|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۹۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری: ایران برای سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب است. استفاده از فاینانس و منابع خارجی از اولویت‌هایی است که ما به آنها می‌پردازیم.
هنوز هم دولت دل پری از منتقدان مدل جدید قراردادهای نفتی دارد. قراردادهایی که به دنبال لغو تحریم‌ها و در اواخر پارسال از آن رونمایی و دستمایه جدیدی برای منتقدان شد. حالا اما درشرایطی که به گفته مسئولان وزارت نفت تا دو ماه دیگر بخشی از این قراردادها اجرایی خواهد شد، دولت تصمیم به اصلاح این قراردادها گرفته است. آنطور که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری توضیح داده است «نقدهایی به قراردادهای نفت وارد شده، به همین دلیل ما دعوت کردیم که افراد نظر دهند و قراردادها اصلاح شود؛ ظرف یکی دو هفته آینده اصلاحات انجام می‌شود، ولی تغییر زیادی نخواهد داشت.» او که در بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صحبت می‌کرد این را هم گفت که «قراردادهای خارجی برمبنای اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد. البته اولویت ما، جذب سرمایه‌گذار خارجی نیست، استفاده از منابع خارجی است.» دیروز علاوه‌بر جهانگیری، بیژن زنگنه وزیر نفت هم میهمان نمایشگاه نفت بودند.

 تمرکز بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری: ایران برای سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب است. استفاده از فاینانس و منابع خارجی از اولویت‌هایی است که ما به آنها می‌پردازیم. نفت و گاز مهم‌ترین و محوری‌ترین بخش‌هایی هستند که اقتصاد کشور را در آینده به سمت صنعتی‌شدن حرکت خواهند داد. اگر کشور در آینده صنعتی شود، حول محور نفت و گاز و پتروشیمی خواهد بود. وزارت نفت در تلاش است که ده‌ها میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شود. مهم‌ترین اقدامی که وزارت نفت انجام داده، این بوده که همه مقررات را شفاف کرده است؛ از قبیل قیمت خوراک و شرایط برای سرمایه‌گذاری. نقد‌هایی به قراردادها وارد شده که به همین دلیل ما دعوت کردیم که افراد نظر دهند و قراردادها اصلاح شوند. تا یکی دو هفته آینده اصلاحات انجام می‌شود، ولی تغییر زیادی نخواهیم داشت و همه از این قراردادها دفاع خواهند کرد. همه باید کمک کنند تا وزارت نفت این قراردادها را عملیاتی کند. کارهای مهم در وزارت نفت در سرمایه‌گذاری در میادین مشترک صورت گرفته است. اصرار بر این است که سهم صادرات را به نقطه قبل تحریم‌ها برسانیم و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم که کشور در بازار سهم خود را از دست بدهد. وزارت نفت پیش‌بینی توافق را داشت و به همین دلیل توانست به سرعت تولیدات از دست‌رفته را بازگرداند.

 صادرات بنزین، هدف آینده‌مان است

بیژن زنگنه، وزیر نفت: مهم‌ترین دستاورد دولت در دوران پسابرجام، افزایش صادرات نفت‌خام بوده است. در زمان تحریم‌ها صادرات نفت‌خام کشور یک میلیون بشکه در روز بود که با افزوده شدن میزان میعانات گازی، یک میلیون و 300‌ هزار تا یک میلیون و 350 هزار در روز می‌شد. اما ما این رقم را توانستیم به 2 میلیون بشکه نفت‌خام در روز افزایش دهیم که با میعانات گازی 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز شد. حرکت بزرگی در بخش گازرسانی صورت گرفته است؛ به‌طوری که از سال 91 تا سال 94 شاهد افزایش 50 درصدی از میدان پارس‌جنوبی بودیم. به عبارتی، از میدان گازی پارس‌جنوبی از 240 میلیون مترمکعب در روز در سال 91 به 360 میلیون مترمکعب در سال 94 افزایش برداشت داشته‌ایم. این مساله سبب شده تا کشور در توسعه شبکه گازرسانی در نقاط مختلف کشور توانمند شود، ضمن اینکه امسال نیز شاهد صادرات ٢٠ میلیون لیتر نفت‌گاز خواهیم بود. افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در اولویت ما است که در سال‌های آینده دیگر واردکننده بنزین نباشیم و صادرات خواهیم داشت.

 وارد بازار ال ان جی می‌شویم

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: حتی اگر ورود بازار ال ان جی در ابتدا برای ما سودی نداشته باشد باید وارد تکنولوژی ال ان جی شده و کشتی‌ها و بازار آن را بشناسیم. ماموریت شرکت ملی گاز ایران در سال ٩٥ بدل‌کردن گاز به منبعی مطمئن برای ارزآوری تعریف شده است. ایران سهم خود را از خط لوله به پاکستان انجام می‌دهد. از زمان اعلام آمادگی پاکستان تا 6 یا هفت ماه بعد عملیات انتقال گاز به این کشور صورت می‌گیرد.

منبع: فرهیختگان
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین