|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۴
کد خبر: ۹۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
گولان در جمع حضار گفته بود: در روز گرامیداشت هولوکاست، اسرائیلی‌ها هم باید به این سمت حرکت کنند که ما اینجا چطور با غریبه‌ها رفتار می‌کنیم.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سخنان اخیر معاون فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل که گفته بود "جامعه اسرائیل از خود نشانه‌هایی از رفتارهای به سبک نازی‌ها نشان می‌دهد" را به باد انتقاد گرفت.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال یائیر گولان، نائب رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل چهارشنبه گذشته در آستانه یادبود هولوکاست با اشاره به دوران تاریک تاریخ مردم یهود خواستار آن شد که "اسرائیلی‌ها به دقت احساسات و انگیزه‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهند."

وی گفت: اگر مساله‌ای مرا در یادبود هولوکاست بترساند، آن مشروعیت بخشیدن به روند تهوع‌آوری است که اکنون در سال 2016 نشانه‌هایی از آن در میان ما دیده می‌شود؛ روندی که به صورت کلی در اروپا و خصوصا آلمان در 70، 80 و 90 سال پیش رخ داد.

سخنان این مقام ارشد نظامی صهیونیست عمدتا به مقایسه برخی رفتارها در اسرائیل با نازی‌ها تعبیر شد. ژنرال گولان در سخنان خود به سربازی اشاره کرد که یک جوان فلسطینی زخمی را ماه مارس در حالی که روی زمین افتاده بود، در کرانه باختری به ضرب گلوله به شهادت رساند.

اعضای راست‌افراطی ائتلاف حاکم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گولان را به "انکار کشتار نازی‌ها و بی‌احترامی به قربانیان هولوکاست" متهم کردند. نتانیاهو خود از چهارشنبه گذشته تا روز یکشنبه در جلسه کابینه هیچ اظهارنظری در این باره نکرده بود.

نتانیاهو گفت: مقایسه‌ای که نائب رئیس ستاد مشترک ارتش انجام داد و رفتارهای کنونی اسرائیلی‌ها را با آلمان نازی در هشتاد سال پیش تطبیق داد، ظالمانه و عصبانی‌کننده است. آنها جامعه اسرائیل را اشتباه درک کرده‌اند و هولوکاست را کوچک شمرده‌اند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره آینده این ژنرال اظهارنظری نکرد اما یکی از اعضای کابینه از حزب راست‌گرای لیکود، خواستار استعفای گولان شد. با این حال موشه یعالون، وزیر جنگ اسرائیل پنج‌شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعتماد خود را به این مقام ابراز کرد.

گولان در جمع حضار گفته بود: در روز گرامیداشت هولوکاست، اسرائیلی‌ها هم باید به این سمت حرکت کنند که ما اینجا چطور با غریبه‌ها رفتار می‌کنیم.

وی آشکارا به روند محاکمه یک سرباز صهیونیست اشاره کرد که قرار است به‌زودی به اتهام قتل محاکمه شود؛ اتهاماتی که حداکثر 20 سال حبس به همراه خواهد داشت. ژنرال گولان اقدام این سرباز را "استفاده نابجا از سلاح" توصیف کرد و مدعی شد که ارتش اسرائیل متعهد است که درباره مسائل دشوار "بی‌طرفانه" تحقیقات انجام دهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین