|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۹۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
تروریست های داعش به تلافی تحمل شكست های سنگین از سوی ارتش و نیروهای مردمی در سوریه و عراق، همچنین با هدف سرپوش گذاشتن بر ضعف های این گروه تروریستی، جنایت های خشونت بار خود را بار دیگر افزایش دادند و با افزایش عملیات های نظامی تلاش می كنند به نوعی خود را از شكست برهانند.
تروریست های داعش به تلافی تحمل شكست های سنگین از سوی ارتش و نیروهای مردمی در سوریه و عراق، همچنین با هدف سرپوش گذاشتن بر ضعف های این گروه تروریستی، جنایت های خشونت بار خود را بار دیگر افزایش دادند و با افزایش عملیات های نظامی تلاش می كنند به نوعی خود را از شكست برهانند.

گزارش های منتشره از سوی رسانه های خارجی حاكی از آن است كه عملیات تروریستی گروه تكفیری داعش از آغاز سال میلادی جاری به گونه ای ملموس و محسوس افزایش یافته است.
برای نمونه موسسه آمریكایی تحلیل اطلاعات (آی اچ اس) به تازگی در گزارشی از افزایش تعداد و مقیاس حمله های گروه تروریستی داعش، به ویژه در عراق و سوریه طی سال میلادی جاری خبر داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این موسسه نوشته است كه، طی سه ماهه نخست سال 2016 میلادی، گروه تكفیری داعش 891 بار، در دو كشور عراق و سوریه مرتكب جنایت های تروریستی شده اند كه این رقم از زمان آغاز حمله های این گروه تروریستی در اواسط سال 2014میلادی بی سابقه است.

موسسه آی اچ اس ابتدای هفته جاری (یكشنبه 12 اردیبهشت/اول مه) با انتشار گزارشی به بررسی افزایش حمله های تروریستی و پیامدهای آن از جمله آمار كشته و زخمی شدگان ناشی از این حملات در چند كشور پرداخته است.

بنا بر همین گزارش در نتیجه حمله های داعش، 2 هزار و 150 نفر كشته شده اند كه در قیاس با سه ماه قبل، 44 درصد افزایش داشته و در مقایسه با حدود یك سال گذشته خونین ترین سه ماه به شمار می رود.

متیو هنمن رئیس مركز تروریسم جین در موسسه آی اچ اس، معتقد است كه گروه تروریستی داعش به خاطر تحمل فشارهای چند جانبه اقدام به تشدید خشونت و كشتار بیشتر كرده است.

مطابق برآورد ارتش آمریكا، حوزه اشغالگری داعش در عراق حدود 40 درصد و در سوریه حدود 20 درصد نسبت به اوج آن در سال 2014 كاهش یافته است.

بیش از پنج سال است كه مردم سوریه روزها را با بوی دود و خمپاره و موشك و گازهای شیمیایی و هراس از شكنجه گروه های تروریستی سر می كنند.

بحران كوچكی كه از شهر درعا واقع در جنوب غرب سوریه آغاز شد و دست های پشت پرده ای كه تا به امروز به فجیع بار ترین شكل آن را هدایت كرده و سبب تخریب بخش اعظمی از تاسیسات و منازل مسكونی و كشتار صدها مردم بی سلاح در این كشور شده است.

شرایط جنگی و دردآوری كه به نظر می رسد هر روز به سوی وخامت پیش می رود، مظالم تحمیلی بر مردم این كشور را كه صدر اخبار رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده، روایت می كند.
اما به راستی 15 نوجوانی كه به روایت رسانه های خارجی سال 2011 میلادی بر روی دیواری در شهر درعا شعار ضد حكومت نوشتند، امروز كجایند كه از سكان دار پشت پرده هدایت این همه جنایت های هدفمند سخن بگویند، مسببان بحران هایی كه امروز به یك جنگ تمام عیار و بحران بین المللی تبدل شده اند.

رسانه های خارجی ادعا می كنند كه فاجعه سوریه پنج سال پیش (۱۵ مارس ۲۰۱۱) با یك شعار به ظاهر ساده بر روی دیواری در شهر درعا، واقع در جنوب غرب سوریه، شروع شد.

اندیشكده‌ «مركز سوریه برای پژوهش‌‌های سیاسی» مورد حمایت برنامه عمران سازمان ملل متحد، ابعاد فاجعه جنگ پنج ساله در سوریه را به صورت آماری جمع‌بندی و منتشر كرده است.

بنا بر گزارش این اندیشكده از هر ۱۰ نفر شهروند سوری، یك نفر كشته و یا زخمی، نیمی از جمعیت كشور آواره و بیش از 85 درصد مردم در فقر مطلق زندگی می كنند و به ازای هر ۵ شهروند یك نفر معاش زندگی خود را از اقتصاد جنگی به عنوان جنگجو، آدم‌ربا یا غارتگر تامین می كند.

رسانه های خارجی اذعان دارند كه مردم در برخی شهرهای سوریه، مانند سواحل مدیترانه، دمشق و در جنوب غرب كشور، كمتر از ساكنان مناطق دیگر تحت تاثیر پیامدهای جنگ قرار گرفته‌اند.

صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در روزهای مصادف با پنجمین سال آغاز جنگ در سوریه با انتشار گزارشی از كشته شدن بیش از ۴۰۰ كودك سوری در جنگ و آوارگی بیش از ۲میلیون و ۴۰۰هزار كودك دیگر و محرومیت 2 میلیون و 800 كودك از تحصیل در سوریه خبر داده است.

یونیسف در این گزارش با عنوان 'هیچ‌جایی برای كودكان باقی نمانده است' به ابعاد ویران گر جنگ سوریه پرداخته و تاكید می‌كند كه در شهرهای تحت محاصره بیش از ۲۰۰ هزار كودك قحطی‌زده به سر می‌برند و خطر مرگ آن‌ها را تهدید می‌كند.

این نهاد بین المللی اعلام كرد كه بنا بر آمار رسمی تنها در سال ۲۰۱۵، بیش از ۴۰۰ كودك سوری در جنگ كشته شده اند و سازمان ملل تاكید دارد كه آمار واقعی احتمالا از این رقم بالاتر است.

برخی دیگر از سازمان های امداد رسان به دلیل عمق فجایع روی داده از سوی تروریست ها در سوریه از سال 2015 به عنوان سال ركورد رنج در این كشور یاد می كنند.

بان كی‌مون دبیركل سازمان ملل متحد نیز پیش تر جنگ سوریه را سهمگین‌ترین مصیبت انسانی فعلی جهان توصیف كرده است.

جنایت های جنگی ناشی از عملیات تروریستی در سوریه و عراق را از ابعاد دیگری هم باید بررسی كرد.

غرق شدن چند كودك پناهجو در دریای مدیترانه به هنگام فرار، روی آوردن آن ها به نظامی گری، ازدواج تحمیلی برخی دختربچه های آواره و سوء استفاده های جنسی از زنان و دختران جنگ زده در كشورهای مجاور و اردوگاه ها، وجه مصیبت بار و نگران كننده دیگری از واقعیت زندگی مردمانی است كه ناخواسته درگیر جنگی تحمیلی شده اند.

اما، جنایت ها از سوی گروه های تكفیری تروریستی همچنان ادامه دارد و سران كشورهای آمریكایی و اروپایی خود را به ظاهر مصمم به حل بحران جنگ در این كشورها نشان می دهند.

در سوریه، نیروهای ارتش با پشتیبانی روسیه موفق به آزاد سازی شهر مهم و باستانی تدمر (پالمیرا) از اشغال داعش شدند، این گروه تروریستی همچنین در شمال و شمال شرقی با مقاومت نیروهای كرد مواجه است.

** داعش در عراق تضعیف شده است
در عراق نیز وضع تروریست های داعش كمتر از اوضاع آنها در سوریه نیست.

چهار ماه قبل ارتش عراق با پشتیبانی گروه داوطلب مردمی (الحشد الشعبی)، داعش را از شهر الرمادی در مركز استان الانبار در غرب عراق بیرون راندند.

ارتش در جبهه شمال نیز با همكاری گروه های داوطلب دستاوردهایی از مقابله با عناصر گروه تروریستی داعش داشته اند، از جمله آزاد سازی چهار روستا در جنوب شهر موصل طی ماه میلادی گذشته.

بررسی و تحلیل ها نشان می دهد كه تعداد حمله های داعش در سه ماهه نخست سال جاری میلادی معادل حمله های شش ماه قبل از آن بوده است.

به اعتقاد تحلیل گران حمله های مكرر این گروه با تلفات بیشتر یكی از شیوه های آزمایش شده داعش برای تغییر روایت ها و انحراف توجه از مشكلاتی است كه این گروه تروریستی با آن دست به گریبان است و این حملات نشان می دهد كه شرایط تروریست ها آن چنان كه برخی تبلیغ می كنند، مساعد نیست.

گزارش های منتشره از سوی رسانه های بین المللی حاكی از آن است كه سطح درآمدهای داعش به دلیل از دست دادن مناطق تحت سیطره خود در دو كشور عراق و سوریه، طی سال گذشته بیش از 30 درصد كاهش یافته و این گروه را با مشكلاتی جدی روبه رو كرده است.

گروه تكفیری داعش برای افزایش منابع مالی خود، پرداخت عوارض از سوی رانندگان كامیون ها، نصاب های آنتن های ماهواره و خروج شهروندان از مناطق زندگی خود را اجباری كرده و مجازات های وحشیانه ای را برای كسانی كه از پرداخت عوارض و مالیات فرار كنند، اجرا می كند.

گروه تكفیری داعش با سطح درآمدی ماهانه بیش از 80 میلیون دلار به عنوان ثروتمند ترین گروه تروریستی در دنیا معرفی شده است؛ این در حالی است كه طبق تازه ترین گزارش های منتشره، این گروه تروریستی حدود 22 درصد از مناطق تحت سیطره خود در سوریه و حدود 50 درصد را در عراق از دست داده و قسمت عمده ای از منابع درآمدی خود اعم از دریافت عوارض و مالیات های ساكنان این مناطق را كه از حدود 9 میلیون نفر به شش میلیون نفر كاهش یافته، از دست داده است.

بیش از نیمی از درآمدهای مالی این گروه از طریق مالیات و عوارض و حدود 43 درصد نیز از طریق قاچاق و فروش نفت تامین می شود.

براساس همین گزارش ها، حدود 38 درصد درآمد گروه تروریستی داعش (حدود یك میلیارد و 95 میلیون دلار) از طریق قاچاق نفت، 12 درصد از طریق دریافت مالیات ( 360 میلیون دلار)، 10 درصد از طریق فروش سیمان ( 292 میلیون دلار)، چهار درصد از طریق سرقت ( 120 میلیون دلار)، 17 درصد از طریق فروش گاز ( 489 میلیون دلار)، 12 درصد از طریق فروش فسفات ( 300 میلیون دلار)، 7 درصد از طریق كشت و كار(200 میلیون دلار) و 2 درصد از طریق دریافت هدایا و كمك های مالی(50 میلیون دلار) تامین می باشد.

آدم ربایی، فروش زنان اسیر شده و فروش آثار باستانی سرقت شده در دو كشور عراق و سوریه در كشورهای اروپایی و نیز كمك های هنگفت مالی برخی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و فروش اعضای گروگان ها از دیگر منابع مالی كثیف این گروه تروریستی به شمار می آیند.

با نگاهی گذرا به گزارش های منتشره در باره تشریح جزئیاتی از منابع درآمدی گروه تروریستی داعش به خصوص در عراق و سوریه، پاسخ به پرسشی كلید خورده در ذهن مبنی بر این كه 'داعش با حمایت چه قدرت ها و با چه اهدافی داعش شد'، كمی دشوار به نظر می رسد.

اما تمامی این موارد حكایت از آن دارد كه عمر داعش دستكم دوران فعالیت نظامی آنها به سر آمده و به زودی باید منتظر اضمحلال این گروه تروریستی به خصوص در عراق و سوریه باشیم.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین