|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۹۶۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
این منابع تاكید كرده اند كه این حمله به منزله اعلام مرحله تازه ای است كه داعش در آن سعی دارد بار دیگر از وضعیت دفاعی به وضعیت هجومی منتقل شود و با افزایش مناطق تحت اشغال خود، كمربند امنیتی اطراف شهرهای اصلی تحت سیطره اش را گسترش دهد.
بازی واشنگتن با وقایع میدانی و اصرار آن برای جلو و عقب انداختن زمان اجرای برخی طرح های نظامی علیه گروه های تروریستی تكفیری و مرتبط كردن مبارزه با تروریسم با برنامه های سیاسی كه به سود آن است، از جمله فرصت سازی های آمریكا هستند كه به ایجاد شكاف و خلاء نظامی برای سوء استفاده و نفوذ داعش شده و ادامه جنایت های ضدبشری آن و از سوی دیگر نوعی سردرگمی در مبارزه با آن شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، منابع نزدیك به داعش، حمله اخیر آن علیه مقر نیروهای كرد عراق در اطراف شهر موصل، یك حمله معمولی این گروه تروریستی نبود كه طی ماه های گذشته با هدف سرگرم كردن دشمنانش وجلوگیری از تهدید منطقه مركزی تحت اشغالش یعنی موصل و الرقه سوریه انجام گرفته است.

این منابع تاكید كرده اند كه این حمله به منزله اعلام مرحله تازه ای است كه داعش در آن سعی دارد بار دیگر از وضعیت دفاعی به وضعیت هجومی منتقل شود و با افزایش مناطق تحت اشغال خود، كمربند امنیتی اطراف شهرهای اصلی تحت سیطره اش را گسترش دهد.

«خالد القیسی »روزنامه نگار عراقی معروف به «ابوالولید سلفی» و كارشناس مسائل مربوط به داعش در گفت وگو با السفیر گفته است كه « تاكتیك های به كار رفته توسط داعش مهر تاییدی بر این مساله است، حمله از چند محور یكی از مهمترین این تاكتیك هاست كه از چند ماه پیش تاكنون شاهد آن نبوده ایم».

القیسی گفت كه « تاكتیك دیگر داعش استفاده از خودروهای بمب گذاری شده با كنترل از راه دور در حمله ها است».

وی تاكید كرد: این حمله ثابت می كند داعش هنوز سركردگانی دارد كه از تجربه های نظامی بالایی برخوردار هستند و برخلاف آنچه كه ایالات متحده می خواهد القا كند، ترور سركردگان این گروه مانند «ابوفاطمه الجبوری» و « ابوصالح العبیدی» تاثیر چندانی در تضعیف داعش نداشته است.

سیاست های متناقض و غیرشفاف ایالات متحده، به ایجاد خلاء هایی منجر شده است كه روند جنگ علیه داعش را تضعیف می كند و تاثیر شكست های اخیر بر ساختار نظامی و توان جنگی آن را تقلیل می دهد.

السفیر افزود: واشنگتن از یكسو در پاسخ به فشارهای تركیه، جلوی پیشروی نیروهای حمایت مردمی كرد را در غرب نهر فرات در سوریه گرفته و از سوی دیگر از پیشروی ارتش سوریه در تدمر و قریتین ناخشنود بوده و كارشكنی می كند و حتی درصدد است جلوی پیشروی ارتش سوریه به سمت دیرالزور و الرقه را هم بگیرد.

« آمریكا همچنین نیروهای نظامی بیشتری به شمال سوریه فرستاده تا این پیام را ارسال كند كه نبرد الرقه مربوط به اوست نه طرف دیگری».

این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد: دولت آمریكا همچنین با نقشه های نظامی طراحی شده توسط ارتش عراق و الحشد شعبی درباره موصل مخالفت كرده و بارها در خصوص زمان آغاز نبرد كه توسط رهبران عراقی اعلام می شود، تردید آفرینی می كند و همه اینها به داعش فرصت داده تا پس از كشته شدن تعدادی از سركردگانش، تحركات خود را با روحیه تازه ای از سر بگیرد.

السفیر تصریح كرد: نكته قابل توجه این كه حمله اخیر داعش، وسیع ترین حمله این گروه تروریستی در عراق از یكسال پیش یعنی از زمان سیطره آن بر الرمادی تا امروز بوده است.

این روزنامه لبنانی نوشت: در این میان یك مساله همه را غافلگیر كرد و آن این كه آمریكا می گوید نتوانسته است این حمله را پیش از وقوع پیش بینی كند و تحركات نیروهای داعش را كه آماده این عملیات می شدند، تشخیص دهد. علاوه بر این، سرعت عقب نشینی نیروهای پیشمرگه و فرماندهان آن هم كه تحت حمایت های آمریكا هستند،دور از انتظار بود.

السفیر افزود: وخامت اوضاع تا آنجا بود كه آمریكائی ها در ظاهر مجبور شدند وارد میدان شوند و به همین دلیل یك مربی نظامی آمریكایی از نیروهای مارینز كشته و سرباز آمریكایی و انگلیسی زخمی شدند.

این روزنامه خاطرنشان كرد كه« عمر الفلاحی» پژوهشگر عراقی متخصص گروه های تكفیری از كندی عملیات جنگنده های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریكا در مقابله با حمله های گروه داعش انتقاد كرده است زیرا باعث شده داعش باور كند می تواند عملیات هجومی خود را افزایش دهد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین