|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۱
کد خبر: ۹۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
جنبش جمهوری خواه انگلیس همزمان با نودمین سالگرد تولد ملكه الیزابت اعلام كرد كه خواهان برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس، پس از فوت ملكه است.
 جنبش جمهوری خواه انگلیس همزمان با نودمین سالگرد تولد ملكه الیزابت اعلام كرد كه خواهان برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس، پس از فوت ملكه است.

جنبش جمهوری‌خواه انگلیس كه هزاران عضو و دهها هزار طرفدار دارد ضمن رد این ادعا كه نظام سلطنتی انگلیس یك جاذبه گردشگری است مدعی شد این نظام یادآور ستم‌هایی است كه پادشاهان انگلیس در گذشته بر مردم روا داشته‌اند.

در تارنمای این جنبش نیز تصویری از ملكه درج‌شده كه بر روی آن نوشته است: 'تولدت مبارك خانم ملكه؛ اما زندگی طولانی دلیلی برای سلطنت طولانی نیست. '

این جنبش در تارنمای خود آورده است: اینكه ملكه طولانی‌ترین حاكم انگلیس است دلیلی برای برپایی جشن نیست، بلكه بر تأكیدی بر لزوم اعمال تغییرات دمكراتیك است.

این یادداشت می‌افزاید: با 90 ساله شدن ملكه زمان آن فرارسیده تا در خصوص آینده [نظام سلطنتی] انگلیس بحث و گفت‌وگو شود. هیچ‌كس نباید دائم العمر و بدون انتخابات در رأس یك حكومت باشد.

جنبش جمهوری‌خواه انگلیس تصریح كرد: زمان آن فرا رسیده تا در این ‌باره گفت‌وگو كنیم. ما نمی‌توانیم بنشینیم و شاهد باشیم كه پرنس چارلز (ولیعهد انگلیس) به تاج‌وتخت پادشاهی برسد.

روزنامه ایندیپندنت روز پنجشنبه در گزارشی در این خصوص نوشت: «گراهام اسمیت» مدیر اجرایی جنبش جمهوری‌خواه می‌گوید كه دیدگاه سازمانش این است كه هرچه سریع‌تر همه‌پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس برگزار شود.

این روزنامه نوشت: وی همچنین می‌گوید كه فرصت میان اجرای مراسم خاك‌سپاری و به تاج رسیدن پرنس چارلز بهترین فرصت برای برگزاری این‌همه پرسی است.

ایندیپندنت به نقل از وی افزود: همه‌پرسی برای آن است كه از نظام سلطنتی خلاص شویم. این‌همه پرسی در خصوص برای اصلاح قانون اساسی و نظام سلطنتی خواهد بود. ممكن است ما برنده شویم و یا حتی ببازیم اما نتیجه این‌ همه‌پرسی سبب روشنگری افكار عمومی خواهد شد.

اسمیت تصریح كرد كه افكار عمومی در انگلیس با نظام سلطنتی به‌شدت مخالف است.

ایندیپندنت نوشت: این فعال انگلیسی كه هفته گذشته برای شركت در جنبش اتحادیه جمهوری خواهان اروپا در مادرید شركت كرده بود همچنین گفت: زمانی كه ملكه فوت كند چارلز پادشاه می‌شود و مراسم تاجگذری شش ماه بعد صورت می‌گیرد. این فرصت خوبی است كه پس از مراسم خاك‌سپاری و تاجگذاری چارلز بگوییم: صبر كنید، اكنون قرن بیست و یكم است، اگر بخواهیم كه یك حاكم داشته باشیم باید او را انتخاب كنیم.

این روزنامه افزود: اسمیت همچنین ضمن انتقاد از موضع 'بی.بی.سی' در انعكاس گسترده مراسم تولد نودسالگی ملكه، گفت: اصلا مناسب نیست كه تولد یك شخصیت سیاسی را این‌گونه جشن بگیریم، ضمن آنكه افكار عمومی نسبت به آن هیچ هیجانی ندارند.

ایندیپندنت به نقل از وی افزود: بی.بی.سی وظیفه دارد كه این خبر پوشش دهد نه آنكه جشن بگیرد. گزارش خبری باید مناسب و معتدل باشد، این در حالی است كه بی.بی سی از این مواضع كاملاً فاصله گرفته است.

مراسم ویژه و پرزرق‌وبرق نودمین سالگرد تولد ملكه الیزابت دوم به‌عنوان دیرپاترین مقام سلطنت در تاریخ انگلستان از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد.

ملكه الیزابت متولد 21 آوریل 1926 میلادی بوده و در پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در 6 فوریه 1952 میلادی به سلطنت رسیده است.

ملكه انگلیس در نهم ماه سپتامبر گذشته میلادی به‌رغم وجود برخی آشفتگی‌ها در خاندان سلطنتی و مواجه بودن با رویدادهای بسیار زیاد داخلی و خارجی، توانست با پشت سر گذاشتن 63 سال و 261 روز سلطنت، مبدل به دیرپاترین مقام سلطنت در تاریخ انگلستان شود.

اما سووالی كه در نودمین سالگرد تولد ملكه الیزابت در رسانه‌های گروهی انگلیس مطرح است بحث زمان كناره‌گیری وی از قدرت به دلیل كهولت سن و سپردن تخت و تاج پادشاهی به پسرش است.

در حال حاضر ملكه الیزابت، هیچ‌گونه نشانه‌ای دال بر كناره‌گیری به نفع پسر بزرگش پرنس چارلز، از خود نشان نداده است.

در حال حاضر سه فرد در صف رسیدن به مقام سلطنت انگلستان به شمار می‌روند كه شاهزاده چارلز (ولیعهد) كه نخستین فرد در صف رسیدن به تاج‌وتخت این كشور به شمار می‌رود 67 سال سن دارد.

ویلیام پسر چارلز ( دوك كمبریج ) كه در حال حاضر 33 سال دارد، دومین فرد در صف سلطنت به شمار می‌رود و جورج پسر یك‌ساله وی، نفر سوم در صف منتظران سلطنت در انگلیس بشمار می‌آید.

مقام سلطنت در انگلیس، براساس یك‌رویه پذیرفته‌شده ، جنبهٔ تشریفاتی و نمادین دارد. اگرچه بسیاری از نهادهای حكومتی به نام پادشاه یا ملكه این كشور فعالیت می‌كنند، اما او عملاً دارای اختیارات اجرایی و درنتیجه، مسوولیت سیاسی نیست.

بر این اساس، تصمیمات حكومتی، حتی در مورد بسیاری از موضوع‌های مربوط به خاندان سلطنتی و نهاد سلطنت، به نام پادشاه یا ملكه اما توسط دولت، پارلمان و سایر نهادها اتخاذ و اجرا می‌شوند.

الیزابت دوم با این‌ همه مسایل درحال حاضر ملكه تشریفاتی 16 كشور مستقل و رئیس اتحاد كشورهای مشترك‌المنافع كه 54 عضو دارد، است و مسن‌ترین رئیس كشور انگلستان محسوب می‌شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین