|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۹۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
صدها تظاهر کننده عراقی روز یکشنبه در مرکز بغداد بار دیگر برای دعوت به اصلاحات تحصن کردند. عراقی ها ماه گذشته نیز به مدت دو هفته در این شهر تحصن کرده بودند.
  صدها تظاهر کننده عراقی روز یکشنبه در مرکز بغداد بار دیگر برای دعوت به اصلاحات تحصن کردند. عراقی ها ماه گذشته نیز به مدت دو هفته در این شهر تحصن کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، تظاهر کنندگان از روز شنبه و در پی ناکامی نمایندگان پارلمان در تلاش های خود برای برکناری رئیس پارلمان، در میدان تحریر بغداد تجمع کردند. عراق هفته هاست بر سر تلاش های حیدر العبادی نخست وزیر این کشور برای برکناری وزیران حزبی و تشکیل یک کابینه فن سالار دستخوش ناآرامی های سیاسی است.

محمد خایون، از شرکت کنندگان در تظاهرات یکشنبه در بغداد در اشاره به منصب های عالی دولتی که میان احزاب و جناح های مختلف تقسیم شده است گفت :«هدف از تحصن ما پایان دادن به سهمیه های سیاسی است.»

عماد شعیت ، یکی دیگر از معترضان گفت :«خواسته های ما اصلاحات با هدف تامین آینده خود و آینده فرزندانمان است.» نیروهای امنیتی عراق خیابان های اطراف محل تحصن را مسدود کردند که این کار موجب تراکم خودروها و ترافیک سنگین در منطقه شد.

مقتدی صدر، روحانی شیعه در عراق ماه مارس در بیرون منطقه سبز بغداد تحصنی دو هفته ای سازماندهی کرده بود اما بعد از آنکه عبادی ترکیب تازه ای از اعضای کابینه به پارلمان ارائه کرد، به این تحصن پایان داد. احزاب سیاسی قدرتمند عراق که برای حفظ قدرت و منافع مالی خود به حفظ وزارتخانه ها متکی اند، با اصلاحات پیشنهادی حیدر العبادی به شدت مخالفت کرده اند. هم سازمان ملل هم آمریکا هشدار داده اند مناقشات سیاسی ممکن است به جنگ عراق علیه گروه تروریستی داعش، که از سال 2014 بخش های بزرگی از عراق را تصرف کرده است، لطمه بزند.

جناح های سیاسی عراق نامزدهای خود را برای تصدی وزارتخانه ها به عبادی عرضه کرده اند که به حذف بسیاری از نامزدهای پیشنهادی نخست وزیر می انجامد. قانونگذاران عراقی سپس در پارلمان به تحصن نشستند و دو نشست پارلمان به درگیری و رای گیری برای برکناری سلیم الجبوری از ریاست پارلمان انجامید که مسئله رای اعتماد به وزیران جدید را تحت الشعاع خود قرار داد.

جبوری تاکید می کند نشستی که در آن نمایندگان برای برکناری وی رای گیری کردند به حد نصاب نرسیده بود و در نتیجه رای گیری معتبر نیست. اما مخالفان او می گویند اقدام آنها قانونی بوده است. مخالفان جبوری روز شنبه کوشیدند نشستی را برای انتخاب رئیس جدید پارلمان و معاونان وی برگزار کنند، اما پس از آنکه 23 نماینده از جناح شیعی بدر اعلام کردند در رای گیری مشارکت نمی کنند، تعداد نمایندگان از حد نصاب افتاد و تلاش مخالفان جبوری به نتیجه نرسید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین