|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰
کد خبر: ۹۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
یکی از محققانی که در این مسابقه شرکت کرده بود می گوید: ما یاد گرفته ایم که پهپادها را با استفاده از الگوهای مغزی خاصی تحت هدایت خود درآوریم.
فلوریدای آمریکا شاهد یک رقابت علمی هیجان انگیز بود: پرواز پهپادها آن هم با قدرت فکر!

در آینده ای نه چندان دور بشر به سطحی از توانمندی خواهد رسید که برای رفتن به نقطه ای دیگر یا استفاده از روباتها برای انجام کارهای مختلف، نیازی به تحرک و جابجایی نخواهد داشت و تنها از قدرت فکرش برای انجام کارهایش استفاده می کند.

این رؤیای حیرت انگیز حالا در دانشگاه فلوریدا به مرحله اجرا درآمده است. محققان جوان این دانشگاه برگزار کننده رقابتی بودند که در آن پهپادها را با استفاده از قدرت فکر به پرواز درآورده و هدایت می کردند.

این نخستین مسابقه از این نوع در دنیا به شمار می آید. در این رویداد علمی شرکت کنندگان از دستگاهی استفاده می کردند که سیگنالهای الکتریکی تولید شده در مغزشان را اندازه گیری می کرد. این دستگاه نوعی BCI است که مستقیما با پهپاد مرتبط می شود.

بخشهایی از این مسابقه هیجان خاصی را به تماشاچیان منتقل می کرد، جایی که هدایت کننده پهپاد با نگاه به یک برنامه رایانه ای درباره حرکت به جلو فکر می کرد و آنگاه پهپادی که با وی در ارتباط بود به آرامی به سمت جلو حرکت می کرد!

یکی از محققانی که در این مسابقه شرکت کرده بود می گوید: ما یاد گرفته ایم که پهپادها را با استفاده از الگوهای مغزی خاصی تحت هدایت خود درآوریم.

برنامه رایانه ای که محققان از آن استفاده می کردند به گونه ای بود که هدایت کننده باید به آن خیره شده تا بر اساس تعاملی که از این طریق حاصل می شد پهپاد را به جهت مشخصی حرکت دهد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین