|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳
کد خبر: ۹۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینكه تركمنستان به عنوان كشور دوست، همسایه و برادر برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت بوده و در اولویت همكاری ما قرار دارد؛ بر توسعه، تعمیق و تحكیم روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – عشق آباد تأكید كرد.
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینكه تركمنستان به عنوان كشور دوست، همسایه و برادر برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت بوده و در اولویت همكاری ما قرار دارد؛ بر توسعه، تعمیق و تحكیم روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – عشق آباد تأكید كرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار «رشید مراد اف» وزیر امور خارجه تركمنستان، با اشاره به ضرورت ارتباط بیشتر میان مسئولان و تلاش در راستای اجرای موافقتنامه‌ها و اسناد همكاری موجود میان دوكشور، افزود: ایران و تركمنستان همكاری‌های مشترك موفقی با یكدیگر داشته‌اند كه باید همسو با منافع دو ملت و توسعه همكاری‌های منطقه‌ای گسترش یابد.

رییس‌ جمهوری با تأكید بر ساماندهی جمعی و استفاده صحیح از ظرفیت‌های دریای خزر برای توسعه همكاری‌ها و روابط ایران و تركمنستان، افزود: اتصال خطوط ریلی و امتداد آن تا كشورهای آسیای میانه و آسیای شرقی، ایران و تركمنستان را در مسیر ایجاد روابطی راهبردی قرار داده است.

روحانی با اشاره به همكاری‌های خوب ایران و تركمنستان در بخش‌ انرژی و نیرو خاطر نشان كرد: ایران به عنوان دروازه‌ای برای اتصال كشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و آب‌های جنوبی و تركمنستان به عنوان دروازه دسترسی به كشورهای آسیای میانه و حتی شرق آسیا، باید برای تقویت و توسعه همه جانبه روابط و همكاری‌ها با یكدیگر تلاش كنند.

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری و تقویت روابط مردم دو كشور با یكدیگر، گفت: ایران و تركمنستان می‌توانند در زمینه توسعه همكاری‌ها در دریای خزر، حفظ محیط زیست در این منطقه و كمك به تدوین و تسریع رژیم حقوقی دریای خزر، همكاری‌های خوبی داشته باشند.

روحانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر، برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای و مقابله با تروریسم و گروه‌های افراطی را از دیگر زمینه‌های همكاری میان دو كشور برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در كنار ملت و دولت تركمنستان قرار دارد و باید از همه فرصت‌ها در راستای توسعه مناسبات به بهترین شكل استفاده كنیم.

رییس جمهوری همچنین با تأكید بر لزوم همكاری‌های چند جانبه میان ایران، تركمنستان و دیگر كشورهای منطقه، گفت: همكاری‌های چند جانبه میان كشورهای منطقه علاوه بر توسعه روابط اقتصادی به تقویت ثبات، وحدت و انسجام میان كشورهای منطقه منجر خواهد شد.

رشید مراد اف وزیر امور خارجه تركمنستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌ گرم رییس‌ جمهوری تركمنستان به دكتر روحانی و با اشاره به اشتراكات تاریخی و فرهنگی میان دو ملت، خواستار توسعه همه جانبه مناسبات تهران – عشق آباد شد.

وزیر امور خارجه تركمنستان با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از تركمنستان در مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت استفاده از ظرفیت ها و فرصت‌های همكاری در راستای توسعه همه جانبه مناسبات براساس حسن همجواری، برابری و منافع مشترك تاكید كرد.

مراداف گفت: مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و قاچاق مواد مخدر همواره مورد تأكید مسئولان ایران و تركمنستان است و مسئولان دو كشور باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین