فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا می تواند برای توسعه دو کشور مفید باشد. ما امروز در خصوص حوزه های علمی، آموزشی، حمل و نقل، مهاجرت، محیط زیست و همچنین مسایل سیاسی و منطقه ای بحث و گفت و گو کردیم و تمرکز ما بر طیف وسیعی از موضوعات بود که بستر لازم را بر روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد.

دیپلماسی می تواند موفق باشد و پیام ما به ملت ایران این است که دیپلماسی ارزش داشت و خوشحال می شوم مردم ایران این تغییرات را در زندگی خود مشاهده کنند.

وی در ادامه افزود: من امروز در مقام مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت نمی کنم بلکه از سوی 500میلیون اروپایی صحبت می کنم که کار ما در خصوص برجام به پایان نرسیده و فعالیت در این حوزه ادامه دارد و امیدوارم هرچه زودتر خواسته های طرفین محقق شود و من در سمت خودم برای این اقدام تلاش لازم را انجام خواهم داد.

ایران به تعهدات خود عمل کرده و همانطور که می دانید تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با بحث هسته ای را رد کردیم امروز یک دور مذاکرات انجام دادیم و فردا نیز این مذاکرات ادامه دار خواهد بود.

موگرینی اظهار داشت: ایران و اتحادیه اروپا دو همکار قدیمی هستند و روابط تاریخی دیرینه دارند و چالش هایی برای دو کشور وجود دارد اما خواهان مشارکت و روابط سازنده با ایران هستیم. همچنین تلاش می کنیم اختلافات از بین برود و باید در موضوع هایی که به نفع دو ملت است گفت و گو کنیم و نتیجه این گفت و گوهای جامع را رسانه ها منعکس کنند.

وی افزود: در بخش اقتصادی از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می کنیم و  در حوزه گردشگری، انرژی و اقتصادی نیز به دنبال همکاری بیشتر با ایران هستیم.

مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد: اتحادیه اروپا دارای ظرفیت و توانمندی خوبی است که ایران می تواند از آن استفاده کند و در حوزه همکاری های آموزشی نیز می توانند دو کشور به همکاری بپردازند. در بخش مهاجرت نیز می توانیم به هم کمک کنیم. در حوزه محیط زیست ما تجربیات زیادی داریم و به صورت تخصصی در مباحث کمبود آب، آلودگی هوا و مدیریت زباله می توانیم با ایران فعالیت کنیم در حوزه فنی و هواپیما نیز اتحادیه اروپا می تواند با ایران همکاری کند.

وی در ادامه افزود: آزادی در قانون اساسی ایران وجود دارد و به عنوان موضوع آخر می توانم اطمینان دهم که برجام نه تنها به نفع مردم ایران خواهد بود بلکه تبدیل به منافع منطقه ای خواهد شد.

موگرینی ادامه داد: ما به دنبال پایان دادن جنگ در سوریه هستیم و در خصوص حمایت از مذاکرات جاری در ژنو ایران و اتحادیه اروپا با یکدیگر می توانند در این چارچوب با هم همکاری کنند.

موگرینی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات در مراودات بانکی میان ایران و اتحادیه اروپا بیان کرد: این سوال دارای اهمیت فراوان برای ایران و اتحادیه اروپاست. سفر هیات های تجاری به ایران نشان از علاقمندی بخش خصوصی کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران است. بانک های اروپایی علاقمند همکاری و کاهش مشکلات هستند ما همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و در 50 صفحه رهنمودهای لازم را در دوره پس از تحریم ارایه  کردیم اما اتحادیه اروپا نمی تواند کسی را مجبور کند که این کار را انجام بدهد. اما در اروپا زمینه برای آغاز همکاری بانکی با ایران وجود دارد.

رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره آزمایش موشکی ایران گفت: در خصوص آزمایش موشکی ایران با آقای وزیر صحبت کردم و در بروکسل هم چندین بار اشاره کردیم که آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست و اعتقاد داریم به برجام ارتباطی ندارد و اطمینان می دهم که برجام گام هایی را در جهت ایجاد همکاری امنیتی در منطقه فراهم کرده است و نگرانی در این حوزه نداریم.

وی درباره تحریم های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: اتحادیه اروپا تمامی تحریم های مرتبط با فعالیت هسته ای ایران را در روز اجرایی شدن برجام برداشت و آشکار است که تحریم های حقوق بشری پا برجا باشد چون ارتباطی با بحث هسته ای نداشت بنابراین تمامی تحریم های مالی و اقتصادی در راستای برنامه هسته ای ایران لغو شده است.

موگرینی در پایان گفت: در خصوص مسایل حقوق بشری در تاریخچه ما آمده است که برخی مشکلات وجود داشته اما رویکرد ما در بخش حقوق بشری دارای استانداردهای جهانی است و رویکرد ما در پارلمان مبتنی بر گفت و گو بوده است.