|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۹۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۰
وزیر نفت اضافه کرد: همچنین توانستیم کیفیت بنزین و گازوئیل را بهتر کنیم و در بسیاری از شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو 4 توزیع کنیم، همچنین 84 درصد خانوارهای ایرانی تحت‌پوشش گاز قرار دادیم و در سال 95 به 92درصد خواهد رسید.
 وزیر نفت گفت: ما درگیر یک جنگ نانوشته با سعودی‌ها هستیم، بخشی از کاهش قیمت نفت به دلیل اقدامات سعودی‌هاست. آنها در بازاریابی هم علیه ما عمل می‌کنند و هرکس می‌خواهد از ما نفت بخرد به او می‌گویند که نفت ارزان‌تر از آنها بخرد، با این وجود ما توانستیم تولید و صادرات را دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بیژن نامدارزنگنه در اجلاس فرآیند قانونگذاری الزامات و راهکارها؛ در جمع منتخبان مجلس دهم با اشاره به وضعیت عمومی نفت و فرآورده‌های نفتی در شروع دولت یازدهم اظهار کرد: زمانی که دولت شروع شد صادرات نفت یک‌میلیون بشکه بود، تحریم‌ها عامل این میزان صادرات بود. دولت قبل حدود 14 تا 15 ماه درگیر تحریم‌ها بود ولی در دولت جدید 30 ماه تحریم‌های شدید وجود داشت. از این رو بیشترین آسیب را ما در دولت یازدهم دیدیم.

وی افزود: کمبود گاز در شبکه در سال 92 شب‌ها خواب راحت را از من گرفته بود. خوشبختانه امروز توانستیم آن وضعیت را مدیریت کنیم، همچنین اکنون 45 درصد سوخت نیروگاه‌ها، سوخت مایع است و این یکی دیگر از موفقیت‌های بی‌سابقه دولت یازدهم بود.

وزیر نفت درباره بدهی به بانک‌ها گفت: قبل از تحویل دولت بدهی به بانک‌ها 50 میلیارد دلار بود، متاسفانه این بدهی همچنان در حال افزایش است و ما نتوانستیم کاری در این زمینه انجام دهیم.

زنگنه ادامه داد: طرح‌هایی هم در دولت قبل در حوزه نفت و گاز شروع شده بود که به دلیل تحریم‌ها زمان‌شان به درازا کشیده بود و ما توانستیم در دولت جدید به اجرای این طرح‌ها سرعت ببخشیم و گازرسانی به روستاها را افزون‌تر کنیم. 6 فاز پارس جنوبی را به مدار آوردیم و تا پایان امسال 5 فاز دیگر را وارد مدار می‌کنیم. همچنین صادرات گاز را به یک‌میلیون و 350 هزار مترمکعب رسانده‌ایم.

وزیر نفت اضافه کرد: همچنین توانستیم کیفیت بنزین و گازوئیل را بهتر کنیم و در بسیاری از شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو 4 توزیع کنیم، همچنین 84 درصد خانوارهای ایرانی تحت‌پوشش گاز قرار دادیم و در سال 95 به 92درصد خواهد رسید.

زنگنه تصریح کرد: بعد از برجام تولید و صادرات نفت به 2 میلیون بشکه در روز می‌رسد و با مجموع میعانات گازی 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر خواهیم کرد، آثار برجام تعیین‌کننده است، البته ما درگیر یک جنگ نانوشته با سعودی‌ها هستیم، بخشی از کاهش قیمت نفت به دلیل اقدامات سعودی‌هاست. آنها در بازاریابی هم علیه ما عمل می‌کنند و هرکس می‌خواهد از ما نفت بخرد به او می‌گویند که نفت ارزان‌تر از آنها بخرد، با این وجود ما توانستیم تولید و صادرات را دو برابر افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: برجام اولین قدم برای برداشتن موانع بود، اما ما باید بدانیم که این اول کارمان است. طرح‌های نفت و گاز در برنامه ششم توسعه 200 میلیارد دلار سرمایه‌ می‌خواهد. در بخش تولید نفت و گاز 300 میلیارد دلار و برای تولیدات پتروشیمی 70 میلیارد دلار سرمایه‌ لازم است.

وزیر نفت بیان کرد: امروز ارزش تولیدات پتروشیمی ما به 20 میلیارد دلار رسیده است، در صورتی‌که ارزش تولیدات پتروشیمی در زمان دولت آقای خاتمی یک‌میلیارد دلار بود،‌ ما می‌توانیم ارزش تولیدات پتروشیمی را تا دو برابر افزایش دهیم ولی برای این افزایش به 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، 70 درصد منابع را باید از سرمایه‌گذاری خارجی تامین کنیم، بدون سرمایه خارجی نمی‌توانیم نفت و گاز و پتروشیمی را توسعه دهیم. غیر از سرمایه‌گذاری خارجی ما به کمک مدیریتی و فناوری خارجی هم نیاز داریم.

زنگنه تصریح کرد: تا صنعت نفت در کشور راه نیفتد صنایع دیگر راه نمی‌افتد. مثلا در عسلویه در دهه 80، 100 هزار شغل ایجاد شد بدون اینکه ریالی از هزینه عمومی صرف آن شود، ما به حمایت همراه با نظارت شما نمایندگان در توسعه نفت، پتروشیمی و پالایش نیاز داریم.

وی با اشاره به قراردادهای نفتی گفت: بحث‌های زیادی بر روی قراردادهای نفتی صورت گرفته است، امیدواریم که زودتر تمام شود تا قراردادهای نفتی زودتر منعقد شود. اشتیاق واقعی شرکت‌های خارجی برای قرارداد با ما زیاد است، بسیاری از شرکت‌های درجه یک اروپایی و آسیایی حاضرند با ما کار کنند. بخشی از قدرت ما در منطقه به قدرت اقتصادی برمی‌گردد. ما باید این موضوع را جدی بگیریم.

وزیر نفت اظهار کرد: اکنون عربستان 10/5 بشکه نفت در روز تولید می‌کند و این به دلیل تصمیم اشتباه دولت در سال 90 بوده است. در آن زمان اوپک این تصمیم را گرفت که سقف تولید را برای اعضا بردارد.

زنگنه اضافه کرد: ما باید تولید نفت خام را به 4/5 بشکه در روز برسانیم. امیدوارم که با کمک شما بتوانیم به دستاوردهای خوبی برای کشور برسیم تا هم شغل و هم ظرفیت تولید برای کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به کارشکنی‌های عربستان خاطرنشان کرد: عربستان اخیرا طرح فریز نفتی را ارائه داده است. دو، سه هفته پیش در اجلاس دوحه قطر این موضوع را ارائه داد تا همه اعضا این طرح را امضا کنند. ما به دلایلی می‌خواستیم در سطح پایین‌تر شرکت کنیم بعد هم به دلایلی تصمیم گرفتیم که در این اجلاس حضور نیابیم، دیروز بعد از 22 سال وزیر نفت عربستان برکنار شده است. ما با طرح فریز نفتی موافق نیستیم، چرا که ما این همه مدت با 1+5 مذاکره کردیم که صادرات نفت ایران را به دو برابر برسانیم و تا زمانی که 4/5 میلیون بشکه نفت صادر نکنیم فریز نفتی را نمی‌پذیریم، امروز عربستان بیشتر متضرر می‌شود، چرا که در روز 400 میلیون دلار از فروش نفت آسیب می‌بیند. وضعیت ما در برابر عربستان بهتر است و از یک ثبات نسبی برخورداریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین