|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
فضاي مجازي، فرصتي ايده آل براي فرهنگ سازي؛
کد خبر: ۹۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
به موازات اين مشكل، در چند سال اخير ورود فناوري هاي جديد به كشور به خصوص اينترنت و اقبال ايرانيان به آن، فرصتي را در اختيار همگان قرار داده تا بسياري از ديدگاه ها، نظرات و خواسته هاي خود را در اين فضا به اشتراك گذاشته و بيش از گذشته به سوي همگرايي در عقايد و مطالبات گام بردارند.
از چهارم آذرماه سال 1305 كه درويش خان نوازنده مشهور تار و سه تار و موسيقيدان شناخته شده ايراني نخستين قرباني ورود خودرو به ايران شد و نام خود را به عنوان اولين درگذشته بر اثر تصادف با خودرو ثبت كرد تا امروز، هزاران و بلكه ميليون ها ايراني جان خود را بر اثر تصادفات رانندگي از دست داده اند. همواره اين سوال مطرح بوده كه چه عامل يا عواملي موجب بروز حوادث رانندگي و مرگ و مير ايرانيان است؛ از نابساماني وضعيت راه ها گرفته تا نحوه استفاده ايرانيان از خودرو ، اشتباهات رانندگان  و ايمن نبودن خودروها در كنار بسياري عوامل ديگر همواره در دوران هاي مختلف اصلي ترين عوامل بروز اين چالش حل ناشدني در ايران معرفي شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در اين ميان آن چه مهم است، افزايش سرسام آور بروز تصادفات منجر به فوت يا نقص عضو در چند دهه اخير است كه ذهن بسياري از كارشناسان را به خود معطوف ساخته است؛ عمده ترين دلايل اين مشكل نيز همان هايي ذكر شده كه در بالا به آن اشاره كرديم.

به موازات اين مشكل، در چند سال اخير ورود فناوري هاي جديد به كشور به خصوص اينترنت و اقبال ايرانيان به آن، فرصتي را در اختيار همگان قرار داده تا بسياري از ديدگاه ها، نظرات و خواسته هاي خود را در اين فضا به اشتراك گذاشته و بيش از گذشته به سوي همگرايي در عقايد و مطالبات گام بردارند.

به نظر مي رسد اين فضاي مجازي فرصتي در اختيار همگان قرار داده كه مي توان از آن براي دستيابي به بسياري از اهداف و خواسته ها استفاده كرد؛ در چند سال اخير شاهد بوده ايم حتي اين فضا تا چه ميزان در بزنگاه هاي حساس ملي، جامعه را به سمت و سوي مشخصي هدايت و نزديكي ديدگاه ها را در ميان مردم ايجاد كرده است.

حال ببينيم از اين فضا تا چه حد مي توان براي حل معضلات و مشكلات اجتماعي و مهم نظير بحران تصادفات رانندگي و اصلاح فرهنگ تردد با خودرو استفاده كرد؛ به نظر مي رسد در هفته هاي اخير گام هاي اوليه براي ورود به اين حوزه برداشته شده و شاهديم كمپين هايي در اين فضا با استقبال نسبتا قابل قبول مردم به وجود آمده است.



اين كمپين كه به تازگي آغاز به كار كرده "من بين خطوط مي رانم" نام گرفته و با نصب برچسب پشت شيشه برخي خودروها، از حصار فضاي مجازي نيز خارج شده و به سطح خيابان ها و معرض ديد انظار عمومي نيز كشيده شده است. ضمن تحسين اين حركت و آرزوي فراگيرتر شدن آن، اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه رانندگي بين خطوط تنها يكي از مشكلاتي است كه خيابان هاي ايران از فقدان آن رنج مي برند؛ البته اين اتفاقي است كه در صورت همه گير شدن آن و پيروي همه رانندگان، بسياري از مشكلات ترافيكي شهرها را مرتفع خواهد كرد.
اما، مهم ترين عامل مرگ و مير بر اثر سوانح رانندگي در كشور ما، بر اساس گزارشات ساليانه پليس راهور، پزشكي قانوني و ساير نهادهاي ذيربط، خطاي انساني است كه طيف وسيعي از تخلفات از قبيل خواب آلودگي، سرعت غير مجاز، سبقت غيرمجاز، انحراف به چپ، خوردن و آشاميدن در حين رانندگي، استفاده از تلفن همراه، مصرف مواد مخدر و حتي مشروبات الكلي و.... را دربر مي گيرد.

اما به نظر مي رسد شاه بيت همه اين تخلفات و اصلي ترين عامل بين اين عوامل، سرعت زياد و به عبارت ديگر غيرمجاز است؛ حركت با سرعت غيرمجاز در جاده هاي ايران و عدم تمكين به محدوديت سرعت از سوي رانندگان محترم، امري است كه شيوع بسيار زيادي در كشور دارد؛ حتي ديده شده در برخي مواقع، حركت با سرعت غيرمجاز و زودرسيدن به مقصد به عنوان يك ارزش و يا شايد افتخار تلقي مي شود و رانندگان از انجام آن با رضايت قلبي! ياد مي كنند.
بايد بدانيم سرعت فراتر از محدوديت هاي قانوني، نه تنها عامل اصلي بسياري از ناهنجاري هاي رانندگي در ايران است بلكه حتي اگر از منظر علمي هم به موضوع نگاه كنيم درخواهيم يافت كه اين رفتار پرخطر تا چه ميزان جان عده اي را در معرض تهديد قرار مي دهد.
چندي پيش خبري در رسانه ها منتشر شد كه حاكي از برخورد يك پرنده در آسمان با يك هواپيماي مسافربري بود كه تصاوير منتشره از هواپيماي يادشده نشان داد كه اين اتفاق عليرغم اين كه حاصل برخورد يك هواپيماي غول پيكر مسافربري و با وزن چند ده تني با يك پرنده چند كيلوگرمي است، موجب چه خسارت بزرگي براي هواپيما شده است؛ گستره خسارت به بدنه اين هواپيما به گونه اي بود كه قطعا براي ادامه پرواز دچار مشكل شده و حتي شايد نيازمند فرود اضطراري شده باشد.

شكي نمي توان كرد كه خسارت به دليل سرعت هواپيما رخ داده كه البته ذات هواپيما در سرعت است، اما همين اتفاق را در سطحي بسيار كمتر براي خودرو يا خودروهايي تصور كنيد كه با سرعت غيرمجاز به مانعي و يا به يكديگر اصابت مي كنند. قطعا در مقياسي كمتر از تصاوير فوق، اين نوع تصادف هم مي تواند صدماتي در حد و اندازه وسيع داشته باشد. نمي توان انتظار داشت خودرو ولو گرانقيمت ترين و ايمن ترين خودروهاي خارجي با حداكثر سرعت تصادف كنند و آسيبي به سرنشينان وارد نشود، كما اين كه سال گذشته شاهد چندين مورد تصادف در همين تهران بوديم كه در آن سرنشينان خودروهاي ميلياردي در دم جان باختند.

همه اين موارد را ذكر كرديم تا اين موضوع را يادآور شويم كه لازم است از همه فرصت ها براي اصلاح فرهنگ رانندگي در كشور استفاده كرد، هرجايي كه احساس شود مي توان تلنگري به مخاطبين زد تا اشتباهات خود را در امر رانندگي ترك كنند بايد ورود كرد، شايد يك تصوير يا يك جمله بتواند جان يك نفر را نجات دهد كه اگر چنين شود اين را بايد يك موفقيت محسوب كرد. ضمن اينكه متوليان و خودرو سازان و متخصصين امر همواره بايد در تلاش باشند تا كيفيت ارتقاء يابد .
محكوميت رانندگي با سرعت غيرمجاز را بيش از پيش در فضاي مجازي فرياد بزنيم و بكوشيم در كنار كمپين موفقيت آميز رانندگي بين خطوط، ترويج رانندگي با سرعت مجاز را در دستور كار قرار دهيم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین