|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۹۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
چنين به نظر مي‌رسد؛ نتايج اين انتخابات در دو دوره نشان داد كه مردم تهران اكنون به گروه داوري ومرجع (يعني گروهي كه مردم ساير استان‌ها از آنها الگو‌برداري مي‌كنند و در قضاوت و طرز فكر خود از آنها الهام مي‌گيرند) تبديل شده و سرمشق قرارگرفته‌اند.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم امان‌ا...‌ قرايي‌مقدم* جامعه شناس نوشت:

 نتايج انتخابات هفتم اسفند ماه ۹۴ و دهم ارديبهشت ۹۵ و پيروزي اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها راه را براصولگرايان به خوبي نشان داد. چنانكه پيش بيني مي‌شد و در مقاله آرمان روزدوشنبه ۱۷/۱۲/۹۴ صفحه دوم، معروض شد جامعه، درحال پوست اندازي وحركت به سوي‌عقلانيت وانتخاب عقلاني است وبه قول «ماكس وبر» جامعه شناس بزرگ آلماني، اقتدارمشروع عقلاني با تمام ويژگي‌هاي آن که يكي ازآنها انتخاب اصلح نمايندگان مجلس است، برخوردار و دوران «كاريزمايي» را سپري كرده و اقتدارسنتي درحال سپري شدن است وبه نظرمي رسد كه به طوركلي‌ اكثريت افراد جامعه درتمام زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به ويژه سياسي به سوي اصلاح‌طلبي واعتدالگرايي درحركت است. اما اين فرايند، هنوز آغاز تغييرات چشمگير و جامعه آبستن تغيیرات شگرف بسياري است.

نتايج اين دوانتخابات نشان داد كه جامعه مرتبا درحال پوست‌اندازي وتغييرات فكري ودگرگوني درتمام زمينه‌هاست و مي‌خواهد كه طرحي نو دراندازد وفلك را سقف بشكافد وهمگام با رئيس‌جمهورمحبوب خود به آينده بسيار اميد وار و به‌شدت از اقدامات دولت حمايت مي‌كند. مردم با آراي خود چه درباره مجلس خبرگان وچه درباره نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيام دادند كه سره را از ناسره تشخيص مي‌دهند و به انتخاب اصلح مي‌پردازندو همان طور كه امام(ره) فرمودند: ميزان راي ملت است. مردم با آراي خود به ويژه در دوردوم، عقل‌گرايانه‌تر عمل كردند و نشان دادند كه اصلاح‌طلبان توانستند به پيروزي قاطعي دست يابند و تعدادي ازمستقل‌ها وهمچنين كسر كمي از اصولگرايان نيز در دور دوم به مجلس راه يافتند.

چنين به نظر مي‌رسد؛ نتايج اين انتخابات در دو دوره نشان داد كه مردم تهران اكنون به گروه داوري ومرجع (يعني گروهي كه مردم ساير استان‌ها از آنها الگو‌برداري مي‌كنند و در قضاوت و طرز فكر خود از آنها الهام مي‌گيرند) تبديل شده و سرمشق قرارگرفته‌اند. علاوه بر آن؛ انتخابات نشان داد كه جامعه به سوي عقلانيت ودموكراسي چنانكه « پتريم سوروكين» جامعه شناس واستاددانشگاه هاروارد مطرح كرده يا چنانكه «ديويد رايسمن» جامعه شناس آمريكايي بيان كرده، به سوي جامعه «خود مختار»(autonomus) (يعني جامعه‌اي كه سعي مي‌كند مشكلات خود را به طور ذاتي با توجه به عوامل درون‌زا و برون‌زا برطرف كند و جامعه‌اي است كه به سرعت عوض مي‌شود و مردمي هستند كه از آگاهي شخصي خويش، فرمان مي‌برند، با ويژگي‌هاي مهم واساسي آن درحركت است.)

مردم نشان دادند كه تا چه حد انديشمندانه و عقلاني (به قول ماكس‌وبر) فكر و عمل مي‌كنند و درباره اوضاع واحوال اجتماعي كشور و جهان از بينش خردمندانه برخوردارند و به نمايندگاني كه به ميزان زيادي اعتماد وسرمايه اجتماعي را درسطح افقي وعمودي (به قول فرانسيس فوكوياما) كاهش داده و به آينده نااميد كرده به مخالفت برخاسته ودست رد به سينه آنها زده. اصولگرايان كه بسياري ازآنها متعادل ودلسوزند، بايد از اينگونه تندروها دوری‌گزینند. دوران تغيير و پوست‌اندازي فرار رسيده و بايد دانست كه با تندروي و شعار و قول وقرارهاي پوچ وخيالي نمي‌توان مردم را فريب داد و براسب مراد سوار شد و به قول خاقاني شرواني؛ بايد« از اسب پياده شوند و برنطع زمين رخ نهند» و به دامن مردم شهر وروستا پناه ببرند و از خود سوال كنند كه چه كردند كه به چنين مصيبتي گرفتارآمدند. و اكنون نمي‌توانند درمقابل مردم سر بلند كنند و نصيحت سعدي را به گوش دل بسپارند كه: هر كه فرياد رس روز مصيبت خواه/ گو در ايام سلامت به جوانمردي كوش.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین