|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۹۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های فراوان همكاری در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی میان ایران و كره جنوبی؛ بر ضرورت استفاده از این ظرفیت ها برای گسترش و تعمیق همه جانبه مناسبات تهران – سئول به سمت روابط راهبردی تاكید كرد.
  رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های فراوان همكاری در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی میان ایران و كره جنوبی؛ بر ضرورت استفاده از این ظرفیت ها برای گسترش و تعمیق همه جانبه مناسبات تهران – سئول به سمت روابط راهبردی تاكید كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی امروز -دوشنبه- در نشست هیات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی؛ سفر خانم 'پارك گئون هی' به عنوان اولین رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران را آغاز تحركی جدید در روابط دو كشور برشمرد و گفت: روابط طولانی، تاریخی و دوستانه دو ملت یكی از پایه های مهم برای توسعه مناسبات است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینكه ایران و كره جنوبی در روابط 54 ساله خود، هیچ گاه مشكلی با هم نداشته اند، گفت: این سفر نیز موجب گسترش هر چه بیشتر مناسبات همه جانبه تهران – سئول خواهد شد.

روحانی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران به كره جنوبی به عنوان كشوری مهم در شرق آسیا نگاهی راهبردی دارد، افزود: باید تلاش كنیم تا روابط و مناسبات دو كشور به سطحی راهبردی با همكاری های منطقه ای تبدیل شود.

رئیس جمهوری با اشاره به شرایط و بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در ایران و وجود نیروی انسانی فعال و تحصیل كرده، بر لزوم توسعه همكاری ها و مشاركت بخش خصوصی دو كشور و تبادل تجربیات و فناوری های پیشرفته میان ایران و كره جنوبی تاكید كرد.

روحانی، توسعه همكاری ها و پروژه های مشترك در بخش های گوناگون از جمله صنعت و معدن، انرژی، راه آهن، حمل و نقل، توسعه بنادر و همكاری های مالی و بانكی میان ایران و كره جنوبی را حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در راستای توسعه سرمایه گذاری ها و فعالیت اقتصادی مشترك، چارچوب روابط بلند مدت و راهبردی میان تهران – سئول را تدوین كند.

رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه باید رقم مبادلات اقتصادی دو كشور را كه طی سالهای اخیر كاهش یافته، در نخستین مرحله به 18 میلیارد دلار و در برنامه ریزی میان مدت به 30 میلیارد دلار برسانیم، گفت: باید برای رسیدن به روابطی توسعه یافته و گسترش همكاری ها تلاش كنیم و با ایجاد تسهیلات، موانع و مشكلات را در این مسیر برطرف نماییم.

روحانی همچنین با اشاره به ضرورت همكاری و مشاركت ایران و كره جنوبی در زمینه فناوری های نوین از جمله آی تی، آی سی تی، نانو و ... گفت: ایران و كره جنوبی می توانند با استفاده از توانمندی های خود در بخش های مختلف از جمله محیط زیست، صنعت و كشاورزی، همكاری های خوبی با یكدیگر داشته باشند.

رئیس جمهوری وجود جاذبه های توریستی و تاریخی فراوان در ایران و كره جنوبی را زمینه ای برای گسترش روابط دو ملت دانست و گفت: باید در زمینه گسترش توریسم و ایجاد شرایط مناسب توسعه گردشگری از جمله احداث هتل و ایجاد پرواز مستقیم بین سئول و تهران برنامه ریزی و تلاش كنیم.

روحانی خاطر نشان كرد: جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی با توجه به اشتراكات فراوان میان فرهنگ دو ملت، باید در زمینه توسعه مناسبات مردمی نیز تلاش كنند و در این راستا فعالیت در زمینه همكاری های دانشگاهی، فرهنگی و هنری می تواند به نزدیكی بیشتر دو دولت و ملت كمك كند.

رییس جمهوری با استقبال از پیشنهاد رییس جمهوری كره جنوبی مبنی بر اعلام سال 2017 به عنوان سال فرهنگی دو كشور، گفت: این اقدام فضای خوبی را برای تقویت همكاری های بین دو كشور ایجاد می كند و امیدوارم مسئولان فرهنگی دو كشور نیز برنامه ها و همكاری های خوبی را در این راستا ساماندهی كنند.

روحانی بنادر جنوب كشور و از جمله بندر جاسك در ساحل دریای عمان را منطقه ای مناسب برای سرمایه گذاری های مشترك ایران و كره جنوبی برشمرد و افزود: دو كشور می توانند در این مناطق فعالیت های مشتركی در بخش های مختلف مانند انرژی، پتروشیمی و فولاد داشته باشند. رئیس جمهوری خاطر نشان كرد: روابط كارگزاری میان بانك های ایران و كره به شفافیت و شتاب گرفتن همكاری ها و فعالیت های اقتصادی میان دو كشور كمك شایانی خواهد كرد.

روحانی امنیت و ثبات منطقه را در توسعه روابط ایران و كره جنوبی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: تلاش برای حفظ و تقویت صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، وظیفه سیاسی و انسانی همه كشورها است.
رئیس جمهوری تسلیحات كشتار جمعی را خطری برای تمام بشریت عنوان كرد و افزود: معتقدیم جهان باید قدم به قدم عاری از سلاح های كشتار جمعی شود و در این راستا جمهوری اسلامی ایران از سال 1974 پیشنهاد خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی را مطرح كرده است.

روحانی با تاكید بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه بویژه در عراق، یمن، سوریه و افغانستان اظهار امیدواری كرد: با پایان درگیری ها و كشتار در این كشورها و از بین رفتن تروریسم، شاهد صلح، امنیت، آرامش و توسعه در منطقه باشیم.

رئیس جمهوری با اشاره به كمك ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از حدود 3 میلیون آواره و پناهجوی افغانستانی كه در ایران زندگی می كنند، از جمله تحصیل صدها هزار دانش آموز این كشور در ایران؛ بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اقدامات مشترك و جمعی در جهت تضمین ثبات و توسعه آینده افغانستان تاكید كرد.

** اختصاص اعتبار 25 میلیارد دلاری و تامین مالی پروژه های زیربنایی ایران/ بزودی پرواز تهران - سئول برقرار می شود

«پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی نیز در این نشست ضمن تشكر از استقبال و میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران از هیات عالی رتبه كره جنوبی اظهار امیدواری كرد تا در این سفر، بستر جدید تاریخی برای شتاب در توسعه روابط دو كشور ایجاد شود.

رئیس جمهوری كره جنوبی، ایران را كشوری با تاریخ، تمدن و فرهنگ باشكوه و ممتاز توصیف كرد و خواستار گسترش و توسعه همكاری ها و مناسبات همه جانبه تهران –سئول شد.

وی با اشاره به سخنرانی سال گذشته دكتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینكه 'توسعه همكاریهای اقتصادی، امنیت پایدار را به ارمغان آورده و منطقه را به كانون صلح تبدیل می كند'، گفت: كره جنوبی با این دیدگاه جمهوری اسلامی ایران همدل و همراه است و در پیشبرد این راهبرد می تواند شریك خوبی برای تهران باشد.

رئیس جمهوری كره جنوبی با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و همكاری های ایران و كره جنوبی بر پایه استفاده از ظرفیت ها و فرصت های متقابل، گفت: ایران از منابع و نیروی انسانی مجرب و جوان برخوردار بوده و كره نیز دارای توانمندی مالی و فناوری است كه می توان با بهره گیری از آنها در راستای پیشرفت و توسعه روابط دو كشور به بهترین شكل استفاده كرد.

خانم 'پارك' با اشاره به اینكه 'سئول به روابط با ایران از دیدگاه توسعه بلند مدت همكاری می نگرد و نه كوتاه مدت'، گفت: همكاری های اقتصادی میان دو كشور پیشرفت هایی داشته اما خواستار آن هستیم كه با زیربنا و سازمانی محكم تر، در راستای توسعه روابط گام برداریم.

رئیس جمهوری كره جنوبی ادامه داد: ما می خواهیم دوست و همراه خوب ایران باشیم و روابط خود را مبتنی بر احترام متقابل با ایران گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینكه كره جنوبی در راستای حمایت از توسعه مناسبات و همكاری ها با جمهوری اسلامی ایران 25 میلیارد دلار تسهیلات اعتباری و تامین مالی پروژه های مختلف زیربنایی را در نظر گرفته كه این بزرگترین بسته مالی است كه كره جنوبی تا كنون و در روابط با یك كشور خارجی ارائه كرده است، گفت: دور جدید همكاری های ایران و كره جنوبی در قالب سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه، و تولید مشترك خواهد بود.

رئیس جمهوری كره جنوبی با اشاره به ضرورت گسترش همكاری ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی دو كشور در بخش های مختلف از جمله نفت، گاز، انرژی، زیر ساخت، ماشین آلات كشاورزی، تولید خودرو، پتروشیمی، بهداشت و درمان و احداث بیمارستان های مشترك و نیز همكاری در زمینه فناوری های نو، افزود: گسترش همكاری های دو كشور كمك بزرگی به منافع متقابل و منطقه ای ایران و كره جنوبی خواهد كرد.

وی توسعه بلند مدت روابط دو كشور از مسیر گسترش همكاری ها را نیازمند فراهم كردن چارچوب های قانونی به عنوان پشتیبان این همكاری ها دانست و افزود: ساماندهی و ملاقات های مداوم مسئولان و وزرای خارجه دو كشور و فعالتر ساختن كمیسیون های مشترك همكاری ها كمك شایانی به توسعه مناسبات تهران – سئول در مسیر صحیح خواهد كرد.

رئیس جمهوری كره جنوبی همچنین بر ضرورت توسعه روابط دو ملت و تقویت گردشگری و تبادلات فرهنگی میان ایران و كره جنوبی تاكید كرد و افزود: با گسترش همكاری ها در زمینه فرهنگ، آموزش و گردشگری فاصله جغرافیایی دو كشور كاهش یافته و دو ملت بیشتر به هم نزدیك خواهند شد. خانم 'پارك' افزود: به زودی پرواز مستقیم تهران – سئول با هدف تسهیل در رفت و آمد تجار و مردم دو كشور برقرار خواهد شد.

رئیس جمهوری كره جنوبی همچنین با تاكید بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه، از تلاش ها و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش صلح و ثبات در منطقه به ویژه حمایت و كمك به آوارگان افغانستانی تقدیر كرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین