|
|
امروز: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۹۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مهم است با اتمام انتخابات و آغاز به‌کار مجلس شورای اسلامی، همین اخلاق‌مداری در فعالیت ها و مناسبات داخلی مجلس شورای اسلامی رعایت شود، چراکه عملکرد سیاستمداران و نمایندگان در رفتار مردم هم تاثیرگذار است.
روزنامه قانون در یاداشتی به قلم هادی یوسف پورآذری/ عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت نوشت:

سیاست در دین مبین اسلام بر اساس فضایل و مکارم اخلاق و ارزش‌های اسلامی و انسانی استوار است. اغلب اندیشمندان اسلام نیز بر پیوند اخلاق و سیاست تاکید داشته  و عنوان می كردند که دین اسلام مشتمل بر اصول اخلاقی بوده و به منظور رشد انسانیت است. در واقع حکومت و سیاست در اسلام، حاملان اخلاق و متعهد به آن هستند.سیاست دردین اسلام ویژه است و با سیاست‌های جهان قابل قیاس نيست. در نظام سیاسی اسلام ، اخلاق نه تنها از سیاست جدا نیست  بلکه سیاست اسلامی بر فلسفه اخلاق استوار است. در مکتب اسلام، سیاست برای کسب قدرت نبوده بلکه قدرت وسیله ای است برای احقاق حق و گسترش دادگری و از بین بردن ظلم و فساد. هدف، خدمت به مردم و آشنا ساختن آنها با فضایل و کمالات انسانی است. لذا هیچ وقت مرد سیاست در اسلام ، در معرض خطر این که به شر روی آورد و خویشتن را به اشتباه آلوده سازد، قرار نمی‌گیرد. در اینجا می‌توان اذعان داشت، حضرت علی(ع) یکی از بهترین زمامدارانی است که در اندیشه و عمل سیاست را تابع اخلاق می دانند. در روش سیاسی حضرت علی(ع) هیچ فاصله‌ای بین اخلاق و سیاست وجود ندارد و سیاست تابع اخلاق است و زمامدار باید براساس اخلاق و عدالت عمل کند. الگوی حضرت علی(ع) در حکومت و سیاست، الگویی جاودان است و می تواند عالی‌ترین الگوی سیاسی زمامداری را برای تأمین سعادت بشر ارائه دهد.

درعصر حاضر، امام خمینی(س) اسطوره عملی اخلاق اسلامی و از سیاستمدارانی بود که اخلاق و سیاست را در کنار هم پس از قرن ها که از حکومت حضرت علی(ع) می گذرد عنوان كرد و توانست یک حکومت اخلاقی را پایه‌گذاری كند.

امام خمینی(س) در تلاشی مقدس، همه جانبه و مستمر به متجلی‌ساختن آموزه های اخلاق سیاسی وحکومت اسلامي در حوزه های مدیریت کلان سیاسی اهتمام ورزیدند و در طول دوران زمامداری خویش سعی زیاد كردند تا ارزش های والای اخلاقی را در تشکیلات حکومتی و عرصه های مختلف نهادینه و عملی كنند تا به این وسیله همه موانع از سر راه نظام اسلامی برای تدبیر صحیح امور جامعه و کشور و خدمتگزاری خالصانه و صادقانه به مردم برطرف و همه بسترها و زمینه ها برای رشد و بالندگی و پویایی جامعه اسلامی آماده و مهیا شود.

 یکی ازاقدامات بزرگ امام خمینی(س) این بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام سیاسی در ایران، اخلاق سیاسی اسلام را از مهجوریت درآوردند و تعالیم و دستورالعمل های تحول‌آفرین آن را در حوزه های مدیریت سیاسی تثبيت كردند تا به این ترتیب اخلاق سیاسی و حکومتی در کنار اخلاق فردی احیا شود و از هر مدیر،حاکم و کارگزار، شخصیتی جامع و سالم پرورش یابد.

از موضوعاتی که امام بارها  به آن می پرداختند و در رهنمودهای مبتنی بر اخلاق سیاسی به صراحت مطرح می کردند دوری ازخودخواهی  و حب نفس است. نگاه امام(س) به سیاست ، نگاه اخلاقی است و جایگاه ارزشمندی در نظام فکری امام(س) دارد، که آن را به مثابه امتداد اخلاق می‌دانستند و آن را از منظر اخلاقی می دیدند و اعتقاد داشتند سیاست با همه پیچیدگی هایی که دارد، می تواند و باید اخلاقی باشد چرا که اخلاق از نظر ایشان منحصر به آموزه های فردی و فرعی نیست بلکه زیرساز زندگی فردی واجتماعی و پایه سعادت دو جهان است.

با بیان مطالب بالا و با درنظر گرفتن منویات بزرگان دینی و سیاسی می‌خواهم تاکید كنم از آنجايي‌که در مناسبات جهانی، انتخابات ها نماد بالاترین فعالیت سیاسی در  کشورها هستند و با درنظرگرفتن فرصت‌ها و تهدیدهای مسائل سیاسی داخلی و تحولات منطقه‌ای و جهانی به نظر می رسد توجه به مقوله اخلاق‌مداری در عرصه سیاست و انتخابات اخیر  برای رسیدن به عزم ملی و ایجاد اقتدار،همبستگی،یکپارچگی و اتحاد برای مقابله با تهدیدها می تواند بسيار موثر باشد.رويكردي که پیوستگی و دلبستگی بین مردم و سیاستمداران را مستحکم می كند . وفای به عهد، احترام به پیمان ، اجرای قانون و احترام به آن وغيره،  همگی از مولفه های اخلاق‌مداری در عرصه سیاست است و در عمل باید توسط منتخبان و کاندیداها رعایت شود. انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که با اجرای مرحله دوم، تکمیل خواهد شد اخلاق‌مداری را از شعار جمعی به شعور اجتماعی تبدیل کرد  تا به نشانی از فرهمندی اجتماعی تبدیل شود.

 مهم است با اتمام انتخابات و آغاز به‌کار مجلس شورای اسلامی، همین اخلاق‌مداری در فعالیت ها و مناسبات داخلی مجلس شورای اسلامی رعایت شود، چراکه عملکرد سیاستمداران و نمایندگان در رفتار مردم هم تاثیرگذار است. باید دقت شود نقش مردم در تصمیم سازی‌ها، موفقیت و شکست کشورها به طور قطع غیرقابل انکار است و لذا جمهوری اسلامی ایران نیز که با اتخاذ مدل مردم سالاری دینی در اداره کشور، مردم را رکن اصلی اتخاذ تصمیمات خود انتخاب كرده است، به طور فزاینده‌تری نیاز به نقش بازی هدفمند مردم در کشور و رسیدن به اهداف تعیین شده در این مسیر دارد.جامعه‌ای که اصول خود را به‌درستی بشناسد و بر آن اصرار بورزد، گام مهمی در مسیر رسیدن به موفقیت برداشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین