|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۹۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
یک عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: باید بدانیم آلوده کردن آب، هوا و خاک کار حرام است و فقها در مورد اینها فتوا می‌دهند.
یک عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: باید بدانیم آلوده کردن آب، هوا و خاک کار حرام است و فقها در مورد اینها فتوا می‌دهند.

حجت‌الاسلام بهرامی در کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست با اشاره به این که دین اسلام اهمیت بسیار زیادی به محیط زیست می‌دهد، گفت: از سندهای تاریخی و دینی استنباط می‌شود که دین اسلام نسبت به محیط زیست حساسیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به آیه‌هایی مربوط به حفظ محیط زیست اظهار کرد: در آیه‌ای این طور بیان می‌شود که زمین را با همه امکانات برای شما آفریدیم همچنین در آیه‌ای دیگر گفته می‌شود: "بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید" این به این معناست که این نعمات را خداوند آفریده ولی انسانها باید از اسراف کردن آن جلوگیری کنند بنابراین آلوده کردن هوا نیز نوعی اسراف تلقی می‌شود. همچنین قرآن بیان می‌کند که "آب مایه حیات است" و اگر آن را آلوده کنید بزرگترین گناه کبیره را انجام دادید.

این عضو مجلس خبرگان در ادامه به احادیثی اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) بیان می‌کند که چیزهایی که با فطرت شما سازگاری دارد برای شما حلال و چیزهایی که با فطرت شما سازگار نیست برای شما حرام شده است.

وی با اشاره به شهر سباع در آیات قرآنی گفت: قرآن در توصیف این شهر می‌گوید در شهر درختان بسیار و آب و هوای خوبی وجود دارد و شهری بسیار پاک و پاکیزه با خدایی مهربان است.

وی در ادامه به احادیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر می‌فرمایند نگاه کردن به سه چیز باعث روشنی چشم می‌شود آب، سبزه و صورت نیکو. همچنین پیامبر در حدیثی دیگر بیان می‌کند که اگر روز قیامت برسد و شما نهالی در دست داشته باشید و وقت نداشته باشید باید اول آن نهال را بکارید . پیامبر نمی‌گوید توبه کنید بلکه می‌گوید در آن شرایط نهال را بکارید و این نشان دهنده حساسیت اسلام به محیط زیست است.

حجت‌الاسلام بهرامی افزود: پیامبر در حدیث دیگری می‌فرماید "باد را نفرین نکنید" چون باد بسیاری از مصائب را از شما دور می‌کند. همین مساله امروز مشاهده می‌شود که با وزش باد بسیاری از مشکلات تهران حل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که امام علی (ع) دانه خرما را بسیار می‌کاشت و خرمای آن را میان فقیران توزیع می‌کرد، گفت: مردم می‌توانستند از فضای سبز این نخلستان‌ها لذت ببرند. امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می‌فرماید خدایا به ما آب و هوای معتدل عنایت فرما. بنابراین روایت‌های مختلفی در مورد محیط زیست در اسلام وجود دارد اما آنچه اهمیت دارد این است که در فضای کنونی کشور و شهر تهران تا چه اندازه به این فرامین عمل کرده‌ایم.

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: باید بدانیم آلوده کردن آب، هوا و خاک کار حرام است و فقها در مورد اینها فتوا می‌دهند.

حجت‌الاسلام بهرامی با تاکید بر این که با شعار و فریاد مشکل محیط زیست کشور حل نمی‌شود، گفت: همه مسوولان کشور مسوول خسارت جان انسانها هستند. هزاران نفر به خاطر سرطان ناشی از آلودگی در کشور می‌میرند و مسوولان مسوول این مساله هستند.

وی با بیان این که اسلام در حوزه محیط زیست بسیار خوب است، گفت: این مسلمین هستند که باید خوب باشند و محافظه‌کاری را در مجلس رها کند و تصمیمات درستی بگیرند و قوه قضاییه کار کند چرا کسانی که محیط زیست را تهدید می‌کنند نباید به اشد مجازات برسند.

وی با بیان این که محیط زیست دغدغه روحانیت است، گفت: در تهران 3000 امام جماعت وجود دارد و حداقل 50 هزار نفر پشت سر آنها نماز می‌خوانند بنابراین این روحانیون می‌توانند طی یکسال سخنرانی درمورد محیط زیست وضعیت محیط زیست تهران را بهبود بخشند به شرط آن که کار سیاسی نشود و منفعت ناشی از این کار به پای اسلام نوشته شود.

حجت‌الاسلام بهرامی با انتقاد از طرح ترافیک گفت: تصویب این قانون برای برخی عامل کسب درآمد بیشتر است. در طی جنگ 8 ساله توانستیم از کشور محافظت و مقاومت کنیم چرا نمی‌توانیم تهران را از شرایط آلودگی رها کنیم؟

این عضو مجلس خبرگان در پایان راهکارهای خود برای حل بحران محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: راهکار اول این است که حرفهای مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و راهکار دوم تصویب قوانین کارآمد است. اگر مردم طرفدار قوه قضاییه باشند این قوه می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین