|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۹۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
به ادعای یک ژنرال بازنشسته آمریکایی، مقتدی صدر با برگزاری تظاهرات می‌کوشد مانع تلاش دولت عراق برای کاهش وابستگی به ایران شود.
 پایگاه اینترنتی «دبلیو ان دی» در گزارشی نوشت: «تام مکلنرنی،» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، معتقد است در صورتی که کشورش رویکرد خود را در عراق به شکلی اساسی تغییر ندهد، ایران همه قدرت را در این کشور به دست خواهد گرفت.
 
در روزهای اخیر تظاهرکنندگان در بغداد با حمله به ساختمان‌های دولتی، نسبت به تصمیم «حیدر عبادی،» نخست‌وزیر عراق، برای تعویض وزرای کابینه خود اعتراض کرده‌اند. به گفته عبادی، این اقدام با هدف ریشه‌کنی فساد و ایجاد اصلاحات انجام می‌شود. اما معترضان معتقدند این مسئله به منظور کاهش نفوذ  جناح‌های قومی و فرقه‌ای مختلف در حال اجرا است.
 
مکلنرنی در ادعایی به رادیو آمریکا گفت: هدف «مقتدی صدر،» رهبر جریان صدر عراق، از برگزاری تظاهرات اعتراضی، مقابله با تلاش دولت عراق برای مستقل کردن این کشور از ایران است.
 
او در ادامه ادعایش گفت: مقتدی صدر به ایران وفادار است. او و نیروهایش مسئول مرگ نیروهای آمریکایی در دوران درگیری‌های فرقه‌ای در عراق در سال‌های 2005 و 2006 هستند. اما زمانی که ابتکار عمل به دست نیروهای آمریکایی‌ افتاد، صدر به ایران فرار کرد.
 
ژنرال بازنشسته آمریکایی در ادامه گفت: همه این اتفاقات را می‌توان با تصمیم اوباما مبنی بر دست کشیدن از عراق مرتبط دانست. زمانی که ما از عراق خارج شدیم، دولت آمریکا این کشور را دو دستی تقدیم ایران کرد.
 
در ادامه این گزارش ادعا شده است: اکنون دولت عراق از یک طرف از سوی شیعیان وابسته به ایران و از طرف دیگر از سوی داعش تهدید می‌شود.
 
مکلنرنی مدعی شد: در صورتی که هدایت آمریکا و اتحادش با بغداد در عراق احساس نشود، آن زمان خطر واضح از دست دادن کامل این کشور ما را تهدید خواهد کرد.
 
او با اعزام تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی به عراق موافق نیست؛ اما اعتقاد دارد در صورتی که کشورش از قدرت هوایی «بلامنازع» و «قاطع» خود استفاده کند، به راحتی می‌تواند گروه تروریستی داعش را شکست دهد.
 
به گفته او، تنها در آن زمان آمریکا می‌تواند قدرت و موضعش را در منطقه پس بگیرد. روز گذشته «اشتون کارتر،» وزیر دفاع آمریکا، خبر مرگ یکی از نیروهای نظامی خدماتی آمریکا را مورد تأیید قرار داد. تحقیقات بعدی نشان داد این فرد به طور مستقیم به همراه نیروهای کرد وارد درگیری با داعش شده بود.
 
این ژنرال آمریکایی از مسئله درگیری مستقیم مشاوران آمریکایی با داعش ابراز شگفتی نکرد. او گفت: گرچه دولت نمی‌خواهد این مسئله را بپذیرد، فکر می‌کنم واضح است که زمانی که مشاوران در خط مقدم در کنار نیروهای عراقی قرار می‌گیرند، حوادثی از این دست بسیار محتمل خواهد شد.
 
وی در پایان گفت: نیروهای هوایی آمریکا هنگام وقوع این حادثه کجا بودند؟ چرا از وقوع چنین عملیاتی بی‌خبر بودیم؟ نگرانی‌های من یافتن پاسخ برای این گونه پرسش‌هاست. جنگنده‌های ما باید به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به چنین حملاتی باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین