|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۹۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
وی تشنگی زیاد و تکرر ادرار، گرسنگی مداوم، خستگی مفرط، تاری دید، خارش پوست و بی‌حسی اندام‌ها را از علائم بیماری دیابت برشمرد و ادامه داد: پرخوری، تشنگی و پرنوشی و ایجاد زخم‌های خطرناک در ناحیه پا از جمله عوارض بیماری دیابت است.
رییس شبکه بهداشت و درمان چالوس گفت: در گذشته تنها 5 تا 10 درصد کودکان به دیابت مبتلا می شدند، اما در حال حاضر به علت تغییر نوع زندگی و گرایش به سمت تغذیه ناسالم و فست فودها روند ابتلای کودکان به دیابت رو به افزایش است.

حدیث گردکلی در نشست خبری که به‌مناسبت هفته سلامت با اصحاب رسانه این شهرستان برگزار شد، با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای هفته سلامت، اظهار کرد: این سازمان در 18 فروردین هر سال که روز جهانی بهداشت است با توجه به چالش و درگیری مردم در حوزه درمانی، شعاری را برای هفته سلامت مطرح می کند که امسال با عنوان "غلبه بر دیابت" نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت ماه هر سال است، افزود: هفته سلامت فرصت مغتنمی‌ است تا با بیان اهمیت و جایگاه مهم سلامت و سهم آن در تحقق توسعه پایدار، بر مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهادهای حاکمیتی و اجرایی تأکید شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان چالوس تصریح کرد: با توجه به افزایش بیماری های غیر واگیر و تبدیل شدن آن به معضل همه کشورها؛ بیماری دیابت نیز از جمله بیماری های غیر واگیری است که اقشار مختلف مردم را در رده های سنی مختلف درگیر می کند.

گردکلی با بیان اینکه بیماری دیابت به‌عنوان یک بیماری غیر واگیر میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر خود کرده است، تصریح کرد: هفته سلامت (اول تا هفتم اردیبشهت ماه) فرصت خوبی برای اطلاع‌رسانی و جلب مشارکت همه دست‌اندرکاران در مورد بیماری دیابت و آشنا کردن دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با مسئولیت اجتماعی‌شان برای ارتقای عادلانه سلامت و تبیین نقش مردم در این زمینه به‌ویژه با رویکرد خود مراقبتی است.

وی با اشاره به این که ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین رشد دیابت را دارد، خاطرنشان کرد: در کشور ما 4.3 میلیون نفر دیابتی وجود دارد که این رقم در سال 2035 به 8.4 میلیون نفر می رسد.

گردکلی از ابتلای 350 میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت خبر داد و افزود: بیماری دیابت علت اصلی مرگ 1.5 میلیون نفر در جهان بوده است و تمام مرگ‌های ناشی از دیابت در طول 10 سال آینده تا بیشتر از 50 درصد افزایش خواهد یافت.

رییس شبکه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به اینکه بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی و قطع عضو است، اظهار داشت: دیابت زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی، چشمی، کلیوی، عصبی و حتی سیاه شدن پا تا مرحله قطع آن است.

گردکلی در ادامه با اشاره به اینکه دیابت به دو نوع تیپ یک که مربوط به کودکان است و نوع 2 که مربوط به بزرگسالان است تقسیم می شود افزود: در گذشته تنها 5 تا 10 درصد کودکان به دیابت مبتلا می شدند، اما در حال حاضر به علت تغییر نوع زندگی و گرایش به سمت تغذیه ناسالم و فست فودها روند ابتلای کودکان به دیابت رو به افزایش است.

وی تشنگی زیاد و تکرر ادرار، گرسنگی مداوم، خستگی مفرط، تاری دید، خارش پوست و بی‌حسی اندام‌ها را از علائم بیماری دیابت برشمرد و ادامه داد: پرخوری، تشنگی و پرنوشی و ایجاد زخم‌های خطرناک در ناحیه پا از جمله عوارض بیماری دیابت است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان چالوس با تاکید بر کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، ورزش منظم، تغذیه مناسب و عدم مصرف بی‌رویه چربی‌ها برای جلوگیری از بروز بیماری دیابت ،گفت: ورزش یا تحرک جسمی و تغذیه مناسب مانند مصرف میوه و سبزیجات، پروتئین کافی، مصرف قند و چربی کمتر بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه پیشگیری از دیابت و بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر دیگر است.

گردکلی در پایان متذکر شد: وزارت بهداشت به تنهایی متولی امر بهداشت نیست بلکه 25 درصد مسوولیت را بر عهده دارد و 75 درصد دیگر بر عهده سازمانها و نهادهای دیگر است که همکاری کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین