|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
»
کد خبر: ۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
از آن روز تا به اکنون مردم کشور ما تلاش های بسیاری را کردند تا به جهانیان بگویند که برای دولتمردن امریکایی دوست و دشمن فرقی ندارد و هر انجا که مصالح آمریکا مهم بوده و به خطر بیافتد از هیچ گونه اقدامی در چارچوب های جاسوسی دریغ نخواهند کرد.

13 آبان ماه سال 58بود که دانشجویان پیرو خط امام(ره)  به سمت سفارت آمریکا رفته و پس از ورود به ساختمان این سفارتخانه، اسنادی را به دست آورده و افشا کردند که نشان از جاسوسی دیپلمات های امریکایی در ایران داشت.

از آن روز تا به اکنون مردم کشور ما تلاش های بسیاری کردند تا به جهانیان بگویند که برای دولتمردن امریکایی دوست و دشمن فرقی ندارد و هر انجا که مصالح آمریکا مهم بوده و به خطر بیافتد از هیچ گونه اقدامی در چارچوب های جاسوسی دریغ نخواهند کرد.

اما آنچه را که در طی روزهای اخیر در صدر اخبار بین الملل شنیده و دیده می شود؛ شنود مکالمات تلفنی دولتمردان و مردم عادی کشورهای مختلف توسط امریکا است.

کریپتوم، سایتی که اسناد دولتی و شرکت ها را منتشر می کند اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا، 21.98 میلیارد تماس تلفنی را در افغانستان، 12.76 میلیارد تماس تلفنی در پاکستان، 7.8 میلیارد تماس تلفنی در عراق، همین میزان تماس در عربستان، 1.9 میلیارد تماس تلفنی در مصر، 1.73 میلیارد تماس تلفنی در ایران و 1.6 میلیارد تماس تلفنی در اردن را به صورت مخفیانه مورد شنود قرار داده است.

بنابر اعلام یاهونیوز، از مجموع ۱۲۵میلیارد تماس تلفنی که آژانس امنیت ملی آمریکا تنها در ماه ژانویه ۲۰۱۳ شنود کرده، 1.7 میلیارد تماس تلفنی مربوط به مردم ایران بوده است.

این رخداد که نفاق را در سیاست خارجه امریکا عیان می کند مهر تاییدی است بر اقدام دانشجویان ایرانی که 30 سال پیش انجام داده و مورد نکوهش کشورهایی شدند که اکنون درصدد اخذ تصمیمات تازه در روابط خود با آمریکا هستند.

این رویکرد دیپلماسی با آمریکا به حدی جدی و فوری قلمداد می شود که به گزارش واشنگتن پست، یک هیات عالی رتبه آلمانی روز چهارشنبه همبن هفته وارد واشنگتن می‌شود تا آنچه دولت مرکل به عنوان شکست اعتماد مطرح کرده را بررسی کنند و هیات دیگری از پارلمان اروپا نیز در حال حاضر با همین هدف در این شهر به سر می برند. از سویی دیگر نیز نمایندگان پارلمان اروپا در رسوایی جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی در دیدار با قانونگذاران آمریکایی اذعان کردند: "در پی شنود مکالمات تلفنی مقامات اروپایی، چند دهه اعتماد متقابل خدشه دار شده است."

به همین منظور نیز وزارت امور خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رویه در صورتی که تایید شود؛ در قبال کشورهای هم پیمان و دوست غیرقابل قبول است.

المار بروک، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا نیز گفت: "اعتماد خدشه دار شده است. برای مثال جاسوسی علیه آنگلا مرکل و دیگران از 10 سال پیش تاکنون قابل قبول نیست."

با کمی تامل و تعمق به سخنان امام خمینی(ره) در خصوص تدبیر و دوراندیشی برای مذاکره و رابطه با امریکا که بیش از 3 دهه پیش هشدارش را به جهانیان داده بودند می توان اینگونه دریافت کرد که برای آمریکا تنها منافع اش مهم بوده و به هیچ یک از تعهدات دیپلماسی و حتی اخلاقی پایبند نیست.

از این رو آمریکا با استفاه از راه های غیر دیپلماسی درصدد تحکیم موضع خود در سطح بین الملل بوده و چنین رویکردی اکنون برای متحدان این کشور به مثابه یک زنگ خطر به شمار می رود که می تواند در جایگاه بین المللی آمریکا تاثیری منفی به جا بگذارد. البته دولتمردان آمریکا باید به این نکته اشراف داشته باشند که با ادامه روند جاسوسی در سفارت خانه هایش به زودی شاهد یک 13 ابانی دیگر و بسته شدن لانه های جاسوسی اش در سایر نقاط جهان خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین