کد خبر: ۹۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از اجرای طرح 'مراقبت در منزل نوزادان در معرض خطر 'برای نخستین بار در اصفهان خبر داد و گفت: این طرح برای ارتقای سلامت نوزادان و کاهش مرگ و میر آنها اجرا می شود که تاکنون 300 نوزاد به این طریق تحت مراقبت قرار گرفته اند.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مقاومت زیادی برای جمع آوری قلیان از چایخانه ها وجود دارد اما ما در این زمینه کوتاه نمی آییم.این موضوع به کار پیچیده ای تبدیل شده است ولی بالاخره باید به نتیجه برسیم.

 دکتر غلامحسین صدری در نشست خبری که به مناسبت'هفته سلامت' برگزار شد افزود: در 10 سال گذشته قلیان ها از چایخانه ها جمع شده بود، با این حال رئیس جمهوری وقت (احمدی نژاد) گفت که باید مجوز آنها صادر شود و بدین ترتیب قلیان وارد اساسنامه چایخانه ها شد.

وی ادامه داد: با این وجود در دو سال گذشته تلاش زیادی برای حل این معضل انجام که منجر به حذف قلیان از اساسنامه چایخانه ها شد.

وی با تاکید بر برخورد با عرضه قلیان در اماکن عمومی و چایخانه ها گفت: پشت این داستان افراد موجه و قابل احترامی هستند که ما نمی توانیم با آنها برخورد کنیم و تحت فشار هستیم.

وی اظهار داشت: شیوع قلیان، پدیده اجتماعی بدی است که در سال های اخیر رواج یافته است و برای رفع این معضل باید تفریح های سالم و اشتغال را برای جوانان فراهم کنیم که این کار هم همت ملی مدیران کل استان را می طلبد.

کارشناسان ثابت کرده اند که مصرف قلیان آشکارا تاثیر مضری بر دو عضو حیاتی بدن یعنی ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.

میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد، بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان‌گردان به تنباکوی قلیان است.تحقیقات نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونواکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب بشدت بالا می‌رود.استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است.

 شیوع دیابت در شهرها بیشتر از روستاهاست

رئیس مرکز بهداش اصفهان همچنین با اشاره به نامگذاری هفته سلامت امسال به نام«غلبه بر دیابت» گفت: شیوع دیابت در مناطق شهری 11 درصد جمعیت بالای 30 سال و در مناطق روستایی 5 تا 7 درصد جمعیت بالای 30 سال است.

صدری با بیان اینکه شیوع دیابت بدلیل نوع سبک زندگی در شهرها بیش از روستاهاست، افزود: نرخ شیوع دیابت در ایران 12.9 و در دنیا 5.4 درصد است.

وی مهمترین علائم دیابت را پرخوری، پر ادراری، خستگی و کاهش وزن و مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری را کاهش وزن افراد چاق، ورزش و کنترل اضطراب اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بر اساس تعهد کشورمان به سازمان بهداشت جهانی گفت: بر اساس این سند باید اقدام هایی مانند کاهش یک چهارم مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر، افزایش تحرک بدنی، کاهش 10 درصد مصرف الکل مخفی، کاهش 30 درصد مصرف نمک و دخانیات، کاهش 25 درصدی شیوع پرفشاری خون و جلوگیری از افزایش چاقی و دیابت تا سال 2025 میلادی انجام شود.

صدری با اشاره به آغاز برنامه های این سند در شهرستان شهرضا افزود: امروز بحث جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در باره بیماری های غیرواگیر است.

وی میزان اعتبارات تخصیص یافته به برنامه تحول در بخش بهداشت استان اصفهان در سال 93 را حدود 900 میلیارد ریال و در سال 94 را حدود یکهزار و یکصد میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: تخصیص این اعتبارها نشان دهنده جدی بودن موضوع پیشگیری از بیماری های غیر واگیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از اجرای طرح 'مراقبت در منزل نوزادان در معرض خطر 'برای نخستین بار در اصفهان خبر داد و گفت: این طرح برای ارتقای سلامت نوزادان و کاهش مرگ و میر آنها اجرا می شود که تاکنون 300 نوزاد به این طریق تحت مراقبت قرار گرفته اند.

وی همچنین در باره تعرفه خدمات در مراکز و پایگاه های بهداشت توضیح داد: خدمات ارائه شده توسط بهورزان و مراقبان سلامت در پایگاه های بهداشت، رایگان و خدمات ارائه شده توسط پزشک با تعرفه معادل 10 درصد فرانشیز است.

وی افزود: به مراکز بهداشتی مستقر در شهرها «پایگاه بهداشت» و در روستاها «خانه بهداشت » می گویند.

راه اندازی دوربین مراقبت از ارائه خدمات پزشکی در اورژانس ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست از راه اندازی مرکز مراقبت از ارائه خدمات پزشکی(MCMC) از طریق نصب دوربین در اورژانس بیمارستان های استان خبر داد.

دکتر حمیدرضا طلوعی افزود: دوربین های نصب شده در اورژانس بیمارستان ها از طریق فیبرنوری به مرکز کنترل متصل می شود و همه فعالیت ها و خدمات انجام شده در این مراکز تحت نظارت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ابتدا 17 بیمارستان و در مرحله بعد همه 35 بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این مرکز متصل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: تا مرداد امسال نیز همه مراکز و بیمارستان های خیریه، خصوصی و وابسته به نهادها و ارگان ها(شامل 58 بیمارستان) نیز به مرکز مراقبت از ارائه خدمات پزشکی متصل خواهند شد.

طلوعی از مهمترین مزایای این مرکز را نظارت بر خدمات و پایش آنها، مداخله در صورت نیاز، ارتقای رفتار سازمانی و دفاع از حقوق کارکنان اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به گزارش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تعطیلات نوروز امسال گفت: از 25 اسفند پارسال تا 15 فروردین امسال حدود 10 هزار ماموریت پیش بیمارستانی انجام شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته هشت هزار و 200 ماموریت بود.

طلوعی افزود: تعداد ماموریت های ناشی از امدادخواهی حوادث ترافیکی نیز با دو هزار و 700 ماموریت شهری و جاده ای نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین نوروز امسال سه سورتی پرواز بالگرد اورژانس برای جابجایی هفت بیمار انجام شد.

وی با اشاره به معدوم کردن 66 تُن مواد غذایی فاسد در نوروز امسال در اصفهان گفت: در این مدت هیچ اپیدمی بیماری روده ای ناشی از آلودگی غذایی در استان نداشتیم.

مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان نیز در این نشست از بهره برداری از چند مرکز و پایگاه بهداشت جدید در شهر بهارستان اصفهان خبر داد و گفت: اکنون یک مرکز و یک پایگاه بهداشت در این شهر فعال بود که بزودی یک مرکز و شش پایگاه سلامت جدید در آن افتتاح می شود.

آیت سهرابی افزود: با سکونت مردم در خانه های مسکن مهر بهارستان نیز یک مرکز و سه پایگاه بهداشت جدید دیگر در این شهر بهره بردای می شود.

در این نشست خبری، شماره تلفن 1590 برای دریافت شکایت های مردم از طرح تحول نظام سلامت و شماره تلفن 1690 برای دریافت شکایت های مربوط به تخلف های پزشکی از جمله دریافت پرداختی های غیر متعارف اعلام شد.

دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک در بدن است که بر اثر آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و در نهایت قند خون افزایش می‌یابد.

وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کلیه‌ها، ‌دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب برساند.

هر سال روز هفتم آوریل مصادف با 19 فروردین بعنوان'روز جهانی بهداشت' در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود که شعار امسال روز بهداشت، 'غلبه بر دیابت' تعریف شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین