|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۹۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
سفر تاریخی رییس جمهوری كره جنوبی به ایران، چشم اندازهای روشنی را در مناسبات 2 كشور نمایان می سازد. ده ها توافق صورت گرفته بین شركت های خصوصی و امضای 19 سند همكاری میان 2 كشور در زمینه های گوناگون، بخشی از دستاوردهای این سفر برای تهران و سئول است.
سفر تاریخی رییس جمهوری كره جنوبی به ایران، چشم اندازهای روشنی را در مناسبات 2 كشور نمایان می سازد. ده ها توافق صورت گرفته بین شركت های خصوصی و امضای 19 سند همكاری میان 2 كشور در زمینه های گوناگون، بخشی از دستاوردهای این سفر برای تهران و سئول است.

همان طور كه انتظار می رفت سفر «پارك گئون هی» رییس جمهوری كره جنوبی به ایران با دستاوردهایی چشمگیر برای هر 2 كشور به ویژه در حوزه اقتصادی همراه بود. در این سفر سه روزه، پارك و هیات 236 نفری همراه وی -شامل مسوولان عالی رتبه دولتی، مدیران بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور، موفق به امضای ده ها تفاهمنامه و توافقنامه با همتایان ایرانی خود شدند.

به باور ناظران، در جریان این سفر بسیاری از هدف های از پیش تعیین شده تحقق یافت و راه های افزایش همكاری در حوزه ‌های گوناگون هموار شد تا در آینده ای نه چندان دور شاهد تحرك جدی تری در مناسبات تهران و سئول باشیم.

**ایران و كره جنوبی در آستانه فصلی نو در مناسبات

سفر پارك به تهران، نخستین سفر رییس جمهوری كره جنوبی به ایران از سال 1962 تاكنون به شمار می رود. بنابراین، سفر این مقام عالی رتبه كره ای به ایران پس از 54 سال و در فضایی كه تحریم های هسته ای از پیش روی ایران برداشته شده است، می تواند به معنای گشایش فصل تازه ای در روابط 2 كشور باشد.

حتی در زمان تحریم ها نیز تهران و سئول بارها برای تقویت روابط خود تلاش كردند اما این تلاش ها به دلیل فشارهای بین المللی علیه ایران نتیجه نداد، از جمله گفت وگوهای سال 2007 میان مقام های این ایران و كره جنوبی در ارتباط با تقویت روابط تجاری بی سرانجام ماند.

اینك با لغو تحریم های هسته ای، فرصت لازم برای افزایش سطح مناسبات و میزان همكاری ها میان این 2 كشورِ مهم آسیایی به ویژه در حوزه اقتصادی فراهم شده است. در همین پیوند، «حسن روحانی» رییس جمهوری كشورمان در مراسم استقبال از همتای كره ای خود، اظهار كرد: حجم روابط تجاری ایران و كره جنوبی اكنون 6 میلیارد دلار است و 2 طرف تصمیم گرفته اند این میزان را به سطح سه برابری یعنی 18 میلیارد دلار افزایش بخشند.

كره جنوبی چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و هفتمین صادركننده بزرگ جهان به شمار می رود. بر پایه گزارش ها، ارزش مبادله های غیرنفتی ایران و كره در سال 2013 به چهار میلیارد و 100 میلیون دلار رسید. اكنون انتظار می رود با توافق های كنونی صورت گرفته، حجم مبادله ها از مرز 17 میلیارد دلار بگذرد.

** گستره همكاری ها از حوزه اجتماعی و فرهنگی تا اقتصادی

دیروز دوشنبه سیزدهم شهریورماه در حضور رییسان جمهوری ایران و كره در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد، 19 سند همكاری در زمینه های مختلف امضا شد. افزون بر آن، در این چند روز توافقنامه ها و تفاهمنامه های گوناگونی نیز میان شركت های خصوصی به امضا رسید.

حوزه كار و تامین اجتماعی یكی از عرصه های همكاری بود. در این راستا تفاهم نامه همكاری در ارتباط با هوشمندسازی اطلاعات درمانی بین بیمارستان های تامین اجتماعی ایران و كره جنوبی میان وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ایران و وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی كره جنوبی به امضا رسید.

در حوزه ارتباطات نیز توافقنامه ای میان شركت «دیجیفای» (Digifi) كره جنوبی و شركت «ایجاد ارتباطات بین الملل» ایران امضا شد كه بر اساس آن با استفاده از فناوری كره جنوبی، اینترنت مخابراتی در 18 هزار روستای كشورمان راه اندازی می شود. البته این تفاهمنامه در ماه جولای امسال (تیرماه) به قرارداد تبدیل و اجرای طرح آغاز خواهد شد.

مراقبت ‌های بهداشتی و علوم پزشكی، امور كیفری و استرداد مجرمین، آموزش عالی، مبادله های فرهنگی، علمی و آموزشی از دیگر حوزه هایی بود كه 2 طرف در ارتباط با آن ها یادداشت های همكاری امضا كردند. همچنین ایران و كره جنوبی طی یادداشت تفاهمی، سال 2017 را سال فرهنگی قلمداد كردند كه در كشورهای یكدیگر مركز فرهنگی تاسیس كنند.

همكاری بانكی را می توان از جمله مهم ترین پیامدهای مثبت دیدارهای مقام های ایرانی و كره ای به شمار آورد. در پی رایزنی های چندماهه، سرانجام نخستین دفتر نمایندگی «ووری بانك» (WOORI BANK) كره‌ جنوبی در ایران كار خود را آغاز كرد؛ اقدامی كه به باور كارشناسان اقتصادی، زمینه ساز گسترش همكاری های بانكی بین 2 كشور می شود. از طرف دیگر، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و بانك «كی.دی.بی» (KDB) كره جنوبی به منظور گسترش همكاری ‌های بانكی تفاهمنامه همكاری امضا كردند. بدون شك یكی از ضرورت های توسعه تجارت و سرمایه‌ گذاری، ایجاد و افزایش روابط كارگزاری بین بانك های 2 كشور است كه در این سفر توجه ویژه ای به آن شد.

همچنین در جریان این سفر، تفاهمنامه ای نیز میان «صندوق ضمانت صادرات ایران» (EGFI) و «صندوق ضمانت صادرات كره جنوبی» (k-sure) به امضا رسید. این تفاهمنامه به مسایلی چون پوشش بیمه ای مشترك در كشور ثالث، همكاری اتكایی، تبادل اطلاعات اعتباری تجار 2 كشور و سایر حوزه های تسهیل كننده تجارت پرداخته است.

افزون بر آن، ایران و كره جنوبی به منظور همكاری شیلاتی تفاهمنامه ای امضا كردند كه بر مبنای آن، روابط و همكاری های 2 كشور در بخش شیلات، به ویژه در حوزه های تبادل تكنولوژی، مدیریت ذخایر، تحقیقات، سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مشترك گسترش می یابد.

همچنین، 13 تفاهم نامه همكاری میان شركت های خصوصی ایرانی و كره ای در نشست تجاری امروز، سه شنبه به امضا رسید.

**انرژی؛ عرصه پراهمیت همكاری 2 كشور

حوزه انرژی را به جرات می توان مهم ترین حوزه مشترك برای همكاری های ایران و كره جنوبی به حساب آورد. ایران چهارمین دارنده ذخایر نفت جهان و كره جنوبی پنجمین واردكننده نفت در دنیا به شمار می رود. بنابراین، همكاری در این حوزه برای هر 2 كشور یك اولویت است.

حتی پیش از توافق هایی كه طی روزهای گذشته در این زمینه صورت گرفت، گزارش ها از چند برابر شدن صادرات میعانات نفتی ایران به كره جنوبی و رسیدن آن به 400 هزار بشكه در روز حكایت می كند. «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت كشورمان روز یكشنبه دوازدهم اردیبهشت در این باره اظهار كرد صادرات نفت و میعانات گازی ایران به كره جنوبی پس از لغو تحریم ها با افزایش چهار برابری به 400 هزار بشكه در روز رسید.

در كنار چند تفاهمنامه همكاری در زمینه های نفتی، پالایشگاه و پتروشیمی، ایران و كره جنوبی در حوزه صادرات گاز نیز یادداشت تفاهم امضا كردند. بر پایه تفاهمنامه میان «شركت ملی صادرات گاز ایران» و «شركت ملی گاز كره جنوبی» (كوگس- KOGAS) بستر برای صادرات گاز ایران به كره جنوبی در قالب ال.ان.جی و مشاركت در بازار گاز ایران هموار شد؛ امری كه می تواند به تقویت همكاری ها در این حوزه بیانجامد.

امضای تفاهمنامه همكاری میان شركت ملی نفت ایران با كوگس مبنی بر مطالعه برای توسعه «میدان گازی بلال» در خلیج فارس و همچنین 2 یادداشت تفاهم بین شركت «مدیریت طرح های صنعتی ایران» (IPMI) با شركتی كره ای برای توسعه و تكمیل فازهای پارس جنوبی را می توان در زمره دستاوردهای مهم برای 2 كشور دانست. افزون بر آن، در حاشیه سفر پارك به ایران، سئول برای ساخت بلندترین سد دوقوسی بتنی ایران در مدت هفت سال و تامین سرمایه یك میلیارد و 700 میلیون دلاری این طرح اعلام آمادگی كرد. به باور كارشناسان، همكاری شركت ایرانی «توسعه منابع آب و نیروی ایران» و شركت كره ای «دیلیم» در حوزه ساخت پروژه سد و نیروگاه برقابی بختیاری می تواند آغازی بر همكاری 2 كشور در حوزه زیربنایی انرژی باشد.

همچنین یادداشت تفاهم همكاری میان شركت شركت بین المللی «او.اس.سی.جی» (OSCG) كره جنوبی تولیدكننده تجهیزات برقی با شركت «توسعه پیام زاگرس» ایران، همكاری در زمینه كشتی ‌سازی و خودروسازی، موافقتنامه حمل ونقل دریایی، امور زیربنایی، ماهیگیری و آبزیان، توسعه بنادر و امور گمركی را می توان از دیگر دستاورهای دیدارهای چند روز گذشته برشمرد؛ دستاوردهایی كه حاصل برجام و توافق هسته ای میان ایران و 1+5 است، به طوری كه تنها طی سه ماه پس از اعلام اجرای برجام، تهران میزبان 16 هیات بزرگ اقتصادی از سراسر جهان بوده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین