کد خبر: ۹۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶
رئيس‌جمهوري در جلسه هيات دولت و پس از بررسي گزارش عملكرد سازمان هلال احمر طي سه سال گذشته ، با تقدير از خدمات اين سازمان در حوادث غيرمترقبه گفت: سازمان هلال احمر با برخورداري از اعتماد عمومي داراي موقعيت ممتازي در جامعه بوده و حضورش موجب اطمينان و آرامش مردم است.
 رئيس‌جمهوري در جلسه هيات دولت و پس از بررسي گزارش عملكرد سازمان هلال احمر طي سه سال گذشته ، با تقدير از خدمات اين سازمان در حوادث غيرمترقبه گفت: سازمان هلال احمر با برخورداري از اعتماد عمومي داراي موقعيت ممتازي در جامعه بوده و حضورش موجب اطمينان و آرامش مردم است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در اين نشست هيات دولت كه عصر يكشنبه برگزار شد، تقويت و تجهيز جمعيت و تأمين امكانات مورد نياز و موجودي انبارهاي آن را يك ضرورت مهم و از جمله وظايف دولت دانست و به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مأموريت داد نسبت به تأمين نيازمندي‌هاي جمعيت هلال احمر اقدام كند.

رئيس‌جمهوري با بيان اينكه كشور ما ظرفيت‌هاي فراواني دارد كه در صورت برنامه‌ريزي و هماهنگي مي‌تواند ازخدمات‌رساني جمعيت هلال احمر پشتيباني كند، تصريح كرد: توان بالا و ناوگان بزرگ هليكوپتري كشور و ظرفيت نيروهاي مسلح در شرايط صلح، پشتوانه مهمي بويژه در حوادث غيرمترقبه براي خدمات هلال احمر بوده است و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز مي‌بايست با هماهنگي و ارتباطات بيشتر براي توسعه اين پشتيباني‌ها اقدام كند.

دكتر روحاني همچنين ضمن تأكيد بر توجه هرچه بيشتر سازمان هلال احمر به جوانان و جذب آنان در جمعيت، خاطرنشان كرد: آموزش بهداشت و خدمات امدادي، سازماندهي و كسب مهارت‌هاي اجتماعي جمعيت هلال احمر مي‌تواند به ارتقاي توانمندي‌هاي جوانان و افزايش نشاط روحي و قابليت‌هاي مشاركت آنان در جامعه منجر شود.

گزارش سازمان هلال احمر، ضمن تبيين اهداف بشردوستانه اين سازمان در راستاي تأمين و حمايت از سلامتي و زندگي انسان‌ها، به تشريح وظايف و مأموريت‌هاي جمعيت هلال احمر پرداخته است.
طبق گزارش اين سازمان از فعاليت‌هاي خود طي سه سال گذشته، تعداد سه ميليون و 121 هزار و 302 نفر از افراد آسيب‌ديده از حوادث و سوانح در سراسر كشور از خدمات هلال احمر بهره‌مند شده‌اند كه ارزش كل خدمات و عمليات و اقلام امدادي ارايه شده توسط اين جمعيت در سه سال گذشته برابر با 18 هزار ميليارد ريال بوده است. همچنين سرعت پاسخگويي به حوادث و آغاز عمليات نجات و امداد حضور در محل حادثه از متوسط يازده دقيقه به هشت دقيقه و پنجاه ثانيه كاهش يافته است كه نمونه بارز آن در حوادث جاده‌اي و رسيدن نيروهاي امدادي بر سر صحنه حوادث مشهود است.

بنا بر گزارش ارايه شده، از تعداد 117 هزار و 635 حادثه به وقوع پيوسته طي سال هاي 92 تا 94، تعداد دو ميليون و 211 هزار و 941 نفر طي عمليات امداد و نجات هلال احمر نجات يافته‌اند. از سوي ديگر، ايجاد آمادگي و تاب‌آوري تعداد 3 ميليون و 832 هزار و 121 نفر و بيش از يك ميليون خانواده در برابر حوادث و سوانح موجب كاهش عمليات‌هاي امدادي در نوروز 95 تا 9 درصد، كاهش امدادرساني تا 35 درصد، كاهش 25 درصد عمليات رهاسازي شده و كاهش 21 درصدي انتقال به مراكز درماني در طرح امداد و نجات نوروز 95 نسبت به نوروز 94 شده است.

ارائه خدمات امدادي به 512 شهر، روستا و مناطق عشايري شامل 3 هزار و 376 نفر امدادرساني و 10 هزار و 633 اسكان اضطراري و توزيع چادر و مواد غذايي به ارزش يك ميليون و 237 هزار ريال و 76 سورتي پرواز با بكارگيري 5 فروند بالگرد در سيل 1395 از ديگر خدمات ارايه شده توسط سازمان هلال احمر است.

همچنين گزارش ارايه شده نشان مي‌دهد كه در سه سال گذشته بيش از 743 هزار نفر به صورت داوطلبانه در اجراي برنامه‌هاي اين سازمان مشاركت داشته‌اند كه ارايه بيش از شش ميليون نفر ساعت خدمات و اهداي بيش از 294 هزار واحد خون از خدمات اين داوطلبان است.

در ادامه، اعضاي دولت آيين‌نامه جذب، انتصاب و پرداخت فوق‌العاده ويژه رؤسا و اعضاي شعب سازمان تعزيرات حكومتي را اصلاح كردند.

هيات وزيران همچنين با هدف صيانت از محصولات و خدمات حلال و هماهنگي اقدامات و فعاليت‌هاي دولت در زمينه نشان تجاري و برند حلال، با تشكيل «شوراي سياستگزاري و راهبري حلال» موافقت كرد. اولويت دادن به حضور مؤثر در عرصه بين‌المللي، توسعه و تكميل زنجيره توليد و تجارت محصولات و خدمات حلال و ارتقاي زيرساخت‌ها و سطح كيفي استانداردهاي مرتبط با حلال، از ديگر اهداف تشكيل اين شوراست.

دولت در ادامه نسبت به اصلاح تصويب‌نامه موضوع انعقاد قرارداد مشاركت براي اجراي آزاد راه شش خطه قائم‌شهر – ساري اقدام كرد. به موجب اصلاح اين مصوبه، وزارت راه و شهرسازي 30 درصد منابع مالي موردنياز براي احداث آزادراه قائم‌شهر- ساري و تأسيسات جانبي خاص آن را به حساب مشترك طرح واريز مي‌كند. طرف مشاركت نيز تأمين هفتاد درصد منابع مالي لازم براي احداث آزادراه و تأسيسات جانبي خاص آن را تعهد و تأمين مي‌كند.

هيات وزيران همچنين به وزارت راه و شهرسازي اجازه داد نسبت به انجام مذاكره، پيش امضا (پاراف) و امضاي موقت موافقتنامه تأسيس دالان حمل و نقل و گذر بين‌المللي بين دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان و جمهوري هند (موافقتنامه چابهار) ظرف مدت سه سال از تاريخ ابلاغ اين تصويب نامه اقدام نمايد.

صدور مجوز به وزارت كشور براي انجام مذاكره، پيش امضا (پاراف) و امضاي موقت موافقتنامه همكاري‌هاي امنيتي و انتظامي ميان دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران، پادشاهي اسپانيا، جمهوري صربستان و جمهوري قرقيزستان، از ديگر مصوبات جلسه هيات دولت بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین