|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۹۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳
عبدالرضا رحماني ‌فضلي در حاشيه بازديد از سرآموزه بادرود گفت: ذوق، علاقه و انگيزه دكتر رهگشا و همسر فرانسوي وي در جمع آوري اشياي ذي قيمت و قديمي ستودني است.
وزير كشور عصر روز پنجشنبه در جريان سفر غيررسمي به شمال استان اصفهان از سرآموزه رهگشاي و امامزاده آقاعلي عباس (ع) بادرود نطنز ديدن كرد.

عبدالرضا رحماني ‌فضلي در حاشيه بازديد از سرآموزه بادرود گفت: ذوق، علاقه و انگيزه دكتر رهگشا و همسر فرانسوي وي در جمع آوري اشياي ذي قيمت و قديمي ستودني است.

وي اظهار كرد: اين مجموعه ممزوجي از هنر، فرهنگ و سليقه ايرانيان است كه چشم هر بيننده اي را متحير مي كند.

وزير كشور گفت: فعاليت ها و مجموعه گردآوري شده در سرآموزه مي‌تواند در حفظ و صيانت فرهنگ و تمدن منطقه موثر باشد.

وي در خصوص اهميت عروسك هاي محلي تصريح كرد: اين عروسك‌ها مي‌تواند در بازسازي و باز توليد فرهنگ منطقه بادرود تاثيرگذار باشد، زيرا آموزش عملي و عيني براي كودكان، نوجوانان و جوانان است كه بدانند گذشتگان آنان چگونه خود را با محيط و نيازها انطباق مي دادند.

رحماني فضلي خاطرنشان كرد: ذوقي كه در عروسك هاي سرآموزه رهگشاي به ‌كار رفته است، مبتكرانه و خلاقانه است و اميدوارم دست اندركاران سرآموزه در ادامه راه موفق باشند.

وزير كشور همچنين در جريان سفر به شهرستان نطنز، ضريح مطهر امامزاده آقاعلي عباس (ع) بادرود را زيارت كرد.

وزير كشور همچنين در يادداشتي در سرآموزه رهگشاي، عروسك هاي اين مجموعه را سفيران صلح و دوستي و نشان از روح خلاق و مبتكرانه و ذوق و قريحه مبتكرانه خانواده رهگشاي دانست كه مي تواند در رشد فرهنگ و تمدن بخشي از ايران و منطقه بادرود و نيز انتقال آن به كودكان و نوجوانان آينده موثر باشد.

خانم ميريام گوتس فرانسوي همسر دكتر محمد رهگشاي در اين بازديد با اهداي عروسك هاي محلي بادرودي به وزير كشور و خانواده وي از حضور و توجه رحماني فضلي در اين مكان قدرداني كرد.

فرمانداران شهرستان هاي كاشان و نطنز، وزير كشور را در اين سفر همراهي مي كردند.
وزير كشور همچنين در اين سفر غيررسمي از آبشار و مجموعه تفريحي، طبيعي و تاريخي نياسر كاشان ديدن كرد.

به گزارش ايرنا، خانه عروسك هاي محلي سرآموزه رهگشاي بادرود نطنز با 150 عروسك دست ساز محلي شناسنامه دار اواخر فروردين ماه سال جاري افتتاح شد.

خانه عروسك محلي سرآموزه رهگشاي بادرود شامل 34 ماكت خانه عروسكي است كه از حدود 150 عروسك دست ساز شناسنامه دار با لباس هاي محلي از جنس پارچه، چوب، كرك قالي، نخ و پنبه تشكيل شده است.

عروسك هاي محلي سرآموزه معرف افراد حقيقي و شخصيت هاي نخستين مشاغل و حرفه منطقه بادرود است.

سرآموزه دكتر رهگشاي با اهداف حفظ فرهنگ بومي و تاريخ محلي و نيز احياي تخصص ها و مشاغل پيشينيان در جهت حفظ ميراث معنوي ارزشمند ايران همراه با اشاعه فرهنگ حفاظت از محيط زيست و نيز ايجاد معيشت مكمل براي بانوان محلي اقدام به ايجاد خانه عروسك هاي بادرود كرده است.

سرآموزه رهگشاي بادرود نطنز از بين 95 موزه دولتي و خصوصي در زمينه خلاقيت و نوآوري در گروه موزه هاي خصوصي سال 93 به عنوان موزه برگزيده سال انتخاب شده بود.

اين موزه كه بيش از 15 سال از تاسيس آن مي گذرد در موضوع كودكان و گردآوري اشياي قديمي، حائز رتبه برتر و مورد تقدير مسئولان كميته ايكوم - يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است.

سرآموزه رهگشاي بادرود با داشتن بيش از 2 هزار اشياي قديمي ارزشمند هم اكنون مكاني فرهنگي، علمي، آموزشي است كه به همت دكتر محمد رهگشاي و خانم ميريام گوتس همسر فرانسوي وي ايجاد شده است.

اين بناي تاريخي در زميني به مساحت تقريبي يك هكتار و در حدود يك قرن قبل احداث كه بخش هايي از آن مرمت و احيا شده و در جنوب غربي شهر بادرود قرار دارد.

بادرود از توابع شهرستان نطنز در فاصله حدود 130 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.









منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین