|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۹۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
ترکیب بهارستان مشخص شد و نامزدهای مستقل‌، معتدل و اصلاح‌طلب توانستند اکثریت مجلس دهم را از آن خود کنند‌.
با نهایی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، رایزنی‌ها برای انتخاب هیات‌رییسه آغاز می‌شود. با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان نسبت به اصولگرایان در صدر مجلس قرار گرفتند، گمانه‌زنی‌ها برای ریاست محمدرضا عارف وجود دارد البته حضور مستقل‌ها را در مجلس نباید نادید گرفت و همان‌گونه که حضور مستقل‌ها پیش‌بینی نتیجه نهایی انتخابات را سخت‌تر کرد، شمار به نسبت بالای کاندیداهای بی‌گرایش شرایط درونی پارلمان را نیز می‌تواند تغییر دهد. ترکیب بهارستان مشخص شد و نامزدهای مستقل‌، معتدل و اصلاح‌طلب توانستند اکثریت مجلس دهم را از آن خود کنند‌. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو مرحله در روزهای هفتم اسفند 94 و دهم اردیبهشت 95 برگزار شد و در نتیجه آن، 289 نماینده به خانه ملت راه یافتند‌. جریان مرحله نخست انتخابات مجلس دهم که در 207 حوزه انتخابیه برگزار شد، 221 نفر به بهارستان راه یافتند که تنها 67 نفر نماینده مجلس نهم بودند و می‌توان گفت 75 درصد ترکیب مجلس دهم نسبت به مجلس نهم تغییر کرده است و 217 نماینده کنونی مجلس حذف شدند‌. در جریان مرحله دوم انتخابات مجلس دهم که در تاریخ 10 اردیبهشت 95 در 55 حوزه انتخابیه برگزار شد، 68 نفر حائز آرای لازم شدند و به بهارستان راه یافتند‌.

نتایج انتخابات مرحله دوم

براساس نتایج نهایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( با احتساب مرحله اول)، در مجموع ۱20 نفر از کاندیداهای لیست امید به مجلس راه یافتند‌. در مقابل اصولگرایان، 83 کرسی بهارستان را به خود اختصاص دادند‌. ۸1 نفر کاندیدا نیز به صورت مستقل و 5 منتخب اقلیت به بهارستان راه یافتند. در مرحله دوم انتخابات، از تعداد کل ۶۸ کرسی مرحله دوم انتخابات، از لیست امید ۳۸ کاندیدا و از لیست اصولگرایان ۱۹ کاندید به مجلس شورای اسلامی راه یافتند‌. از تعداد ۵۸ کاندیدای لیست امید در مرحله دوم، ۶۷ درصد موفق به راهیابی به مجلس شدند در حالی که از ۵۴ کاندیدای لیست اصولگرایان، فقط ۳۷ درصد موفق به کسب اکثریت آرا شدند‌. از بین ۳۹ کاندیدای لیست امید که به مجلس راه یافتند، ۲۵ نفر در دور اول نیز در لیست امید حضور داشتند و ۱۴ نفر دیگر در مرحله دوم مورد حمایت لیست امید قرار گرفتند‌. در این میان تکلیف یکی از کرسی‌های حوزه انتخابیه اصفهان هنوز مشخص نشده و بنا به گفته شورای نگهبان سرنوشتش به انتخابات میان‌دوره‌ای موکول شده است‌. لازم به ذکر است، حامیان برجام اکثریت مجلس را در دست گرفتند و لیست امید در مرحله‌ی دوم نیز پیروزی بیشتری کسب کردند‌.

میزان مشارکت رای‌دهندگان

سخنگوی وزارت کشور میزان مشارکت رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات مجلس را نسبت به دور اول 59 درصد دانست‌. حسینعلی امیری در محل ستاد انتخابات کشور، افزود: میزان مشارکت نسبت به مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی سه درصد رشد داشته است‌. وی با اشاره به اینکه 47 درصد شرکت‌کنندگان خانم و 53 درصد آنها آقا بوده‌اند، افزود: در بین منتخبان چهار خانم و 64 آقا حضور دارند‌. سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت: بیشترین میانگین سنی منتخبان 46 تا 50 سال بوده و 17 نفر در این بازه سنی حضور دارند‌. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: بعد از تایید انتخابات در هر حوزه از سوی شورای نگهبان، مراحل بعدی برای اعتبارنامه مجلس و تشریفات دیگر انجام خواهد شد‌. سیامک ره‌پیک در مورد روند قانونی اعلام نتایج مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: در هر حوزه انتخابیه از جهت مستندات اعتراضی و شکایات هر نوع مدرکی که بتواند در بررسی وضعیت انتخابات در حوزه‌ها موثر باشد، مورد توجه قرار خواهد گرفت‌. وی توضیح داد: پرونده‌های مربوط به هر حوزه انتخابیه پس از کامل شدن در شورای نگهبان مطرح می‌شود و شورای نگهبان پرونده هر حوزه انتخابیه را بررسی و نسبت به تایید یا عدم تایید آن حوزه اظهارنظر می‌کند‌. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: براساس قانون، حیطه بررسی «اعتبارنامه نمایندگان» درمجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهار نظر نکرده باشد‌. وی افزود: بنابراین اگر شورای نگهبان نسبت به این موضوع اظهارنظر کرد، اگر هم اعتبارنامه‌ای صادر شد در آن بخش ورود صورت نمی‌گیرد؛ اگر هم اعتبارنامه‌ای صادر نشد طبیعتا بحث ورود مجلس هم وجود ندارد‌.

امنیت برگزاری انتخابات

رییس پلیس پیشگیری ناجا گفت: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظم و امنیت کامل برگزار شد‌. سردار محمد شرفی با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ایجاد اختلاف بین اقوام، گروه‌ها، تشکل‌های مختلف و اقدام‌های تحریک‌آمیز را از اهداف دشمنان نظام برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و افزود: رصد مستمر تحرکات معاندان، تهیه برآوردها، اشراف اطلاعاتی‌، اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم‌، هماهنگی و همکاری بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف کشوری‌، لشکری و لطف و عنایت ویژه خداوند متعال، از عوامل برگزاری انتخاباتی امن است‌. رییس پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران براساس وظایف قانونی و ذاتی در این مرحله نیز با به‌کارگیری نیروهای کارآمد، امنیت مرحله دوم انتخابات را فراهم کرد‌.

ورود 18 زن به مجلس دهم

ورود 18 زن به مجلس رکوردی در تاریخ 10 دوره مجلس محسوب می‌شود‌. اگر چه تنها شش درصد کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را شامل می‌شود اما به هر حال براساس نتایج نهایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون 18 نماینده زن به مجلس آینده راه پیدا کرده‌اند که عددی بی‌سابقه در ادوار مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید‌. نگاهی به ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که در دوره اول تا سوم مجلس چهار زن، در دوره چهارم 9 زن، در دوره پنجم 14 زن، در دوره ششم 13 زن، در دوره هفتم 13 زن، در دوره هشتم هشت زن و در دوره نهم 9 زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند‌.

فراکسیون امید در مجلس دهم

با نهایی شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده فراکسیون امید برای مجلس آینده تشکیل خواهد شد‌. رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: بحمدالله شاهد موفقیت لیست امید در دور دوم بودیم و در این شرایط امیدواریم مجلس آینده براساس اولویت‌های ترسیمی در حوزه اقتصادی و معیشتی و براساس برنامه 128 بندی که در گذشته اعلام شده بود و همچنین ساماندهی برخی آسیب‌های اجتماعی عملکرد مثبتی داشته باشد‌. ان‌شاءالله روال عملیاتی این برنامه‌ها نیز در هفته آینده و پس از تشکیل فراکسیون امید تبیین می‌شود‌. محمدرضا عارف در مورد ریاست مجلس آینده گفت:‌ تعیین ریاست مجلس حق مجلس است و پرداختن زودهنگام به این موضوعات شاید به صلاح نباشد اما با تشکیل فراکسیون‌ها و سیاست‌های مرتبط با این فراکسیون‌های مختلف این موضوعات نیز قابل بررسی است و ان‌شاءالله با یک تعامل مطلوب با فراکسیون‌های مختلف و پس از مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات در دور دوم فراکسیون‌ها این موضوع را نیز در دستور کار خود قرار خواهند داد‌. عارف درخصوص امکان اجماع با لاریجانی در مورد سیاست مجلس گفت: اولویت ما برای مجلس آینده تعامل با فراکسیون‌های مختلف برای رسیدن به اهداف کلان و ترسیمی است و قصد نداریم در مجلس آینده تقابل فراکسیون‌ها را ایجاد کنیم بلکه با تعامل و همفکری در مسیر اهداف کلان کشور گام برمی‌داریم‌.

امید قطعی است

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل فراکسیون «امید» در مجلس دهم قطعی است و به نظر می‌رسد تعداد قابل توجهی عضو داشته باشد‌. غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس آخرین نتایج اعلام‌شده از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اکثریت نمایندگان را فهرست امید و مستقلان تشکیل می‌دهند‌. وی اظهار امیدواری کرد که مجلس آینده، مجلسی معتدل و دغدغه‌های اصلی آنها، حل مشکلات عمومی مردم و کشور باشد‌. منتخب مردم تهران در مجلس دهم اظهار امیدواری کرد: هدف مجلس دهم کمک به دولت در جهت خدمت بیشتر به ملت و بعد نظارتی مجلس تسهیل‌گر حمایت و هدایت قوه مجریه باشد‌.
از طرفی یک نماینده اصولگرای مجلس نهم، رییس مجلس دهم را علی لاریجانی و اعضای هیات‌رییسه مجلس را ترکیبی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دانست‌. سیدمهدی ‌هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رای مستقلان مجلس دهم بستگی به نامزدهای کاندیدا شده هیات‌رییسه این مجلس خواهد داشت و نمی‌توان از هم‌اکنون گفت چه رایی خواهند داشت‌. نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به مشخص شدن نتایج آرای مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر بنده هیات‌رییسه این مجلس به صورت «ترکیبی» شکل خواهد گرفت‌. این نماینده اصولگرای مجلس نهم پیش‌بینی از نایب رییس «مرتضی مطهری» را موکول به مشخص شدن رقبای وی برای پست نایب‌رییسی مجلس دهم کرد و افزود: به دلیل رقابت در داخل جریان‌های فکری همسو از یک طرف و نامشخص بودن رقیب، پیش‌بینی قطعی از نایب رییس «مطهری» ناممکن است‌. ‌هاشمی حضور مستقلان مجلس دهم در ترکیب هیات‌رییسه این مجلس را «محتمل» دانست و افزود: باید منتظر نتایج رایزنی‌های مستقلان و عقلای اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس دهم برای تقسیم هیات‌رییسه ماند‌.

بیانیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

همچنین شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کشور با صدور بیانیه‌ای از حضور مردم فهیم ایران در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد‌. در این بیانیه آمده است: برگزاری این دوره انتخابات مجلس نشان داد مردم آگاه ایران مسیر دستیابی به ظرفیت‌های قانونی تامین حقوق انسانی خود را شناخته‌اند‌. با وجود همه‌ چالش‌ها، ناملایمت‌ها و نامهربانی‌ها در جریان برگزاری انتخابات، مردم با اراده و استوار راه دستیابی به فردایی بهتر و اعمال حاکمیت خود را یافته و ادامه می‌دهند‌. شور و نشاط بی‌نظیر مردم بزرگوار ایران در این مرحله ‌از برگزاری انتخابات نیز عزم سازنده و سرنوشت‌ساز آنان را برای پیشبرد مردمسالاری به نمایش گذاشت‌. اینک در آستانه تشکیل مجلسی مسوول‌، پرسشگر و کارآمد همه‌ برگزیدگان مردم شریف ایران از هر جریان سیاسی باید وظیفه ملی و میهنی خود را در تصویب قوانین مبتنی برخواست‌های مردم و نظارت بر اجرای صحیح قوانین پی گیرند‌. همه کسانی که از هر حوزه‌ انتخابیه برای ورود به مجلس شورای اسلامی رای و اعتماد مردم را به دست آورده‌اند، شایسته است خود را نماینده همه ملت و اقوام ایران دانسته و در راستای حفظ وحدت و امنیت ملی و رفع فقر و نارسایی‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تلاش نموده و باید برای تامین خواسته‌ها و نیازهای مختلف مردم تلاش کنند‌. در این میان برگزیدگان اصلاح‌طلبان که با شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی موفق به کسب آرای مردم فهیم کشورمان شده‌اند، باید همه توان خود را برای اجرایی کردن شعار انتخاباتی اعلام‌شده خود به کار گیرند‌.

افتتاح مجلس دهم

طبق قانون و روال رایج در ادوار گذشته، روز هشتم خرداد 1395، زمان افتتاح مجلس دهم خواهد بود؛ اداره جلسه افتتاحیه برعهده هیات‌رییسه سنی خواهد بود‌. مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، دو نفر از مسن‌ترین نماینده‌ها به عنوان رییس و نایب‌رییس و دو نفر از جوان‌ترین نماینده‌ها به عنوان منشی‌های سنی مجلس انتخاب می‌شوند‌. اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی شعب و اجرای انتخابات هیات‌رییسه موقت، از جمله وظایف هیات‌رییسه سنی خواهد بود‌.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین