|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۹۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
خیلی از شما با واژه کارگر ساده آشنا هستید. خیلی از شما در مسیر حرکت در شهر و قدم زدن هایتان با تراکت های سیاه و سفید روی کاغذهای رنگی چسپیده به در ، دیوار و شیشه های مغازه ها و ایستگاه های اتوبوس با این جمله مواجه شده اید که « به یک کارگر ساده نیازمندیم»
خیلی از شما با واژه کارگر ساده آشنا هستید. خیلی از شما در مسیر حرکت در شهر و قدم زدن هایتان با تراکت های سیاه و سفید روی کاغذهای رنگی چسپیده به در ، دیوار و شیشه های مغازه ها و ایستگاه های اتوبوس با این جمله مواجه شده اید که « به یک کارگر ساده نیازمندیم»

شاید در نگاه اول در ذهن بعضی هایتان این سوال مطرح شود که کارگر ساده کیست و چه فرقی با دیگران دارد. پسوند ساده برای کارگر که آگهی استخدام آن بیشتر از سایر آگهی های استخدام به چشم می خورد چه فرقی در شرایط و حقوق و مزایا برای یک کارگر ایجاد می کند.

در شرایط امروز جامعه، کارگر ساده احتمالا یک فارغ التحصیل دانشگاه است که بعد از گذشتن چندین ماه و سال از اتمام تحصیلات در دانشگاه از یافتن شغل مورد نظر خود در ارتباط با تحصیلات و توانایی هایش ناامید و خسته شده است و زیر بار فشارهای اطرافیان و اجتماع از خانه بیرون می زند و علاوه بر نیازمندی های روزنامه ها و سایت ها و مراکز کاریابی، چشمهایش در کوچه و خیابان های شهر به واژه کار و استخدام و کارگر حساس تر می شود؛ طوری که از فاصله چند متری جذب تراکت ها و اعلامیه های استخدام می شود.

کارگر ساده می تواند یک کارگر ماهر اخیرا اخراج شده ای باشد که در دوئل با کارفرمایش بر سر میزان ساعت کاری و حقوق و مزایای قانونی خود باخته است و یا ورشکستگی کارگاهی که در آن کار می کرد، اولین هزینه این شکست را متوجه او کرده است.

شرایطی که او را از یک کارگر ماهر و با تجربه به یک کارگر ساده تقلیل داده است. او اکنون بی آنکه پناهی داشته باشد دنبال آگهی های استخدام کارگر هرچند ساده است که اگر در جایی مشغول کار نباشد با هزینه های سرسام آور زندگی و اجاره خانه و ضعف جسمانی ناشی از تغذیه نامطلوب و کمبود ویتامین خود و خانواده اش در معرض بیماری و اختلال در سلامتی هستند و البته قانون کار هم با هزاران باگ و حفره نمی تواند حامی او باشد.

کارگر ساده  وقتی برای اطلاع از وضعیت و شرایط شغلی آینده خود با شماره نوشته شده بر روی آگهی استخدام یک کارگر ساده نیازمندیم، تماس می گیرد، بعضا بی سلام و احوالپرسی از پشت تلفن می شنود«  کار رستوران است از 10 صبح تا 10 شب، 6ماه بعد بیمه می شوی اگر راضی بودیم» یا « کارگر آچار فرانسه می خواهیم چایی دم کنه، تی بکشد،نامه ببرد، چک نقد کند بار خالی کند و فعلا شرایط بیمه مهیا نیست بازار تکون بخوره بیمه هم می کنیم اگر راضی بودیم» یا «بیا آزمایشی کار کن سه ماه به بعد بیمه می کنیم کار سنگینه اگه بدنت میزون نیست نیا»

کارگر ساده وقتی به یکی از این جاها می رود کسی را می بیند که با ساک از پله های زیرزمین بیرون می آید و از او می پرسد آمدی کار کنی؟ بهت گفتن بیمه ات می کنند؟ آره! 6 ماه که کارکردی و موعد بیمه ات که شد می گن به کارگر نیاز نداریم و آگهی می زنند جدیدش بیاید و ... خود دانی!
کارگر ساده  یک ابزار کم هزینه و بیرون از حداقل های قانون کار است، به خاطر همین پسوند ساده می تواند مورد اهانت قرار گیرد و امنیت شغلی او بستگی به خوبی و بدی حال کسی که استخدامش کرده است دارد.

 کارگر ساده  به خاطر قرار نگرفتن تحت پوشش بیمه  از بیمه اشتغال، درمان، بیمه بیکاری، حقوق عائله مندی و ساعات کار مشخص و معین محروم است و  در صورت دچار شدن به بیماری خود و خانواده اش چند برابر درآمدش را بی هیچ حمایتی باید خرج درمان و بیمارستان کند.

 کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق، ساکت و خاموش است که مثل رباتی روغن کاری شده باید کار کند و به محض ینکه صدا کرد با یک کارگر ساده دیگر جایگزین شود... متاسفانه!

منبع: جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین