کد خبر: ۹۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه صنایع کوچک نیاز به فرآیندی که صنایع بزرگ طی می‌کنند ندارند، افزود: در آینده‌ای نزدیک صدور جواز تأسیس برای صنایع کوچک یک‌روزه می‌شود و با یک فرآیند ساده انجام خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:ممنوعیت واردات برای کالاهایی که در کشور با کیفیت ۱۰۰ درصد تولید می‌شوند در دستور کار این وزارت‌خانه قرار دارد.

 علی یزدانی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" اظهار داشت: این شعار ایجاب می‌کرد که از عرصه همایش‌ها و تبلیغات وارد عرصه عمل شویم که به این منظور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل شد.

وی حمایت از صنایع کوچک و متوسط را از مهم‌ترین اولویت‌ها در چارچوب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: بیش از 96 درصد صنایع استان کهگیلویه و بویراحمد صنایع کوچک و متوسط هستند که نشان‌دهنده اهمیت این صنایع است.

یزدانی با اشاره به تشکیل کارگروه یا کمیته تخصصی ایجاد رونق در بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی و معدنی و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در استان‌ها، تصریح کرد: این کارگروه زیرمجموعه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که به ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها تشکیل شده است.

وی بیان کرد: در این کارگروه تخصصی پرونده همه واحدهای تولیدی پالایش و رصد شده و از این میان پرونده واحدهایی که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند و از بازار فروش خوبی نیز برخوردار هستند برای رفع مشکلات تولید در اختیار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار می‌گیرد.

237 واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد غیرفعال است

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به اینکه در کهگیلویه و بویراحمد 713 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد 237 واحد غیرفعال و 476 واحد فعال هستند که 34 درصد واحدهای غیرفعال را صنایع کوچک شامل می‌شوند.

یزدانی ابراز کرد: از 713 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در این استان 457 واحد مورد صنایع کوچک هستند.از237 واحد صنعتی غیرفعال این استان 231 واحد را صنایع کوچک و 6 واحد را صنایع متوسط و بزرگ شامل می‌شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری از واحدهای فعال این استان نیز با ظرفیت 100 درصد کار نمی‌کنند. 6 واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در شهرک‌های صنعتی این استان توسط بانک‌ها تملک شده که از این تعداد 3 واحد غیرفعال هستند و 3 واحد دیگر نیز با ظرفیت کمتر از میزان ظرفیت اصلی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 277 واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان پروانه بهره‌برداری دارند، تصریح کرد: از این تعداد 272 واحد صنایع کوچک هستند که 103 مورد از این واحدهای کوچک نیز غیرفعال هستند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به اینکه 359 واحد صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرک‌ها و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی که با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از این تعداد 119 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان مستقر هستند.

یزدانی بیان کرد: حدود 97 درصد واحدهای با ظرفیت کمتر از 50 درصد این استان یعنی 348 واحد صنایع کوچک هستند که این نسبت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی 98 درصد است.

وی هدف از ارائه این آمارها را کمک به اخذ تصمیمات واقعی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت عنوان کرد: 90 واحد صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت بین 50 تا 70 درصد فعالیت می‌کنند که از این تعداد 82 واحد را صنایع کوچک شامل می‌شوند.

یزدانی ابراز کرد: 27 واحد تولیدی نیز با ظرفیت بالای 70 درصد فعالیت می‌کنند که همه این 27 واحد صنایع کوچک هستند.

صدور جواز تأسیس صنایع کوچک یک روزه می‌شود

وی با بیان اینکه نیمی از صنایع کوچک کشور کمتر از 10 نفر اشتغال‌زایی دارند، گفت: این موضوع ایجاد تسهیل در صدور جواز برای تأسیس این صنایع را ایجاب می‌کند.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه صنایع کوچک نیاز به فرآیندی که صنایع بزرگ طی می‌کنند ندارند، افزود: در آینده‌ای نزدیک صدور جواز تأسیس برای صنایع کوچک یک‌روزه می‌شود و با یک فرآیند ساده انجام خواهد شد.

یزدانی با اشاره به صدور 99 هزار و 840 جواز تأسیس در سراسر کشور، اظهار کرد: از این تعداد 29 هزار 799 مورد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند.تعداد طرح‌های دارای جواز تأسیس در کهگیلویه و بویراحمد 622 طرح است که از این تعداد 171 مورد در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

معاون وزیر صنعت با اشاره به پتاسیل موجود در شهرک‎ها و نواحی صنعتی و مشوق‌هایی که برای این نواحی پیش‌بینی شده است، از مسئولان و تشکل‌های بخش خصوصی خواست سرمایه‌گذاران را بعد از اخذ جواز تأسیس به سمت شهرک‌ها و نواحی صنعتی هدایت کنند.

یزدانی با اشاره به اینکه حدود 9 هزار و 325 طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد 74 طرح سهم کهگیلویه و بویراحمد است.بهره‌برداری از طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در برنامه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

رئیس شهرک‌های صنعتی کشور با بیان اینکه حدود 948 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد، گفت: در 778 مورد از این شهرک‌ها زمین در حال واگذاری است.

یزدانی تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی کهگیلویه و بویراحمد را 21 مورد عنوان و بیان کرد: از این تعداد در 13 مورد زمین برای احداث واحد صنعتی واگذار می‌شود و در 8 شهرک دیگر شرایط واگذاری مهیا نشده است.

وی با بیان اینکه در طرح رونق صنایع اولین اقدام تشکیل ستاد ملی تسهیل برای حل مشکلات استان‌ها بود، گفت: ممنوعیت ورود اقلام و کالاهایی که در داخل کشور 100 درصد باکیفیت تولید می‌شوند در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر صنعتی بیان کرد: امسال در برنامه ایجاد رونق صنایع، ستاد اقتصاد مقاومتی کشور برای 7 هزار و 500 واحد تولیدی هدف‌گذاری کرده است که این موضوع به استان‌ها ابلاغ شده است.

یزدانی گفت: در این راستا در وزارت صنعت، معدن و تجارت ده هزار واحد غیرفعال و زیر ظرفیت و 2 هزار طرح صنعتی را هدف قرار داده‌ایم.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین