|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۹۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که «آیا ما به دنبال دین هستیم و یا دنبال قدرت و مقام؟»، ادامه داد: اگر واقعا آن را که امام (ره) می‌خواست می‌خواهیم، باید ببینیم لوازمش چیست؟ اگر واقعا انقلاب ما، انقلاب اسلامی است، پس باید هدف ما نیز اسلام باشد ولاغیر.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: اینکه فردی در سخنرانی 10 بار بگوید «مقام معظم رهبری»، اما اعتقادی به ولایت‌فقیه نداشته باشد، نمی‌تواند کشور را درست کند.

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از سرداران، با اشاره به وجود مشکلات و اختلافات بین افراد در زمینه‌های مختلف، از جمله مسائل سیاسی، اظهار داشت: این امور اختصاصی به کشور ما ندارد و در همه کشورها چنین اختلافاتی وجود دارد و هر فرد و گروه خود را متخصص و رقیب را نامناسب می‌داند. به عنوان نمونه همین امروز در کشوری که خود را پیشرفته‌ترین کشور دنیا می‌داند، نامزد یک حزب، علنا به نامزد حزب دیگر دشنام داده، هتاکی می‌کند و حاضران نیز دست زده و تشویقش می‌کنند! راهکار عمومی رقیبان در کشور‌ها هم این است که هر فرد یا گروه علیه رقیب سخن گفته و مشکلات را به گردن وی بیندازد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که «اگر قرار باشد ما هم مانند سایر کشورهای دنیا رفتار کنیم، با آن‌ها فرقی نخواهیم داشت»، ادامه داد: در این صورت هر کس زور و قدرت و پول بیشتری پیدا کند، می‌تواند از راه‌های مختلف رأی مردم را بخرد و به مقام برسد؛ اما باید توجه داشته باشیم که کشور ما با سایر کشور‌ها، و نظام ما با دیگر نظام‌ها متفاوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وجه امتیاز ایران نسبت به سایر کشورها، اظهار داشت: در این کشور یک انقلاب نه با انگیزه‌های مادی بلکه با انگیزه دفاع از دین صورت گرفت، که در هیچ کشوری سابقه نداشت. در کشور ما یک روحانی از شهری نسبتا فقیر به‌پاخاست و ندای دین سر داد و گفت من برای اسلام احساس خطر می‌کنم، و انقلاب هم در همین مسیر شروع شد و به پیروزی رسید. این در حالی است که در همه انقلاب‌های دنیا، سخن از عقب‌افتادگی و مشکلات اقتصادی، سیاسی، صنعتی یا سایر امور دنیوی بود و نه دین.

وی ادامه داد: البته باید اعتراف کرد که قبل از انقلاب اسلامی در ایران، در برخی از کشور‌ها و برخی حرکت‌ها، نامی از دین برده می‌شد، اما هیچ کجا در عمل مانند حرکتی که امام (ره) ایجاد کرد، واقع نشده بود و نشد.

یکی از افرادی که اتفاقا امروز در یکی از مناصب بالای کشور است گفته بود: از آن جا که امام (ره) در مردم نفوذ دارد، ما به نفوذ ایشان نیاز داریم تا شاه را بیرون کنیم؛ وگرنه او نمی‌تواند کشور را اداره کند! یا یکی دیگر از مسئولینی که هم‌اکنون یکی از منصاب عالی کشور را در اختیار دارد، صراحتا گفت که می‌خواهیم کشوری مانند لبنان داشته باشیم تا هرکس هرگونه خواست زندگی و رفتار کند؛ کسی که می‌خواهد با چادر بیرون آید، و کسی که می‌خواهد برهنه باشد،‌ آزاد باشد
 
 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید فراموش کرد که ظرفیت فوق‌العاده اسلام و تشیع و فرهنگ غنی عاشورا نیز زمینه را کاملا فراهم کرد و سبب شد تا مردم هم با امام (ره) همراه شده، اتفاق بزرگی را در عالم رقم بزنند که هنوز شناخت آن و ابعاد آن، میسر نیست و سال‌ها بعد مشخص خواهد شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که «قبل از قیام امام (ره)، احزاب و گروه‌های دیگری نیز بر علیه شاه فعالیت می‌کردند، اما هیچ کدام قدرت ساقط کردن شاه را نداشتند»، ادامه داد: اما یک روحانی به‌پاخاست و حرکتی اسلامی را آغاز کرد، و با عنایت خداوند متعال پدیده نوینی را در عالم رقم زد؛ به گونه‌ای که کم‌کم زمینه سرایت آن به کشور‌های دیگر نیز فراهم شد و اتفاقا همین امر نیز عامل ترس ابرقدرت‌ها و آمریکا شد.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی محدود به کشور ایران بود، چه بسا آمریکا می‌توانست به گونه‌ای با آن کنار بیاید و آن را تحمل کند، اما این‌که زمینه سرایت فکر انقلاب به دیگر کشور‌ها نیز ایجاد شد، آمریکا احساس خطر کرد و سبب شد که دشمن از همان ابتدا، کمر به نابودی نظام اسلامی ببندد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم عامل پیروزی امام (ره) و به ثمر رسیدن انقلاب را اخلاص بی نظیر امام (ره) دانست و ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از افراد که بعضاً سابقه تحصیل علوم دینی هم دارند، تفکرشان کاملا با امام (ره) متفاوت است. به عنوان نمونه یکی از افرادی که اتفاقا امروز در یکی از مناصب بالای کشور است گفته بود: از آن جا که امام (ره) در مردم نفوذ دارد، ما به نفوذ ایشان نیاز داریم تا شاه را بیرون کنیم؛ وگرنه او نمی‌تواند کشور را اداره کند! یا یکی دیگر از مسئولینی که هم‌اکنون یکی از منصاب عالی کشور را در اختیار دارد، صراحتا گفت که می‌خواهیم کشوری مانند لبنان داشته باشیم تا هرکس هرگونه خواست زندگی و رفتار کند؛ کسی که می‌خواهد با چادر بیرون آید، و کسی که می‌خواهد برهنه باشد،‌ آزاد باشد!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کسانی که ته دلشان با امام یکی باشد، خیلی کم هستند. در آن زمان هم بسیاری از کسانی که کاره‌ای شدند، و قدرت یا پول داشتند، به یکی از احزاب وابسته بودند و ته دلشان با امام (ره) نبود. این‌ها هنوز هم هستند و فکرشان هم عوض نشده است؛ آن‌ها اصلا به دنبال کشوری اسلامی نیستند، بلکه به دنبال کشوری هستند که زیر سایه آمریکا و حمایت‌های آن، علم و تکنولوژی‌اش پیشرفت کند و به جایی برسند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که «آیا ما به دنبال دین هستیم و یا دنبال قدرت و مقام؟»، ادامه داد: اگر واقعا آن را که امام (ره) می‌خواست می‌خواهیم، باید ببینیم لوازمش چیست؟ اگر واقعا انقلاب ما، انقلاب اسلامی است، پس باید هدف ما نیز اسلام باشد ولاغیر.

وی با طرح سؤالی دیگر مبنی بر این‌که «چرا چنین نسلی فقط در ایران یافت شد که جوانان آن چنین قیام کنند؟»، ادامه داد: در طول 14 قرن، مکتب تشیع در این کشور ترویج شده بود و امام حسین (ع) الگوی مردم شده بود؛ لذا حتی آب خوردن مردم نیز با نام امام حسین (ع) گره خورده بود. در طول سال چندین ماه برای امام حسین (ع) عزاداری صورت می‌گرفت و عشق اهل بیت (ع) در آن موج می‌زد. لذا مردم ایران، مردمی تربیت شده با نام حسین (ع) و اسلام هستند که به آن باور داشتند. البته مردم در میزان معرفت و باور درجاتی دارند و معرفت‌ها و باورها در یک سطح نیستند، اما این عشق به امام حسین (ع) و باور به اسلام، در یک قشر مؤثری که بتواند انقلاب کند، وجود داشت.

وی افزود: مردمی که انقلاب کردند، سال‌ها امام (ره) را دیدند و گوششان با فرمایشات امام (ره) انس داشت، و در دفاع مقدس، هشت سال دائما با نمونه‌هایی از کربلا مواجه بودند و هر روز بمباران و از دست دادن جوانانشان را تجربه می‌کردند؛ لذا مردم با روحیه شهادت و فداکاری تربیت شدند.

وی با بیان این‌که «بعد از رحلت امام خمینی (ره) و با گذشت زمان، کم‌کم کسانی که تربیت شده امام (ره) بودند یا از دنیا رفتند یا کنار رفتند»، ادامه داد: امروز نسلی در جامعه حضور دارد که از امام (ره) و دفاع مقدس تنها چیزهایی شنیده است، و از طرف دیگر به خاطر عوامل متعددی، توقعاتی هم در آن‌ها به وجود آمده است؛ لذا با کوچک‌ترین مشکلی صدایشان به اعتراض بلند می‌شود؛ این نسل توقع دارد وقتی اسم کشور اسلامی است، دیگر هیچ مشکلی در جامعه نباشد و همه مسائل حل شده باشد، و رفاه و آسایشش نیز تأمین باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر چنین تصوری داشته باشیم که ما در دفاع مقدس، چندین سال جنگیده ایم و حالا نوبت ماست که در آسایش و آرامش باشیم، یا قبل از انقلاب چند سال به زندان رفته و شکنجه شده‌ایم، و حال که انقلاب پیروز شده، ما باید جای شاه بنشینیم و بچه‌هایمان هم به جای والاحضرت‌ها بنشینند، این بازی با دین خداست؛ نتیجه آن نیز ذلت دنیا و آخرت است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: از طرفی سایت‌ها و رسانه‌ها با تبلیغاتشان، فکر جوانان را بمباران می‌کنند تا زندگی به سبک آمریکایی را یک زندگی الگو و ایده‌آل تصور کنند؛ حتی نقاط ضعف مشهود آن را هم توجیه می‌کنند. این‌گونه القا می‌کنند که امروز سخنان امام (ره) در دنیا خریدار ندارد، و برای پیشرفت راهی جز راهی که سایر کشورها رفته‌اند، نیست؛ و برای تحقق زندگی آمریکایی، وجود سرمایه‌دارانی مانند سرمایه‌داران آمریکا لازم است؛ ولو این‌که لازمه آن، فقیر شدن و از بین رفتن عده‌ای باشد، زیرا برای رسیدن به رفاهی که اکثریت جامعه را شامل شود، چاره‌ای جز این نیست!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که «نباید تسلیم این ناهنجاری شد و باید به فکر اصلاح امور بود»، ادامه داد: باید دید مردمی که آن‌گونه صابر و فداکار بودند، چگونه تربیت شده بودند و مسئولین آن چگونه بودند؛ به عنوان نمونه، مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری‌شان به بنده فرمودند: من تاکنون گوشت گرم نخریده‌ام؛ گوشت خانه ما همان گوشت یخ‌زده‌ کوپنی است که سایر مردم می‌خرند! آیا سیاستمداران امروز ما همین راه را می‌روند، یا با همه تبار خود با هواپیمای اختصاصی به کیش و سوئیس و لوکزامبورگ می‌روند؟!

به رباخواری، عنوان عقود شرعیه داده‌اند

وی با اشاره به این‌که «ریشه مشکلات، ضعف اعتقاد به دین است»، ادامه داد: امروز اگر به مسئولان بگویید ربا حرام است، برخی خواهند گفت در شرایط امروز کدام کشور حتی اسلامی، می‌تواند بدون ربا اداره شود؟! چگونه می‌توان مردم را از رباخواری نهی کرد، در حالی که سیستم بانکداری ما بر اساس رباست، و حتی برخی نهادهای مقدس در کشور نیز به آن آلوده شده‌اند؟ نهایت کاری که در کشور ما در سیستم بانکداری ربوی انجام شده، این است که به رباخواری عنوان عقود شرعیه داده شده است. بگذریم از این‌که فرد وام گیرنده از بانک، اصلا معنای کلمه عقود شرعیه را نمی‌داند و صرفا برای گرفتن وام، طبق دستور بانک برگه‌هایی را امضا می‌کند؛ و نتیجه طبیعی این عملکرد چیزی نیست جز آنچه دارد واقع می‌شود.

مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری‌شان به بنده فرمودند: من تاکنون گوشت گرم نخریده‌ام؛ گوشت خانه ما همان گوشت یخ‌زده‌ کوپنی است که سایر مردم می‌خرند! آیا سیاستمداران امروز ما همین راه را می‌روند، یا با همه تبار خود با هواپیمای اختصاصی به کیش و سوئیس و لوکزامبورگ می‌روند؟!
 
 علامه مصباح با اشاره به این‌که «باید ریشه را اصلاح و اعتقادات مردم را نسبت به دین تقویت کنیم»، افزود: قدم اول این است که شخص بنده و جنابعالی خودمان را اصلاح کنیم و همواره در این فکر باشیم که خداوند از ما چه می‌خواهد؛ خدایی که نعمت‌هایش را بر ما ارزانی داشته است، طبق فرمایش قرآن می‌تواند یک جا آن را از ما بگیرد؛ پس با خدا صادق باشیم.

وی افزود: اگر چنین تصوری داشته باشیم که ما در دفاع مقدس، چندین سال جنگیده ایم و حالا نوبت ماست که در آسایش و آرامش باشیم، یا قبل از انقلاب چند سال به زندان رفته و شکنجه شده‌ایم، و حال که انقلاب پیروز شده، ما باید جای شاه بنشینیم و بچه‌هایمان هم به جای والاحضرت‌ها بنشینند، این بازی با دین خداست؛ نتیجه آن نیز ذلت دنیا و آخرت است. این سنت خداوند است و قرار نیست تغییر کند، مگر آن که ما تغییر کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با اشاره به وجود نعمت رهبری عظیم الشأن خاطرنشان کرد: بزرگترین وظیفه‌ای که همه ما داریم، شکر نعمت رهبر عزیزی است که داریم و هنوز قدرش را نمی‌دانیم؛ باید اطاعت از رهبری از جان و دل، بدون چون و چرا، و بدون تفسیر دلخواه از سخنان ایشان را در دستور کار خود قرار دهیم. اینکه فردی در سخنرانی 10 بار بگوید «مقام معظم رهبری»، اما اعتقادی به ولایت‌فقیه نداشته باشد، نمی‌تواند کشور را درست کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که «دل‌ها باید عوض شود و ما نیز باید ابتدا از خودمان آغاز کنیم»، افزود: اگر هر کسی با خدای خودش عهد ببندد و در راه خدا از احدی نترسد، اوضاع عوض خواهد شد؛ به یاد داشته باشیم، خدای ما همان خدای جبهه‌هاست، همان خدای جنگ 33 روزه لبنان، و همان خدای یاری دهنده مؤمنان در جنگ بدر است و تغییری نکرده است. اگر اوضاع تغییر کرده، علتش این است که ما تغییر کرده‌ایم؛ تا دنبال هوس، مقام، پول، شهرت، و ریاست هستیم، وضع همین است و هر وقت برگشتیم، کار‌های دیگر نیز درست می‌شود.

گفتنی است دیدار تعدادی از سرداران با علامه مصباح یزدی، پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین