|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۲
کد خبر: ۹۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در این میان تظاهرکنندگان با تحریکات دولت عربستان علیه جمهوری اسلامی و سردار قاسم سلیمانی نیز شعارهایی سر دادند اما در مجموع این شعارهای ضد ایرانی به نفع جمهوری اسلامی تمام شد.
 کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در این میان تظاهرکنندگان با تحریکات دولت عربستان علیه جمهوری اسلامی و سردار قاسم سلیمانی نیز شعارهایی سر دادند اما در مجموع این شعارهای ضد ایرانی به نفع جمهوری اسلامی تمام شد.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تحولات و تنش های موجود در عراق گفت: مقتدی صدر در عراق مسئله ای را مطرح کرد که همه خواهان آن هستند. مسئله مبارزه با فساد و اصلاحات سیستم ساختاری مسئله ای است که همه احزاب و گروه ها در عراق به آن اهتمام جدی دارند.
 
وی افزود: بر این اساس مقتدی صدر عنوان کرد که بحث سهم خواهی احزاب در عراق نباید بر اساس قومیت ها و ادیان باشد و موضوع حکومت تکنوکرات را مطرح کرد.

 سیدافقهی ادامه داد: اما نامهایی که تحت عنوان یک لیست واحد به دست حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق رسید شامل افرادی بود که توسط احزاب معرفی شده بودند در این شرایط مقتدی صدر به حرکت های پوپولیستی (مردمی) پناه برد و در مرحله اول تا منطقه الخضرا پیش رفت و آنجا مطالبات خود را مطرح کرد و فشارهای لازم برای تشکیل دولت تکنوکرات را به العبادی وارد کرد.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در این موقعیت العبادی برای پنج وزیر پیشنهادی مقتدی صدر از پارلمان عراق رای اعتماد گرفت اما به دلیل شرایط حساس عراق بنا بر آن شد که سه وزیر دفاع، کشور و امور مالی و دارایی بدون تغییر باقی بمانند.

 وی تصریح کرد: براساس این فشارها در پارلمان 183 نفر از نمایندگان رای به عزل سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق که از اهل تسنن بود دادند وی نیز این رای را نپذیرفت و این اقدام را غیرقانونی توصیف کرد لذا مقتدی صدر تهدید کرد اگر پارلمان به لیست مورد توافق وی و العبادی رای نداد پارلمان را تسخیر خواهد کرد و بر این اساس رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس را از جایگاه خود عزل خواهیم کرد.

 سیدافقهی با اشاره به اینکه در این شرایط و با عملیاتی نشدن خواسته های مقتدی صدر وی دستور داد تا طرفدارانش وارد پارلمان شوند تصریح کرد: در نتیجه درگیری و تشنج در پارلمان عراق رخ داد و فواد معصوم، رئیس جمهور عراق العبادی و الجبوری را دعوت کرد تا جلسه ای فوق العاده تشکیل دهند تصور بر این بود که در این جلسه راهکاری برای تشنج های ایجاد شده به مردم ارائه شود اما در کمال تعجب خروجی این جلسه تنها پیگیری مسئله ورود طرفداران مقتدی صدر به پارلمان بود.

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان تظاهرکنندگان با تحریکات دولت عربستان علیه جمهوری اسلامی و سردار قاسم سلیمانی نیز شعارهایی سر دادند اما در مجموع این شعارهای ضد ایرانی به نفع جمهوری اسلامی تمام شد و اگر ایران قادر باشد این شرایط را به خوبی مدیریت کند اتفاقات به نفع ما تمام خواهد شد چون بازتاب این اتفاقات توسط فعالین سیاسی عراق به دلجویی و عذاب وجدان در برابر امدادهای جمهوری اسلامی به عراق تمام شد.

وی اضافه کرد: در همین آشوب و تظاهرات دو منطقه خیلی مهم توسط نیروهای نظامی و مردمی از دست تروریست های داعش آزاد شد و این در حالی است که خوشبختانه این نیروها تحت تاثیر فعالیت ها و تظاهرات طرفداران مقتدی صدر قرار نگرفتند.

منبع : خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین