|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۹۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در دیدار با میخاییل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده رییس جمهوری این كشور در امور خاورمیانه در مسكو گفت كه گروه های احرارالشام و جیش الاسلام باید در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار گیرند.
 حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در دیدار با میخاییل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده رییس جمهوری این كشور در امور خاورمیانه در مسكو گفت كه گروه های احرارالشام و جیش الاسلام باید در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار گیرند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) برای گفت وگو با همتای روسی خود در باره مسائل منطقه خاورمیانه از جمله سوریه وارد مسكو شد.

عبداللهیان در این دیدار كه با حضور احمد حیدریان معاون سفارت ایران در روسیه برگزار شد، با تاكید بر ادامه همگرایی مسكو و تهران برای حل سیاسی مشكلات سوریه و لزوم برخورد با گروه های تروریستی اظهار كرد: متاسفانه برخی كشورهای عضو گروه حامیان سوریه به توصیه های روسیه و ایران كه همیشه خواستار مشخص شدن فهرست تروریست ها هستند، توجه نكردند.

وی افزود: احرارالشام و جیش الاسلام باید در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرند، اما تلاش ها در این زمینه با دشواری پیش می رود.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین مسائل عراق، فلسطین و یمن را با همتای روسی خود بررسی كرد.

بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار گفت: روابط تهران و مسكو بسیار دوستانه است و همیشه گفت وگوهای شفافی بین طرفین جریان دارد و مدیران سیاسی دو كشور با هم رایزنی می كنند.

وی افزود: دو كشور در شرایط سخت با هم ملاقات و مذاكره می كنند و فرصت خوبی برای بررسی مسائل و موضوع های مختلف دارند.

بوگدانف در این دیدار همچنین حضور روسیه به عنوان میهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب در تهران را فرصت مغتنمی برای افزایش همكاری ها و شناخت بیشتر دو ملت از یكدیگر برشمرد.

توافق آتش بس سوریه كه از اسفند ماه گذشته با هماهنگی آمریكا و روسیه برقرار شده است، شامل گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره نمی شود و مبارزه با آنان ادامه دارد.

مسكو نیز پیشتر خواستار تروریستی شناخته شدن احرارالشام و جیش الاسلام توسط سازمان ملل شده بود.

روسیه هفته پیش از كمیته ضد تروریستی سازمان ملل خواست تا نام گروه های تكفیری جیش الاسلام و احرار الشام فعال در سوریه را كه مورد حمایت های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی شناخته می شوند، در فهرست تروریستی قرار دهد.

ویتالی چوركین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این باره گفت: هیات روسی در سازمان ملل پیشنهادهای خود را به كمیته ضد تروریستی ارائه كرده است كه نام این دو گروه در آن قرار دارد.

چوركین اعلام كرده كه گنجانده شدن نام این دو گروه در فهرست تروریستی سازمان ملل سبب مجاز بودن حمله به مواضع آنان خواهد شد.

روسیه پیشتر هم خواستار چنین اقدامی شده بود، اما در جریان شكل گیری مذاكرات سوری سوری با فشار چند كشور عربی این موضوع مسكوت ماند، ولی با اقدام اخیر گروه های تروریستی ضد سوری مورد حمایت سعودی ها موسوم به گروه ریاض كه احرار الشام نیز عضو آن است برای كارشكنی در از سرگیری مذاكرات سوری سوری در ژنو، دوباره این طرح را پیگیری می كند تا این دو گروه خارج از توافق آتش بس شناخته شوند و مواضع آنها هدف حمله های ارتش سوریه و بمباران های روسیه قرار گیرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر اعلام كرده بود كه این كشور قبلا به شورای امنیت پیشنهاد كرده بود نام احرارالشام و جیش الاسلام در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرد اما به توافق با شركای غربی تن داد و از ادامه اصرار صرف نظر كرد.

وی تاكید كرده بود كه روسیه موضوع گنجاندن نام گروه های تروریستی و افراط گرایی را كه تلاش می كنند با تغییر نام به فعالیت خود ادامه دهند در فهرست ویژه مطرح می كند.

گروه های تروریستی فعال در سوریه تحت حمایت گروه كشورهای غربی عربی ضد سوری به ویژه آمریكا و متحدان منطقه ای آن از جمله عربستان سعودی قرار دارند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین