|
|
امروز: پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۹۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
فعاليت مركز تجاري ايران در بالكان شامل ارتباط تاجران و شركت ها و كارخانجات صربستان و ديگر كشورهاي حوزه بالكان با همتايان ايراني و همچنين آشنا كردن شركت هاي مختلف صربستاني و ديگر كشورهاي منطقه بالكان با امكانات ايران در سطوح مختلف خواهد بود.
«تومیسلاو نیکولیچ» رئیس جمهوری صربستان سفر رسمی خود به جمهوری اسلامی ایران را از روز یکشنبه 17 آوریل ( 29 فروردین ماه) رسما آغاز می کند که این اقدام تاکیدی بر روابط خوب و سنتی دو کشور است.

 دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري صربستان روز جمعه با انتشار اطلاعيه اي با اشاره به سفر كاري رياست جمهوري اين كشور به ايران نوشت كه نيكوليچ روز يكشنبه 17 آوريل ( 29 فروردين) با حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران ديدار و گقت و گو خواهد داشت.

در اين اطلاعيه آمده است كه رئيس جمهوري صربستان در اين سفر با «سورنا ستاري» معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري ديدار و گفت و گو مي كند.

رئيس جمهوري صربستان در اين سفر در مراسم گشايش پنجمين همايش بين المللي سمپوزيوم انجمن جهاني فدراسيون مغز و اعصاب شركت خواهد كرد.

گسترش روابط خوب و دوستانه بلگراد و تهران و همچنين توسعه همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري صربستان از زمره تلاش هاي مقامات دو كشور است و سفر رياست جمهوري صربستان به ايران و ديدار وي با رئيس جمهوري كشورمان تاكيدي بر تحكيم روابط دوستي و گسترش همكاري هاي دو كشور در عرصه هاي مختلف است.

سفرهاي «ايويتسا داچيچ» معاون اول نخست وزيري و وزير امور خارجه، «راسيم لياييچ» معاون نخست وزير و وزير تجارت، گردشگري و ارتباطات ، «سرجان وربيچ» وزير آموزش و پرورش، علوم و توسعه فناوري و سفر «مايا گويكوويچ» رئيس مجلس صربستان به ايران در سال گذشته بيانگر عزم راسخ دو كشور ايران و صربستان براي گسترش روابط و همكاري هاي دوجانبه در سطوح مختلف است.

همچنين در اين راستا مي توان به برگزاري كميسيون مشترك تجاري دو كشور در تهران در سال گذشته اشاره كرد كه در آن نشست؛ توافق نامه گردشگري، مشاركت بخش هاي دولتي و خصوصي و حضور مشترك در بازار سوم بين نمايندگان دو كشور به امضا رسيد.

به دنبال توافق هاي انجام شده، پانزدهمين نشست كميسيون مشترك ايران و صربستان در سال جاري ميلادي در بلگراد برگزار خواهد شد.

همچنين در پي امضاي توافق نامه گردشگري بين ايران و صربستان در چهاردهمين كميسيون مشترك دو كشور در سال گذشته در تهران، در اواخر اسفند ماه و اوايل فروردين ماه امسال شاهد ورود 420 گردشگر ايراني به صربستان بوديم كه انتظار مي رود تورهاي گردشگري بين دو كشور با برقراري خط مستقيم هوايي بين تهران و بلگراد گسترش چندين برابري داشته باشد.

همچنين صربستان و ايران در زمينه هاي ديگر از جمله كشاورزي، صنعت اتومبيل سازي، داروسازي، پتروشيمي، فرهنگي و ورزشي نيز علاقه مندي خود را براي گسترش همكاري ها نشان دادند.

ايجاد «مركز تجاري ايران در بالكان» كه مركزيت آن در بلگراد پايتخت صربستان است و انتظار مي رود پس از دريافت مجوز به زودي فعاليت خود را شروع كند از جمله اقدامات ايران براي گسترش همكاري هاي دوكشور است .

فعاليت مركز تجاري ايران در بالكان شامل ارتباط تاجران و شركت ها و كارخانجات صربستان و ديگر كشورهاي حوزه بالكان با همتايان ايراني و همچنين آشنا كردن شركت هاي مختلف صربستاني و ديگر كشورهاي منطقه بالكان با امكانات ايران در سطوح مختلف خواهد بود.

ايران و صربستان هم اكنون در زمينه هاي مختلف بخصوص كشاورزي همكاري خوبي دارند و انتظار مي رود كه با سفر وزير كشاورزي صربستان به ايران طي سال 95، همكاري هاي كشاورزي دو كشور تا سطح قابل توجهي افزايش يابد.

صربستان كه اولويت سياست خارجي آن پيوستن به اتحاديه اروپا است و با كشورهاي جهان از جمله كشورهاي خاورميانه و اسلامي رابطه بسيار خوبي دارد.

صربستان يكي از بنيانگذاران جنبش غير متعهدها است و اكنون به عنوان عضو ناظر در اين جنبش با اعضاي آن رابطه و همكاري خوبي دارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین