|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۹۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
تغییر در چگونگی معرفی ساندرز به این دلیل نیست که او در ماه‌های اخیر تغییر گرایش داده یا برنامه‌هایش را رادیکال‌تر کرده است. بلکه به این دلیل است که با انتشار سراسری برنامه‌ها و سخنان او، مردم درک دقیق‌تری از این نامزد کهنسال پیدا کرده‌اند و حالا بهتر می‌توانند او را توصیف کنند.
با شکست برنی ساندرز از هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی ایالت مهم نیویورک، خیلی‌ها از حالا، کلینتون را نامزد نهایی دموکرات‌ها می‌دانند. با وجود این، روح و شبح ساندرز همچنان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وضوح قابل مشاهده است.

 به نقل از ای‌بی‌سی، با انجام انتخابات درون حزبی در ایالت نیویورک، تقریبا شانس ساندرز، نامزد چپ‌گرا برای کسب عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات را باید تمام شده دانست. اگرچه انتخابات دو ایالت دارای دلگیت‌های زیاد، یعنی پنسیلوانیا و کالیفرنیا همچنان پیش رو است اما تنها یک پیروزی معجزه آسا و بسیار بزرگ از سوی ساندرز می‌تواند او را به رقابت با کلینتون بازگرداند؛ امری که بسیار بعید به نظر می‌رسد.

با وجود شکست ساندرز در برابر کلینتون که قطعی به نظر می‌رسد، باید همه چیز را تمام شده دانست؟ پاسخ منفی به این سئوال منطقی‌تر است. حقیقت آن است که کمپین ساندرز را باید فعال‌ترین کمپین انتخاباتی در 5 دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حساب آورد. حضور فعالانه جوانان در کمپین او و به ویژه اقشاری که پیشتر، در فضای سیاسی کمتر دیده می‌شدند، جلوه ویژه‌ای به کمپین او بخشیده است.

هر چقدر که کلینتون در حوزه‌های رسمی سیاست، حضور فعال و پررنگی دارد، در فضاهای نوین سیاسی از جمله شبکه‌های اجتماعی تنها یک رهبر دیده می‌شود: برنی ساندرز. تقریبا پس از پایان هر مناظره میان کلینتون و ساندرز، حجم هشتگ‌های جانبدارانه از ساندرز دو برابر کلینتون است. بسیاری از جمله های متهورانه ساندرز در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و این در حالی است که کاربران شبکه‌های مجازی با انتخاب جملات احمقانه کلینتون سعی می‌کنند تبلیغی منفی علیه او انجام دهند.

حقیقت آن است که کمپین ساندرز را باید فعال‌ترین کمپین انتخاباتی در 5 دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حساب آورد.
 
 این وضعیت باعث شده تا برنامه‌ها و سخنان ساندرز در سراسر آمریکا شنیده شود. این که او را نامزد «متفاوت» انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خوانده‌اند، عبارت عجیبی نیست. جالب توجه آن که، ساندرز را در ابتدای رقابت‌های انتخاباتی، شبیه‌ترین نامزد به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌دانستند اما حالا او را نامزدی متعلق به فضایی جدید معرفی می‌کنند.

تغییر در چگونگی معرفی ساندرز به این دلیل نیست که او در ماه‌های اخیر تغییر گرایش داده یا برنامه‌هایش را رادیکال‌تر کرده است. بلکه به این دلیل است که با انتشار سراسری برنامه‌ها و سخنان او، مردم درک دقیق‌تری از این نامزد کهنسال پیدا کرده‌اند و حالا بهتر می‌توانند او را توصیف کنند.

ساندرز هم در عرصه داخلی و هم در قلمرو سیاست خارجی، نامزدی منحصر به فرد است. او در برنامه‌هایش دائما تاکید دارد که نظام بیمه سلامتی را فراگیر خواهد کرد؛ تحصیل در دانشگاه را رایگان می‌کند؛ مالیات بر ثروتمندان را افزایش می‌دهد؛ از میزان تولیدات کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا می‌کاهد؛ به مداخله خارجی این کشور در خاورمیانه خاتمه می‌دهد؛ فشار بر عربستان و اسرائیل را افزایش می‌دهد و برای ترمیم مناسبات با ایران تلاش می‌کند.

این برنامه‌های ساندرز تقریبا آرزوهای بخش گسترده‌ای از جوانان تحصیل‌کرده در آمریکاست. آن‌ها ساندرز را به چشم قهرمانی می‌نگرند که می‌تواند تاریخ جدیدی برای نسل آن‌ها و برای آمریکا رقم بزند. این مطالباتِ کاملا متفاوت، از حامیان ساندرز، گروهی منسجم و متفاوت آفریده است. همان‌طور که ساندرز هیچ شباهتی به دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد، هواداران او نیز هیچ نقطه اشتراکی با هواداران دیگر نامزدها ندارند.

این وضعیت، حاوی چه پیامی برای ما، آمریکا و به ویژه شخص هیلاری کلینتون است؟ باید گفت که کلینتون، برای همراه کردن هواداران ساندرز در رقابت علیه دونالد ترامپ یا تد کروز هیچ راهی ندارد که بخشی از برنامه‌های ساندرز را وارد برنامه انتخاباتی خود کند. برای انجام چنین کاری، هنوز زود است. کلینتون برای این که پیروزیش بر ساندرز را ادامه دهد باید بر برنامه‌های متفاوتش با او تاکید کند. هر لغزشی در این راه، اطمینان‌ها نسبت به وی را به سود ساندرز کاهش می‌دهد.

برنامه‌های ساندرز تقریبا آرزوهای بخش گسترده‌ای از جوانان تحصیل‌کرده در آمریکاست. آن‌ها ساندرز را به چشم قهرمانی می‌نگرند که می‌تواند تاریخ جدیدی برای نسل آن‌ها و برای آمریکا رقم بزند. این مطالباتِ کاملا متفاوت، از حامیان ساندرز، گروهی منسجم و متفاوت آفریده است.
 

اما مرحله نهایی رقابت انتخابات ریاست جمهوری میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را باید نقطه کلیدی اصلاح برنامه‌های کلینتون دانست. برنامه‌ها و سخنان متفاوت ساندرز، از هوادارانش عده‌ای کاملا متفاوت ساخته است که قطعا هیچ گونه موافقتی با برنامه‌های کنونی کلینتون ندارند. برای راضی کردن این عده به رای دادن به سود کلینتون، هیچ راهی جز اصلاح برنامه‌های وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیست.

اگرچه نتیجه نهایی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از حالا قابل پیش‌بینی است و باید منتظر پیروزی نهایی کلینتون بود، اما ساندرز در حال حاضر نیز هواداران زیادی پیدا کرده است. شمار این هواداران تا ژوئن (تیرماه) که نامزد نهایی دموکرات‌ها معرفی می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، باید گفت که کلینتون برای راه‌یابی به کاخ سفید در رقابت نهایی، باید از خود حزب دموکرات و اقناع اعضای آن آغاز کند. بنابراین، او چاره ای ندارد که با وام گیری از برنامه های ساندرز بخشی از برنامه های خود را تعدیل کند. احتمالا از ماه ژوئن (تیرماه) به بعد، کلینتون وقت بیشتری بر برنامه انتخاباتی مالیات‌گیری از ثروتمندان، بهبود نظام بیمه سلامت آمریکا و بازسازی و ارائه مدل جدید سیاست خارجی آمریکا خواهد گذاشت.
منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین