|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
دلایل سقوط شاخص بورس تهران در دو روز گذشته
کد خبر: ۹۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۱
یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل ریزش سنگین بورس در دو روز گذشته، گفت: بازار در حال نبرد بین دو گروه سهامداران است ضمن اینکه بسیاری از سهامداران در دو روز گذشته تفسیر نادرستی از سخنان سیف رئیس کل بانک مرکزی داشته اند.
پس از اجرایی شدن برجام، روند رو به رشد بورس هم سرعت بیشتری پیدا کرد. روندی که با خبراحتمال توافق شروع شده بود.

تزریق امید به بازار سرمایه از کانال های متفاوتی صورت می گرفت. رفت و آمد اروپایی ها، افزایش سرمایه برخی از شرکت های دولتی و توافق همکاری میان بورس ایران و دیگر کشورها را می توان نام برد. رشد فزاینده و ثبات نسبی در حفظ آن از مشخصات چند ماه اخیر بازار سرمایه بوده است. اتفاقات خوبی که با شوک ریزش چند روز اخیر مواجه شده است.

شاخص کل بورس 468 واحد دیگر ریزش کرد

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان داد وستدهای معاملاتی دیروز با 468 واحد کاهش به ارتفاع 77 هزار و 516 واحدی عقب‌نشینی کرد. در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه، تعداد یک میلیارد و 210 میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش 2 هزار و 955 میلیارد ریال در 87 هزار نوبت دادوستد شد. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه دیروز نیز همانند دو روز کاری گذشته همگی منفی بودند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 178 واحد، کل (هموزن) 109 واحد، قیمت (هموزن) 91 واحد، آزادشناور797 واحد، شاخص بازار اول 435 واحد و بازار دوم 386 واحد افت کردند. افت شدید بورس در حالی اتفاق افتاد که سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارشد سازمان بورس، میزبان دو تن از مدیران برجسته بازار مالی آلمان بودند . پیش از این دیدار هیات های خارجی و مقام های بلند پایه بازار سرمایه بورس های معتبر جهانی باعث افزایش امید و روند رو به رشد بورس تهران می شد.

مدیران برجسته بازار مالی آلمان در سازمان بورس تهران

پیتر کراچل (Peter Kruschel) و ژوهانس انگل (Johannes Engels)، دو تن از مدیران برجسته نهاد نظارتی بازار مالی آلمان (بافین)، از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران دیدن کردند.

پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه در گزارشی نوشت: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارشد سازمان بورس، میزبان دو تن از مدیران برجسته بافین بودند. بافین، نهاد قانونگذار و دولتی بازار آلمان است که وظیفه نظارت بر بانک ها و موسسه های مالی آلمان را از سوی بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان برعهده دارد. در این جلسه، ساختار نظارتی و چگونگی قانونگذاری هر دو نهاد به طور شفاف بازگو و زمینه های همکاری میان این دو نهاد بررسی شد. ژوهانس انگل نیز در این دیدار درباره عملکرد و ساختار بافین توضیحات کاملی ارائه داد و نقش بافین در بازار سرمایه آلمان را تشریح کرد؛ همچنین درخصوص نقش آفرینی این نهاد به عنوان ناظر و قانونگذار مطالبی را بیان کرد. بافین، یک نهاد قانونگذار در آلمان است که به صورت مستقل عمل می کند؛ دفتر مرکزی آن در شهر بن و فرانکفورت است و زیر نظر وزارت اقتصاد آلمان فعالیت

می کند. بافین در واقع ناظر بر عملکرد 2هزار و 700 بانک و 800 موسسه خدمات مالی و 700 ناشر است. در پایان این جلسه مقرر شد مدیران ارشد و مدیران عامل سازمان بورس و اوراق بهادار و بافین در جلسه ای با یکدیگر در آلمان و ایران درباره همکاری های آتی دیدار و مذاکره کنند. دیدار مهمی که باید مانع از ریزش شدید بورس تهران می شد. با توجه به ریزش دو روزه بورس و خبر حضور هیات آلمانی درسازمان بورس و تقویت احتمال همکاری های آتی میان بازار سرمایه دو کشور باید دنبال دلائل قابل اعتنایی برای توضیح ریزش بورس بود.

بازار در حال نبرد بین دو گروه سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل ریزش سنگین بورس در دو روز گذشته، گفت: بازار در حال نبرد بین دو گروه سهامداران است ضمن اینکه بسیاری از سهامداران در دو روز گذشته تفسیر نادرستی از سخنان سیف رئیس کل بانک مرکزی داشته اند.

مهدی صادقی با تاکید بر اینکه بازار برای ادامه مسیر نیاز به یک نفس عمیق داشت، افزود: بعد از ریزش های سنگین چند روز اخیر‌، بررسی حجم ها و همچنین سرمایه ورودی به نمادهای گروه های مختلف ‌(خاصه گروه خودرو) نشان می دهد که بازار در حال نبرد بین دو گروه سهامداران است.

وی ادامه داد: گروه نخست افرادی هستند که با علم به رشد میان مدت و بلندمدت بازار‌، اشتیاق فراوان به خرید سهام دارند؛ گروه دوم افرادی هستند که به نوسانات کوتاه مدت بسنده کرده و سعی در تثبیت سود و اصل سرمایه خود دارند.

تفسیر نادرست سهامداران از سخنان اخیر سیف

این کارشناس بازار سرمایه در گزارشی که از سوی ایرنا منتشر شده است، یکی دیگر از دلایل ریزش موقت بازار را جو منفی کاذبی دانست که به سبب سخنان رئیس کل بانک مرکزی در بین سهامداران رخ داد که به تفسیر نادرست اغلب آنها از این سخنان مربوط می شد؛ زیرا اظهارات سیف کاربرد عملیاتی برای تهدید سیاسی طرف آمریکایی داشت. وی ادامه داد: از طرف دیگر، فضاسازی رسانه ای برخی گروه ها و سایت های مخالف دولت مبنی بر شکست احتمالی برجام و همچنین برقرار نشدن ارتباط بین المللی بانکی نیز سبب ترس در بین سهامداران شد. صادقی اظهار داشت: آنچه مشخص است، آنکه کلیات بازار بزودی به روند صعودی بازمی گردد و میل به رشد در اغلب گروه ها شدت خواهد گرفت. وی افزود: از مهمترین دلایل تائید این اعا‌، می توان به حجم ریالی و تجمیعی بازار، فشار خرید در برخی نمادها مانند ایران خودرو، سرمایه گذاری سایپا و زامیاد اشاره کرد.

دلایل صعود دوباره قیمت سهام

همچنین با ادامه روند اجرای برجام و اجرایی شدن قرارداد های صنایع مختلف با شرکت های بین المللی،‌ رشد اقتصادی هدفگذاری شده دولت یازدهم در کنار خبر همکاری بورس های بین المللی (از جمله ترکیه) با بورس تهران و سایر اخبار خوش اقتصادی که بزودی آثار عملی آنها در بدنه جامعه آشکار خواهد شد، شاهد رشد در بنیاد این شرکت ها و به دنبال آن صعود قیمت سهام بازار خواهیم بود. وی در عین حال به سهامداران توصیه کرد که دید کوتاه مدت را برای سال 95 از معاملات خود در بورس حذف و نگاه حداقل سه ماهه به بازار داشته باشند. ضمن اینکه خرید پله ای و کاهش میانگین در شرایط منفی این روزهای بازار را که فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری است از دست نداده و بدون توجه به برخی اخبار، به فکر بهینه کردن سبد معاملاتی خود باشند. شاخص کل بورس در دو روز اخیر بیش از دو هزار واحد ریزش کرد و به ارتفاع 77 هزار و 516 واحدی رسید. بیشترین تاثیر منفی بر حرکت دیروز دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی شبندر، خودرو، کگل، خساپا و شپنا ثبت شد و در عین حال نمادهای حکشتی و رمپنا با رشد خود از ریزش بیشتر نماگر های بورسی جلوگیری کردند. همچنین روزشنبه بیشترین تاثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی وبملت، خودرو، خاور، شبندر، وبصادر، ورنا و خکاوه ثبت شد.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین