن پیروی می‌کنند، قرآن کریم می‌خواهد انسان از این مناظره و گفتمان به نتیجه معقولی دست یابد که همان مقام اولوالالباب است.

وی با تأکید براینکه اساس کار مناظره در اسلام عقلانیت و فطرت پاک انسانی است، اظهار کرد: این فطرت پاک انسان‌هاست که باید بوی خوش را از ناخوش تشخیص دهد، فطرتی که آلوده نباشد این قابلیت را دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایت جنود عقل و جهل امام صادق(ع) ادامه داد: در این روایت ۷۵ لشکر برای عقل و ۷۵ لشکر برای جهل بیان شده که راهنمای خوبی برای ورود عقلانی به مباحث مناظره است و جای کار بسیاری در این قبیل فعالیت‌های فرهنگی دارد.

ضرورت رعایت خطوط قرمز نظام در مناظره

آیت‌الله دری نجف آبادی با تأکید بر لزوم فراهم کردن مقدمات مناظره دانشجویی اظهار کرد: باید پیش از ورود به مباحث، اعلام کرد که خطوط قرمز نظام رعایت شود، این گونه نباشد که در جلسات مناظره به مقدسات نظام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توهین یا بی‌احترامی شود، این اتفاقات با شأن دانشگاه اسلامی سازگار نیست. البته عقیده اشخاص محترم است و کسی کاری با این عقاید ندارد، اما ساحت مقدس جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه منزه است از اینکه در روزگار سخت مقابله با گروهک‌های تکفیری، عده‌ای بخواهند مقدسات را زیر سؤال ببرند.

وی گفت: رعایت خطوط قرمز و مقدسات کمترین خواسته‌ای است که از دانشجویان انتظار می‌رود، دانشجویانی که می‌خواهند از فرصتی که نظام اسلامی و جهاد دانشگاهی برای آنها فراهم کرده بیشترین بهره را ببرند باید به اصول نظام احترام بگذارند، البته در همه جای دنیا اصل پذیرش نظام و مقدسات یک کشور وجود دارد و مختص ایران نیست.

دری نجف‌آبادی تصریح کرد: البته نقد عملکرد مسئولان مانعی ندارد ولی شهدا، امام خمینی(ره) و اساس نظام اسلامی از خطوط قرمز هستند، در کل حرمت‌های حداقلی باید حفظ شود اما جای نقد حکیمانه باز است.

وی هدف از مناظره را تبیین و روشن ساختن حقایق دانست که بعد از انجام این کار مهم راه برای انتخاب باز خواهد بود و گفت: قرآن نیز تأکید دارد که بعد از مشخص شدن راه از بیراهه انتخاب با مستمع است، ما بعد از بیان حقایق جدال یا تخاصم با کسی نداریم. اساساً هدف از مناظره تخاصم نیست اگر کسی هم راه حق را نپذیرفت تا زمانی که اقدام عملی انجام نداده محترم است و کسی اجازه تعرض به او را ندارد.

عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: بعد از پایان جلسات مناظره اگر برای کسی سؤال یا شبهه‌ای باقی ماند باید جلسات تکمیلی برگزار شود و از کارشناسان متعدد استفاده کرد تا شبهه ایجاد شده رفع شود، برخی مباحث اعم از دینی و غیردینی زمان‌بَر است و با یک جلسه مشکل حل نمی‌شود، در این صورت باید راه را برای برگزاری جلسات بعدی و استفاده از کارشناسان بیشتر باز گذاشت.

مسائل اعتقادی اصیل را نباید محل بحث قرار داد

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به سوژه‌های اعتقادی مناظره تصریح کرد: درباره مباحث تخصصی دینی مانند امام زمان(عج) با توجه به اینکه کشورهایی مانند عربستان در این زمینه بسیار کارشکنی می‌کنند، برگزار کردن جلسات تکمیلی بسیار مهم است، عربستان هر ساله با چاپ جزوه با تیراژ میلیونی و به زبان‌های مختلف درباره امام زمان(عج) و پخش این جزوه‌ها بین حجاج دست به تخریب عقاید تشیع می‌زند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، ادامه داد: با وجود چنین شرایطی باید بیشتر برای مباحث دینی وقت گذاشت، مباحث باید جزئی‌تر مطرح شوند و از کارشناسان خبره تا رسیدن به حصول نتیجه استفاده شود تا جای هیچ شبهه‌ای برای دانشجویان باقی نماند.

وی ادامه داد: در اسلام برخی مفاهیم منفی تلقی می‌شوند مانند تخاصم و جدال که نهایتاً عایدی جز دشمنی برای انسان ندارد و اگر در اسلام به جدال اشاره شده منظور جدال احسن است.

دری نجف‌آبادی خطاب به عوامل اجرایی مناظره دانشجویان اظهار کرد: قبل از ورود به مباحث باید دستورالعمل را نوشت و محورها را کاملاً مشخص کرد، مجری نیز باید تسلط کامل به فضای مناظره داشته باشد، ضمن اینکه باید از داوران برجسته و بی‌طرف استفاده کرد. داورانی که با شرح صدر استدلال دانشجویان را دنبال کرده و حکیمانه رأی خود را اعلام می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به دسته‌بندی موضوعات مناظره گفت: مسائل اعتقادی اصیل را نباید محل بحث قرار داد ولی پاره‌ای از اعتقادات که به نوعی خرافه هم هستند باید مورد بحث جدی قرار گیرند، مباحثی مانند رجعت که حتی بزرگان نیز از بحث عقلی آن عاجز می‌شوند نمی‌تواند موضوع مناسبی برای مناظره باشد در واقع برخی مباحث خارج از توان عقل انسان است.

وی با تأکید بر اینکه مباحث اعتقادی باید با هوشیاری کامل دنبال شود، اظهار کرد: مباحثی مانند عملکرد عده‌ای جاهل در مراسم عزاداری قابل بحث است، تکلیف بدعت‌هایی مانند بلند کردن علم، قمه‌زنی و... باید با برگزاری همین مناظرات برای مردم روشن شود، ضمن اینکه موضوعات نباید خلط شوند بلکه یک موضوع مشخص مطرح و دنبال شود و اگر در حین مناظره مسائل جدید مطرح شد در صورت لزوم باید جلسات دیگری برای آن در نظر گرفت.

هیجانات کاذب سیاسی در شأن دانشگاه نیست

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر رعایت انصاف از جانب دانشجویان در برخورد با مسائل سیاسی گفت: دانشجویان باید در انتخاب موضوع مناظره و استدلال انصاف را در نظر بگیرند، فرقی نمی‌کند عملکرد کدام دولت را مورد بحث قرار می‌دهیم باید با انصاف که در اسلام سید تمام اعمال است با موضوعات برخورد کرد.

دری نجف‌آبادی با اشاره به برخی نظرات شعارگونه دانشجویان در حین مناظره ادامه داد: برخوردهای شعاری ما را به جایی نمی‌رساند باید حکیمانه با مسائل برخورد کرد. هیجانات کاذب سیاسی در شأن دانشگاه و مسئولان نیست دانشجویان نیز باید در استدلال کردن فراجناحی و حکیمانه رفتار کنند.

عضو خبرگان رهبری در پایان با قدردانی از تیم اجرایی مسابقات مناظره ملی دانشجویان تأکید کرد: اصل کار مناظره بسیار با ارزش است و هرجا که لازم به حضور بنده باشد دریغ نخواهم کرد. عوامل اجرایی از نظرات و تجربیات اساتید فن استفاده کنند ضمن اینکه تلاش کنند این برنامه فرهنگی از نظر تعداد و شیوه اجرایی در کمال متانت و وقار برگزار شده و شأن جهاد دانشگاهی و دانشگاه حفظ شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین