|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۹۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
چین گفته است كه این افراد كه 12 نفرشان زن هستند و گذرنامه معتبر هم داشته اند، ظاهرا موضوع پناهندگی خود را پیشتر به اطلاع كره جنوبی رسانده بودند.
پیونگ یانگ روز دوشنبه نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی را تهدید کرد که چنانچه اتباع این کشور را مسترد نکند، دست به اقدامی تلافی جویانه می زند.

 نزدیك به 13 نفر از اتباع كره شمالی كه در رستورانی در چین فعالیت می كردند اخیرا به كره جنوبی پناهنده شدند كه این مسئله بار دیگر به موضوعی تنش زا برای دو كره تبدیل شده است.
اگرچه اخبار ضد و نقیض فراوانی در این باره منتشر و به نوعی پای چین هم در این ماجرا باز شده اما دولت پكن می گوید كه افراد یاد شده با اسناد قانونی از مرز گذشته اند.

چین گفته است كه این افراد كه 12 نفرشان زن هستند و گذرنامه معتبر هم داشته اند، ظاهرا موضوع پناهندگی خود را پیشتر به اطلاع كره جنوبی رسانده بودند.

كمیته وحدت كره شمالی در بیانیه امروز خود آورده است كه این افراد باید تحت هر شرایطی و هر چه سریع تر به كشورشان بازگردانده شوند.

كره شمالی تاكید می ورزد كه موضوع این 13 نفر عادی نیست و آنها دقیقا تحت برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری كره جنوبی به آن كشور انتقال یافته اند.

مدتی پس از این اتفاق «یون بیونگ سه» وزیر امور خارجه كره گفت كه پناهندگی این افراد نشان می دهد كه كره شمالی باید دست از توسعه برنامه تسلیحات هسته ای بردارد و به مردم خود اجازه یك زندگی آزاد بدهد.

اما خبرگزاری كره شمالی در گزارشی آورده است: این افراد در محیطی خوب بزرگ شده اند و هیچ مشكل اقتصادی و سیاسی نداشته اند كه بخواهند پناهنده شده و یا به كره بگریزند.

كمیته وحدت كره شمالی در بیانیه خود خاطرنشان كرده است كه ربودن این افراد تلاشی از سوی حزب حاكم «سائه نوری» برای انحراف افكار عمومی از شكست این حزب در انتخابات پارلمان بوده است.

حزب مذكور در انتخابات پارلمانی ماه جاری میلادی از حزب «مینجو» شكست خورد و فقط 122 كرسی بدست آورد و گفته می شود حزب حاكم كره برای اولین بار در 16 سال گذشته اكثریت پارلمانی را از دست داده است.

كره شمالی نوع اقدام تلافی جویانه خود را مشخص نكرده اما شخص «پارك گئون هی» رئیس جمهور كره جنوبی را مسئول این برنامه ریزی دانسته است.
آمار نشان می دهد كه در سه ماه گذشته نزدیك به 342 نفر از اتباع كره شمالی به كره جنوبی پناهنده شده اند كه از میان آنها 77 نفر مرد هستند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین