|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۹۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نقل از عراقچی گفت: در حوزه مالی و بانکی آن گونه که انتظار می‌رفت، محدودیت‌ها برداشته نشده‌اند که البته این محدودیت‌ها نه به دلیل تداوم تحریم‌ها یا لغو نشدن تحریم‌ها بلکه به دلیل مسائل فنی بوده است.
شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از عراقچی گفت: در حوزه مالی و بانکی آن گونه که انتظار می‌رفت، محدودیت‌ها برداشته نشده‌اند که البته این محدودیت‌ها نه به دلیل تداوم تحریم‌ها یا لغو نشدن تحریم‌ها بلکه به دلیل مسائل فنی بوده است به نظر می‌رسد با مذاکراتی که اخیراً دکتر ظریف و جان کری در امریکا داشتند، این موانع هم در حال برداشته شدن است

اقدامات دولت برای رفع محدودیت‌های بانکی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نقل از عراقچی گفت: در حوزه مالی و بانکی آن گونه که انتظار می‌رفت، محدودیت‌ها برداشته نشده‌اند که البته این محدودیت‌ها نه به دلیل تداوم تحریم‌ها یا لغو نشدن تحریم‌ها بلکه به دلیل مسائل فنی بوده است.

به گزارش خانه ملت، نوذر شفیعی در تشریح نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه سید عباس عراقچی، رئیس ستاد اجرایی برجام به توضیح گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پرداخت. وی ادامه داد: عراقچی گفت که روند اجرایی شدن برجام را باید از دو منظر مورد توجه قرار داد که اول از منظر تعهدات هسته‌ای برجام باید بررسی شود. در این خصوص باید به چند نکته اشاره کرد؛ نخست اینکه در زمینه غنی‌سازی این حق از سوی آژانس برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شد؛ همچنین در بحث تحقیق و توسعه غنی‌سازی تاکنون در این زمینه تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای آی آر- 4، آی آر-6 و آی آر-8 منطبق با برنامه درازمدت سازمان انرژی اتمی کشور در حال انجام است.

این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: عراقچی تصریح کرد که از طرف دیگر درخصوص ذخایر اورانیوم تمامی موارد طبق برجام پیش رفته که آخرین مرحله آن، فروش مازاد ذخایر به روسیه در مقابل دریافت 200 تن کیک زرد از روسیه و قزاقستان بوده است؛ همچنین درخصوص مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک به تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم و هم اکنون کارگروهی در رابطه با بازطراحی و تکمیل رآکتور آب سنگین اراک با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کنند و در پایان نیز «پی ام دی» یک چالش طولانی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که اکنون برای همیشه پرونده آن بسته شده و این یکی از دستاوردهای مهم اجرای برجام بوده است.

شفیعی افزود: عراقچی در ادامه برجام را از منظر لغو تحریم‌ها مورد بررسی قرار داد و گفت که تحریم‌ها را از دو منظر باید مورد توجه قرار داد؛ یکی لغو تحریم‌ها از منظر زیرساخت‌ها یعنی لغو تحریم‌ها روی کاغذ که در این خصوص قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، فرامین اجرایی رئیس جمهوری امریکا، مصوبات کنگره امریکا و قوانین تحریمی اتحادیه اروپا همگی لغو و بعضاً متوقف شدند و دیگری لغو تحریم‌ها از نظر اجرایی و عمل که در این خصوص تحریم‌های نفت، گاز، پتروشیمی، کشتیرانی، کشتی‌سازی، حمل و نقل، مالی، بانکی و بیمه لغو شدند.

وی ادامه داد: رئیس ستاد اجرای برجام تأکید کرد که در حوزه مالی و بانکی آن گونه که انتظار می‌رفت، محدودیت‌ها برداشته نشده‌اند که البته این محدودیت‌ها نه به دلیل تداوم تحریم‌ها یا لغو نشدن تحریم‌ها بلکه به دلیل مسائل فنی بوده است چرا که اساساً برقراری اتصالات بانکی زمانبر است و در عین حال تلاقی بعضی از تحریم‌های هسته‌ای با تحریم‌های غیرهسته‌ای پیچیدگی‌هایی را به وجود آورده است. به نظر می‌رسد با مذاکراتی که اخیراً دکتر ظریف و جان کری در امریکا داشتند، این موانع هم در حال برداشته شدن است.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین