|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۹۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ دکتر مونسان شامگاه 12 اردیبهشت از ساعت 22 میهمان برنامه رواق تماشای رادیو گفت و گو بود. این برنامه با موضوع گردشگری و میراث فرهنگی به طرح وبررسی عملکرد مناطق گردشگری کشور می پردازد.
دکتر مونسان با موضوع گردشگری میهمان این هفته برنامه رواق تماشا در رادیو گفت وگو بود.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ دکتر مونسان شامگاه 12 اردیبهشت از ساعت 22 میهمان برنامه رواق تماشای رادیو گفت و گو بود. این برنامه با موضوع گردشگری و میراث فرهنگی به طرح وبررسی عملکرد مناطق گردشگری کشور می پردازد.

منطقه آزاد کیش از مناطقی است که همواره برای مردم کشورمان جذاب بوده است. نوروز 95 کیش چطور بود؟

کیش یکی از جزایر ویژه دنیا محسوب می شود و همه دنیا دیدگان به این موضوع اذعان دارند. کیش در بین شهرهای ساحلی دنیا بی نظیر است و گردشگران خارجی که با موضوعات مختلف به کیش سفرکرده اند از کیش به عنوان جزیره ای بی بدیل یاد می کنند.

در دولت جدید اقدامات وسیعی در بخش های زیرساختی٫ امورشهری٫ گردشگری و... انجام شده که کیش به جایگاه واقعی خود بدست یابد.

به نظر می رسد که نتایج زحمات شبانه روزی همکارانمان را در دو سال و نیم گذشته در نوروز امسال گرفتیم.

علاوه برهتل ها حجم زیادی از آپارتمانهای خصوصی هم در بحث اسکان در نوروز فعال شدند. بر اساس ارزیابی هرساله که توسط یکی از دانشگاهها انجام می شود بالای 95 درصد رضایتمندی  گردشگران را شاهد بودیم .

ما و همکارانمان هم از این سطح رضایتمندی پر از انرژی شدیم و تلاش می کنیم در سال جدید به استانداردهای بین المللی برسیم.

جمعیت کیش چقدر است؟

جزیره کیش  27 هزار نفر جمعیت دارد.

دانشگاههایی که در سالهای اخیر درکیش راه اندازی شده اند تاثیری درگردشگری کیش داشته اند؟

براساس سند بالا دستی طرح جامع کیش یکی از موضوعاتی که به جد پیگیری می کنیم این است که کیش باید مرکز علم و هنر کشور باشد به همین دلیل پروژه های متعددی را انجام داده ایم.

کلنگ بزرگترین پروژه فرهنگی کشور امسال در کیش به زمین می خورد و دارای بخش های مورد نیاز فعالیت های فرهنگی و هنری است.

ما حدود 9هزار و500 دانشجو داریم که تعداد زیادی از آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند و تردد این دانشجویان و خانواده هایشان در رونق گردشگری موثر است.

آمارها در نوروز 95 از حضور چه تعداد گردشگر در جزیره کیش خبر می دهند؟

در نوروز امسال حدود 240 هزار نفر به کیش سفر کردند که 8 برابر جمعیت کیش بود و در هیچ یک از شهرهای کشور میزبانی از جمعیتی معادل  8 برابر ساکنان آن شهر سابقه ندارد. فراهم کردن امکانات رفاهی٫ اقامتی، خدماتی، پیش بینی و تهیه ارزاق و تامین امنیت عمومی برای این حجم از گردشگران کار دشواری است همچنین جزیره کیش به شبکه آب و برق کشور متصل نیست و تامین انرژی و آب نیز از دیگر مواردی است که باید برای آن برنامه ریزی شود. به همین منظور از سه ماه پیش از نوروز جلسات ما آغاز می شود تا با برنامه ریزی منسجم به استقبال گردشگران نوروزی برویم.

جناب دکتر مونسان همانطور که اشاره کردید آب و برق کیش به شبکه سراسری وصل نیست پس به لحاظ قیمت تمام شده بالاتر است در خصوص زیر ساخت های آب و برق درکیش توضیح می دهید به چه صورت است؟

همانطور که گفتم جزیره کیش  به شبکه سراسری آب و برق کشور متصل نیست. نیروگاهی که از گذشته در کیش آب و برق جزیره را تامین می کرد حدود 150 مگاوات برق تولید می کرد که به بدلیل عدم افزایش ظرفیت در طول سالهای گذشته تقریبا به نقطه سر به سر در تولید و مصرف رسیده بود. البته یکی از مشکلات جزیره کیش اختلاف فاحش کمینه و بیشینه مصرف است. ما در زمستان در کیش شاهد افت شدید مصرف هستیم و در تابستان بدلیل گرمای هوا مصرف آب و برق افزایش چشمگیری می یابد. این موضوع باعث قطع مکرر برق در تابستان می شد که مشکلات زیادی برای ساکنان و هتل ها در پی داشت. موفق شدیم ظرفیت این نیروگاه را تا 250 مگاوات افزایش دهیم. البته احداث نیروگاه دوم را هم در جنوب کیش آغاز کردیم که در حال حاضر این نیروگاه درفاز اول، توان تولید 100 مگاوات برق و 20 هزار مترمکعب آب را داراست. این دو نیروگاه قرار است با اتصال به هم یک شبکه داخلی را ایجاد کنند و در مواقع بروز مشکل از هم پشتیبانی کنند تا شاهد افزایش تولید و پایداری توزیع انرژی در کیش باشیم.

مسیرهای سفر به کیش خطوط هوایی و دریایی است در بخش هوایی نیازمند وجود یک فرودگاه مناسب هستیم که گویا برنامه هایی در این زمینه داشته و دارید. در بخش دریایی اما در سال های گذشته علیرغم افزایش سفرهای دریایی امکانات تردد مناسبی برای گردشگران دریایی وجود نداشته است بفرمایید در زمینه توسعه زیرساخت های هوایی و دریایی کیش چه اقداماتی انجام داده اید ؟

در بخش حمل و نقل زیر ساخت های کیش هم نیاز به بهینه سازی داشتند و هم توسعه. در بخش هوایی٫ در عید 93 ترمینال فرودگاه کیش را از نظر معماری تغییر دادیم و  برداشتن دیوارها و تغییر چشم انداز داخلی علاوه بر افزایش جاذبه بصری توسعه فضاهای خدماتی را هم به همراه داشت. همچنین از دو باند موجود درفرودگاه کیش، در حال تعویض رویه، ارتقاء سیستم روشنایی و تعریض باند جنوبی هستیم که با اتمام این عملیات اولین باند استاندارد کشور برای هواپیماهای ایرباس 380 ، درکیش آماده خدمات دهی می شود.

همچنین ترمینال جدید فرودگاه کیش به عنوان دومین ترمینال بزرگ فرودگاه های کشور پس از فرودگاه امام (ره) درکیش در حال ساخت است که تلاش می کنیم امسال به بهره برداری برسد.

براساس اطلاعاتی که ماداریم در دو سال گذشته شما موفق شدید پروازهایی به کشورهای اطراف بر قرار کنید. در این برنامه توسعه پروازها آیا نمی توان با برگزاری تورهای مشترک گردشگران را به کیش جذب کرد. مثلا در پروازهای آسیای شرقی به خاورمیانه مسافران یکی دو روز را هم در کیش اقامت کنند و از کیش به مقصد بعدی پرواز داشته باشند؟ وضعیت پروازهای ما با کشورهای همسایه چطور ؟ در این زمینه کاری انجام شده است؟

در راستای افزایش شمار گردشگران درکیش جذب توریست خارجی بخش قابل توجهی است که تلاش کردیم ارتباط پروازی را افزایش دهیم.  در این زمینه موفق به برقراری پرواز در مسیرهای کیش با استانبول٫ نجف٫ بغداد و عمان هم شدیم  و شاهد رشد پروازها بودیم اما حفظ پایداری این پروازها کاری سخت و نیازمند زمان است. البته مسیر درست برای تحقق این موضوع همین است تا به نقطه پایداری برسیم. در بحث عمان موضوع توریست سلامت هدفگذاری ماست. به پشتوانه امکانات کامل و توانمندی کادر تخصصی درمانی و پزشکی که در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش ایجاد کرده ایم می توانیم در منطقه خدمات خوبی به گردشگران سلامت ارائه کنیم.

فکر می کنید بتوانید ازکشورهای اطراف بخواهید در بسته های سفرشان مقصد کیش را هم قرار بدهند؟

در دوره پسابرجام این بحث قابل پیگیری است. بنابراین در تلاش هستیم اقداماتمان را توسعه داده و از حوزه منطقه ای خارج شویم. با کاهش سن هواپیماها ناوگان هوایی کیش در دست توسعه است. تاکنون 6 فروند هواپیمای جدید به این ناوگان ملحق شده که 4 فروند خریداری شده و2 فروند در اجاره ماست. همچنین در حال مذاکره برای خرید 6 فروند هواپیمای جدید هستیم. امکانات ما در گذشته قابلیت خدمات دهی در خطوط بین المللی را نداشت در حال حاضر هم باید در مرحله اول از این امکانات در خطوط داخلی بهره بگیریم و با معرفی کیش و جذب علاقمندی شرکت های خارجی  در مسیرهای دیگر فعالیت خود را آغاز کنیم.

آقای دکتر بحث دیگری که بسیار مورد سوال مخاطبان ماست امنیت پروازهاست شما درصحبت هایتان گفتید سن هواپیماها را کاهش داده اید. در این خصوص توضیح می دهید؟

به لحاظ فنی سن کارکرد هواپیماهای ما بالا بود . البته وضعیت هواپیمایی کیش  نسبت به دیگر شرکت ها بهتر بود. تامین قطعات، همیشه خط قرمز ما در هواپیمایی کیش بوده و هست. در شرایط تحریم ها با مشکلات بسیار قطعات را تامین می کردیم و از نظر اعتبار نیز هیچ کمبودی برای این بخش نداشتیم.

آقای دکتر، پس مردم مطمئن باشند که شرکت کیش ایر از امن ترین خطوط هوایی کشور است؟

در حال حاضر با خرید و بهره برداری از هواپیماهای بهتر و بزرگ تر علاوه برافزایش ظرفیت شاهد پروازهای ایمن تری هستیم. خرید هواپیمای A321   هم از جمله اقدامات ما در این زمینه است تا مردم مطمئن باشند پروازهای هواپیمایی کیش در زمره امن ترین پروازهاست.

در حمل ونقل دریایی وضعیت چگونه است؟

در بخش حمل و نقل دریای بعد از انقلاب مسیرهای گردشگری دریایی نداشتیم برای راه اندازی این مسیر مفرح گردشگری تلاش کردیم با برگزاری تورهای تفریحی از این ظرفیت استفاده کنیم. اما خط ساحلی تفریحی نداشتیم. مذاکراتی برای خرید یک فروند کشتی کروز دریایی  با ظرفیت 500 مسافر و150 خودرو انجام شده است که با تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد در مسیر کیش٫ قشم٫ چابهار گردشگران را جابجا کند و باعث فعالسازی گردشگری در آن مناطق هم بشود در آینده نزدیک در مسیر دبی هم تردد کند .

پس خبر خوب شما برای شنوندگان خرید کشتی کروز دریایی است؟

تلاشمان این است این کشتی کروز به جشنواره نوزدهم تابستانی کیش برسد.

در بخش سرمایه گذاری دو وجه داریم سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی. در بخش سرمایه گذاران خارجی با توجه به تبلیغات سوء علیه کشور ما، باید جذابیتی برایشان ایجاد کنیم تا علاقمند به فعالیت در منطقه آزاد کیش شوند. بفرمایید چه اقداماتی در راستای حمایت ازسرمایه گذاران خارجی شده است ؟

مهمترین دستاورد ما در بخش سرمایه گذاری جذب 6500 میلیارد تومان است. جزیره کیش با وجود اینکه منطقه آزاد گردشگری است اما از نظر صنعت پیشتاز همه مناطق آزاد است حتی از مناطق آزاد صنعتی هم جلوتر است. در کیش صنایع های تک و غیر آلاینده با ارزش افزوده بالا فعالیت می کنند.

تاکنون 6 شهرک صنعتی ما تکمیل شده و عملیات ساخت شهرک صنعتی هفتم  در حال اجراست.

تمرکز مدیریتی مهمترین مزیت مناطق آزاد است و سازمان منطقه آزاد کیش مدیریت واحد این منطقه است و سرمایه گذاران می توانند به راحتی با مراجعه به سازمان مجوزهایشان را دریافت کنند.

معافیت های مالیاتی و گمرکی٫ عدم دریافت ویزا و سهولت تبادل ارز بین مناطق آزاد از مزیت های این مناطق برای سرمایه گذاران است. بروکراسی پایین در سازمان منطقه آزاد کیش کمک می کند تا سرمایه گذاران با آرامش کامل در کیش فعالیت کنند. بارگذاری فرآیندها تحت وب از دیگر اقداماتی است که برای تسهیل و تسریع امور در حال اجرای آن هستیم تا سرمایه گذاران از هرنقطه بتوانند کارهایشان را بدون مراجعه پیگیری کنند. مثلا در حوزه شهرسازی صدور پروانه ساخت بر بستر وب محقق شده است .

تلاش می کنیم دولت الکترونیک را به صورت واقعی درکیش اجرایی کنیم و الگویی برای دیگر نقاط کشور باشیم. در حال حاضر هم  8 سامانه الکترونیکی فعال داریم .

سقف مدت اقامت برای خارجیان درکیش چند روز است؟

گردشگران یا سرمایه گذاران خارجی می توانند تا 14 روز بدون ویزا در کیش اقامت داشته باشند و پس از این مدت برای حداکثر6 ماه درخواست اقامت کنند.

آیا شرکت ها می توانند درکیش به ثبت برسند و درسرزمین اصلی فعالیت کنند تا از معالیات معاف شوند ؟

اینگونه نیست، قانونگذار پیش بینی این موضوع را کرده است و شرکت هایی شامل معافیت مالیاتی هستند که در کیش فعالیت کنند و اسناد گردش مالی خود را ارائه کنند . اما چنانچه در خارج از منطقه آزاد کیش فعالیتی داشته باشند شامل معافیت مالیاتی نمی شوند.

چه تدبیری برای سرمایه گذاران خارجی و مالکیت  در کیش دارید؟

این نگرانی درست است ما در سرمایه گذاری خارجی دو بخش داریم مالکیت بر زمین و مالکیت بر سهام. در بیشتر کشورها محدودیت هایی برای مالکیت زمین توسط خارجی ها وجود دارد. اما در مناطق آزاد مثل کیش سرمایه گذاران خارجی می توانند مالکیت 100 درصد برشرکت داشته باشند. درحالیکه درامارات ودبی باید درصد زیادی از سهام خودرا به یک اماراتی بدهند. اما درکیش بعد از ثبت شرکت ایرانی می توانند صاحب اراضی شرکت ایرانی خود باشند.

در بحث سرمایه گذاری در زمینه های اقامتی وضعیت هتل های ما درکیش چگونه است ؟

ما الان درکیش 45 هتل داریم و 38 هتل هم در دست ساخت است. یکی از بخش های جدی ما درکیش گردشگری است. برای علاقمندان به سرمایه گذاری در ساخت هتل، زمین و مجوز با نرخ های پایین و حمایتی تخصیص می دهیم تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

جزیره کیش و مشهد مناطقی بشمار می روند که برای ساخت هتل بسیار مورد توجه سرمایه گذاران  هستند.

در کیش در حال حاضر 12 هزار و500 تخت در هتل ها داریم. در تلاش هستیم این رقم به دو برابر برسد زیرا در هدفگذاری کوتاه مدت پیش بینی شده این روند ادامه یابد. در طرح جامع جزیره کیش دیده شده آمار گردشگری سالیانه کیش از دو میلیون امروز به 6 میلیون افزایش یابد.

آیا جزیره کیش دارای طرح جامع است؟

جزیره کیش دارای طرح جامع است که درسال 84 تدوین شده و گردشگری یکی از بخش های این طرح است.

 برنامه ریزی هایی که ما در بخش گردشگری داریم در بلند مدت می توانیم اهداف را محقق کنیم؟ باتوجه به مدیریت های کوتاه مدت در مناطق آزاد و انجام برنامه ریزیها بصورت میان مدت، آیا مدیران می توانند برنامه های قبلی را بازبینی کنند و یا ادامه دهند؟

طرح جامع یک برنامه بلند مدت و بر اساس چشم انداز 1404 تهیه شده است. در نگاه مدیران پایبندی به اجرای آن مهم است. و توسعه کیش در پی آن مطلوبتر خواهد بود. همچنین مدیران عامل بعدی می توانند آن را ادامه دهند.

سال 92 پایش طرح جامع انجام شد. معمولا باید هر5 سال این پایش انجام شود. تلاش کردیم با اندازگیری انحرافات روند توسعه کیش به مسیر اصلی بازگردد.

دراطراف کیش جزایر مختلفی داریم که یکی از این جزایر هندورابی است.گویا سازمان منطقه آزاد کیش  برای این جزیره برنامه خاصی دارد. ممکن است در این رابطه توضیح بدهید ؟

مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش شامل سه جزیره دیگر هم هست به نامهای هندورابی٫ فارور کوچک و فارور بزرگ.

در مورد جزیره کیش تلاش کردیم توسعه به صورت همه جانبه و یکنواخت در کیش اتفاق بیفتد. ساکنان وگردشگران می دانند توسعه کیش درگذشته فقط در شرق٫ شمال و مرکز بود.

اما با برنامه های اجراشده موفق به توسعه غرب جزیره هم شدیم. مسیر سه کیلومتری کلبه هور تا کشتی یونانی به منطقه بی نظیر گردشگری تبدیل شده است. خوشبختانه در کیش توسعه پایدار را تجربه کردیم.

جزیره هندورابی در حد فاصل 26 کیلومتری کیش قرار دارد و دارای وسعتی معادل یک چهارم کیش است. از پایان سال 92 توسعه این جزیره زیبا را با راه اندازی هتل های چادری برای گردشگران آغاز کردیم  و در سال 93 با بازدید ریس جمهور توسعه هندورابی در دستور کارجدی قرار گرفت .

با همکاری مشاور آلمانی مطالعات طرح جامع هندورابی آغاز شد و برای تسریع در امور بر اساس دستور رییس جمهور از مشاور خواستیم عملیات احداث فرودگاه و بندرگاه هندورابی را زودتر شروع کند.

فرودگاه این جزیره امسال آماده بهره برداری و قرار بود با پرواز دکتر روحانی افتتاح شود که بدلیل بدی آب و هوا میسر نشد.

بندرگاه هندورابی هم با یک حوضچه یک هکتاری در حال احداث است.

هندورابی جزیره آرامش و جزیره سبز خواهد بود. با حفظ مسایل زیست محیطی یک تم پارک بزرگ در آن احداث می شود.

توسعه این جزیره با کمترین مداخله در محیط زیست همراه است. در این جزیره آسفالت نداریم، پستی و بلندی جاده ها حفظ شده و از خودروهای غیر آلاینده استفاده می شود. تلاش شده مردم از طبیعت بکر آن لذت ببرند. جزیره کیش رویکرد گردشگری و تجارت دارد اما جزیره هندورابی تنها با رویکرد گردشگری توسعه می یابد.

جزیره هندورابی در حال حاضر داری 90 نفر جمعیت است. تورهای هندورابی داریم که بنابر استقبال گردشگران  افزایش یا کاهش می یابد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین