»
کد خبر: ۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
رییس‌جمهور با بیان اینکه "تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشاست"، گفت: مجلس آگاه،‌ پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند.
تدبیر و امیدحجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی وزاری پیشنهادی دولت یازدهم، ضمن تشکر از تلاش‌های بی‌وقفه نمایندگان برای بررسی برنامه‌های وزرا در یک هفته گذشته اظهار کرد: امیدوارم امروز و فردا و شاید پس فردا در ساعاتی که پیش روی داریم تا سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص شود، با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص،‌ تقوا، تفکر دقیق و دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزیران پیشنهادی به سوالات نمایندگان بهره ببریم و مطمئنم در دو - سه روزی که پیش رو داریم اخلاق متعالی دینی و انصاف سرلوحه همه گفتارها و کردارها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه "بارها به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شاهد تقاضاهای روسای جمهور گذشته در مورد کسب اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده‌ام"، تصریح کرد: اکنون مفتخرم که در پیشگاه نمایندگان ملت ایران ایستاده‌ام تا چهره‌های کارآزموده‌، آشنا و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه "در آغاز کار دیدیم که تجربه حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس، گفت‌وگو، همدلی و تفاهم را به دنبال دارد"، افزود: بسیاری از سوالات با صراحت پرسیده شد و اطلاعات بسیاری مبادله شد؛ بنابراین بسیاری از سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شد.

روحانی با بیان اینکه "وزرای پیشنهادی در گزارش خود درباره تعامل با مجلس، از نمایندگان آزاده یاد کردند که اثر خیرخواهی و دقت نظر صلاحیت،‌ توانایی و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را مورد کنکاش قرار دادند"، گفت: ما دقت نظرها را ارج می‌دهیم و امیدواریم پس از دولت نیز همینگونه تعامل‌ها پا بر جا بماند.

رای مردم را به عنوان میثاق بین خود و آنها تلقی می‌کنم
وی در ادامه صحبتهای خود در مجلس شورای اسلامی جهت دفاع از برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی دولت گفت: با شناختی که از شرایط خطیر کشور داشتم، پس از انجام مشورت‌ها و بررسی‌های فراوان تصمیم به ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گرفتم.

رییس‌جمهور افزود: از همان ابتدا تلاش کردم تحلیل خود را از این شرایط خطیر و رویکردهایی که در جهت بهبود امور در نظر داشتم به صورت صریح و شفاف با مردم در میان بگذارم و مردم با رای خود نشان دادند که با این تحلیل و رویکرد موافق هستند. من نیز از همان لحظه تعیین نتایج انتخابات همواره بر خود فرض دانستم که به عنوان یک التزام قطعی، رای مردم را به عنوان میثاق بین خود و آنها تلقی کنم و لوازم اجرایی آن را فراهم سازم و سوگندی که در خانه ملت ادا کردم در همین چارچوب و تاکید الهی بر این عهد اجتماعی بود.

وی ادامه داد: بدیهی است که رای به رییس‌جمهور تنها رای به یک شخص نیست و انتظار به‌حق این است که میثاق بین مردم و رییس‌جمهور از طریق تشکیل دولت شکل نهادینه بگیرد تا بتواند خواسته‌های مردم را محقق کند.

رای به وزرا، رای به افراد نیست بلکه رای به دولت و برنامه‌های آن است
روحانی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: بعد از طی مراحل قانونی و استقرار یازدهمین رییس‌جمهور، اکنون در یکی از حساس‌ترین مراحل جهت فراهم آوردن مقدمات اجرای برنامه‌های اعلام شده قرار داریم و آن، رای شما نمایندگان محترم به وزرای پیشنهادی است؛ شما که منتخب مردم هستید و خواسته‌های آنهارا نمایندگی می‌کنید و انتظار این است که این فرآیند مهم با تفاهم و همدلی به صورت موفقیت‌آمیز طی شود، با توجه به اینکه رای اعتماد شما به وزرا صرفا رای به افراد نیست بلکه رای به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است. بنابراین با توجه به مطالب مطرح شده تلاش می‌کنم به صورت اختصار تحلیل خود را از شرایط موجود بیان و برنامه‌های دولت را جهت بهبود اوضاع تشریح کنم.

کشور در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی قرار دارد
وی افزود: همه می‌دانیم که کشور ما در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و فشارهای بین‌المللی نیز بر مشکلات افزوده است و نقطه اصلی تمرکز این فشارها نیز بر موضوع اقتصاد قرار داده شده و در این ارتباط تلاش شده که مسیرهای ارتباطی کشور با خارج را محدود یا احیانا مسدود کنند. صحبت بر سر این نیست که آیا تحریم‌ها اثرگذار بوده یا نه؛ سخن این است که آیا شیوه انتخاب شده از سوی کشورهای غربی برای حل یک مشکل بین‌المللی شیوه درست و مناسبی است یا خیر؟ آیا به گروگان گرفتن نیازهای اولیه جامعه برای حل یک مساله که بی‌تردید می‌تواند راه‌حل‌های کم‌هزینه‌تری داشته باشد شیوه‌ای منطقی، عقلانی، قابل قبول و مورد پذیرش بشریت در عصر حاضر یا آینده خواهد بود یا نه؟

رییس‌جمهور در ادامه به مشکلات اقتصادی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: در بعد داخلی نیز برخورداری از درآمدهای نفتی فراوان طی سال‌های گذشته می‌توانست فرصت استثنایی برای ظرفیت‌های جدید به وجود بیاورد تا از طریق اشتغال درآمدزا کشور را از مهم‌ترین گردنه هرم سنی جمعیت عبور دهد. در طی سال‌های اخیر بودجه کشور رشد جهشی پیدا کرده و تعهدات دولت نیز با افزایش زیادی مواجه شده است و واردات نیز از محل درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم نفتی با رشد فزآینده‌ای مواجه شده است که ادامه آن نیازمند به تداوم برخوردار از درآمدهای سرشار نفتی داشت.

ادامه دارد...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین