|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۹۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
قطعا سرمايه‌گذاري و خريد اوراق از آمريكا كار درستی نبوده است. در اين شرايط بايد دولتي كه دلار حاصل از فروش نفت را به اوراق قرضه در آمريكا تبديل كرده، مقصر اصلي چپاول دو ميليارد دلار پول كشورمان دانست.
آمريكا به لحاظ اقتصادي يكي ازكشورهاي برتر دنياست و در اين عرصه، بخش‌هاي گوناگون از جمله صنايع، خدمات و فعاليت بانكي اين كشور بسيار برتر از ساير نقاط ديگر است. اعتماد برخي كشورها به سيستم بانكداري آمريكا سبب شده تا كشورهایي خواستار تعامل با آمريكا شوند. با وجود تاكيد جان كري وزير خارجه آمريكا بر نهراسيدن بانك‌ها از معامله با ايران همچنان موانعي برسرراه مبادلات مالي ميان ايران وشبكه‌هاي بانكي بين‌المللي است و برخي كشورها از معامله بانكي با ايران هراس دارند. به نظرمي‌رسد اروپایي‌ها به دنبال مجوز كتبي آمريكا براي همكاري با ايران هستند كه در اين شرايط، سكان‌دار دستگاه ديپلماسي كشورمان در حال رايزني براي احقاق حقوق مردم است و در اين مسير هم از هرتلاشي فروگذار نيست. نظر هادي حق شناس كارشناس مسائل اقتصادي در اين زمينه در ادامه می خوانید:

دليل اينكه آمريكا با امضاي توافقنامه برجام و برداشتن بسياري از موانع موجود، از فرستادن پيام به بانك‌هاي اروپايي براي اطمينان بخشي به آنها در جهت تجارت با ايران امتناع مي‌كند در چه مي‌دانيد؟

بايد اين نكته را پذيرفت كه بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي اقتصادي دنيا اعم از صنعتي، بانكي و حتي بخش خدمات در آمريكا فعال هستند و از سوي ديگر اين كشور به تنهايي يك پنجم توليد جهان را در دست دارد. با توجه به اين امر مي‌توان فهميد كه چرا بانك‌هاي غيرآمريكايي نياز به اجازه بانك‌هاي آمريكايي دارند. به لحاظ حقوقي نيز درپسابرجام هيچ مانع سياسي و حقوقي براي برقراري ارتباط بانكي بين ايران و ساير بانك‌ها وجود ندارد و ايالات متحده منع علني نكرده است اما بانك‌هاي اروپايي تصورشان اين است كه حتما آمريكايي‌ها بايد مجوز كتبي صادر كنند چون در دوران تحريم برخي بانك‌هاي اروپايي به دليل همكاري با ايران مجازات شدند و حساب‌هاي آنان در آمريكا دچار مشكل شد. به همين دليل به نظر مي‌رسد اروپاييان همچنان دنبال مجوز كتبي واشنگتن هستند. به ميزاني كه بانك‌هاي اروپايي با ايران تجارت و نقل و انتقال پولي داشته باشند قطعا صدها برابر آن با ايالات متحده مبادلات پولي دارند. طبيعي است كه آنان مبادله پولي با آمريكا را فداي مبادلات پولي بين ايران و اروپا نمي‌كنند. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها به تدريج بر سرعقل بيايند و اين ترس و واهمه‌اي كه براي اروپايي‌ها به دليل ارتباط با كشورمان ايجاد شده را از بين ببرند. با توجه به اجراي برجام و مجموعه ملاقات ديپلماتيك چند روز گذشته بين ايران و ايالات متحده امید است روابط پولي به روند عادي خود بازگردد.

زماني كه دردوران تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا قرارداشتيم، به عقيده شما آيا سرمايه‌گذاري در اين كشور كار درستی بوده است؟

خير، قطعا سرمايه‌گذاري و خريد اوراق از آمريكا كار درستی نبوده است. در اين شرايط بايد دولتي كه دلار حاصل از فروش نفت را به اوراق قرضه در آمريكا تبديل كرده، مقصر اصلي چپاول دو ميليارد دلار پول كشورمان دانست. طبيعي است زماني كه با آمريكا در دوره تحريم به سر مي‌بريم، كسي پول حاصل از فروش نفت را به اوراق قرضه و سرمايه‌گذاري در اين كشور تبديل نمي‌كند. بنابراين اگر قصد سرمايه‌گذاري وجود داشت بايد حداقل اين اوراق از اروپاييان خريداري مي‌شد.

تمام تلاش و رايزني مقامات عاليرتبه در راستاي بازپس‌گيري حقوق ملت انجام مي‌گيرد، حال به باور شما آيا راههایي براي بازپس‌گيري اموال كشورمان وجود دارد؟

در اين راستا بايد دوكار انجام گيرد. يك راه حقوقي است كه متخصصان اين رشته بايد در اين زمينه اظهارنظر كنند و ديگري راه ديپلماتيك و سياسي است. مذاكره و گفت‌وگوي‌هاي آقاي ظريف در نيويورك در جهت احقاق حقوق كشورمان انجام مي‌گيرد.

آيا اقدام آمريكا برخلاف توافقنامه برجام صورت گرفت؟

بايد توجه داشت كه آمريكايي‌ها همواره به دنبال منافع ملي شان بوده‌اند. البته درباره پرونده‌اي كه بيش از سي سال طول كشيده و اكنون فرصتي براي آنان ايجاد شده كه مبلغ و خسارت خود را برداشت كنند. از هر منظر كه به موضوع بنگريد آمريكايي‌ها به دنبال حداكثرسازي منافع ملي خودشان هستند و از هر ابزاري براي رسيدن به اهداف ومنافع خود استفاده مي‌كنند. آنها با اهرم حقوقي خود به منافع ايران دستبرد زدند و ازنظر ما مصادره دوميليارد پول كشورمان با روح برجام مغايرت داشته و برخلاف روح برجام بوده است. دراين قضيه آمريكايي‌ها خطا كردند. اما وزارت خارجه بايد كار ديپلماتيك خود را براي بازپس گيرفتن اموال كشورمان انجام دهد.

درحداقل زمان كه از امضاي توافقنامه برجام مي‌گذرد مي‌توان روابط مخدوش شده بين ايران وشبكه‌هاي بانكي بين‌المللي را بازسازي كرد وفضاي اعتماد بين طرفين ايجاد كرد؟

من معتقدم بايد براي ترميم روابط كشورمان با شبكه‌هاي بانكي بين‌المللي صبر كنيم. چرا كه ضوابط سياسي و تجاري در حداقل زمان انجام مي‌گيرد. اما ايجاد اعتماد دراين روابط نياز به زمان دارد. از تاريخ امضاي توافقنامه برجام در ۲۶ دي ماه تاكنون چهارماه نگذشته است. بنابراين روابطي را كه تقريبا يك دهه به هر دليلي مخدوش شده نمي‌توان ظرف چند ماه بازسازي كرد و طبيعي است كه ترميم اين روابط نياز به زمان دارد.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین