کد خبر: ۹۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
خرما در سال گذشته یکی از پرمشتری‌ترین محصولات ایران بوده که صادرات آن از نظر وزنی و ارزشی تنها حدود دو درصد نسبت به سال 1393 افزایش پیدا کرده است و ما تعداد مشتریان این محصول نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری پیدا کرده و آمریکا هم به جمع مشتریان خرمای ایرانی پیوسته است.
خرما در سال گذشته یکی از پرمشتری‌ترین محصولات ایران بوده که صادرات آن از نظر وزنی و ارزشی تنها حدود دو درصد نسبت به سال 1393 افزایش پیدا کرده است و ما تعداد مشتریان این محصول نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری پیدا کرده و آمریکا هم به جمع مشتریان خرمای ایرانی پیوسته است.

سال گذشته 171 هزار تن انواع خرمای ایرانی از جمله استعمران، پیاروم، مضافتی، زاهدی، کبکاب و غیره به ارزش 232 میلیون و 500 هزار دلار به 77 کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی 2.2 درصد و از نظر ارزشی 2.8 درصد نسبت به سال 1393 افزایش یافته است.

بلاروس، یوگسلاوی، لتونی، پاکستان، چین، ژاپن، گرجستان، آذربایجان، آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، اتریش، اتیوپی، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، اسلوونی، افغانستان، امارات، انگلستان، اندونزی، اوکراین، آمریکا (12 تن به ارزش 14 هزار دلار)، ایتالیا، ایرلند، بحرین، بلژیک، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری چک، سوریه، کره جنوبی، مولداوی، دانمارک، رومانی، سریلانکا، سنگاپور، سوئد، سوئیس، سومالی، شیلی، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیجی، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کرواسی، کنیا، کویت، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالتا، مالزی، مجارستان، مصر، موریس، نروژ، نیوزیلند، هلند، هند، ویتنام و یونان همه مشتریان خرمای ایرانی در سال گذشته بودند که تعدد و تنوع آنها در قاره های مختلف نشان از افزایش مشتریان خرمای ایرانی پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 دارد، چراکه پیش از این ایران برای صادرات محصولات خود مجبور بود تا دست به دامان کشورهای واسطه ای مانند ترکیه و امارات شود تا بتواند از طریق آنها و با صادرات مجدد این محصولات درآمد ارزی برای خود کسب کند.

جالب‌تر اینکه سال گذشته آمریکا هم به جمع مشتریان خرمای ایرانی بازگشت و حدود 12 تن به ارزش 14 هزار دلار انواع خرمای ایرانی را خریداری کرد.

قیمت خرمای ایرانی در بازار صادراتی طی سال گذشته با افزایش حدود شش درصدی مواجه شد و به کیلویی 1.3 دلار رسید که این وضعیت نشان می دهد که بازار صادراتی خرما از نظر ارزشی طی سال های گذشته با روند تقریبا پایداری همراه بوده است.

گرچه وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته برای افزایش مشتریان داخلی و خارجی خرمای ایرانی همه تلاش خود را به کار گرفت اما افزایش حدود دو درصدی صادرات خرما نسبت به سال گذشته نمی تواند چندان امیدوارکننده باشد و به نظر می رسد تیره و تار شدن رابطه ایران با برخی کشورهای عربی مانند عربستان و کویت در این بازار بی تاثیر نبوده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین