|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۶
کد خبر: ۹۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن خشونت‌های گروه تروریستی پ ک ک نیروهای امنیتی ترکیه را به افراط در اعمال زور و کشتارهای غیرقانونی یا خودسرانه متهم می‌کند.
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در خصوص وضعیت حقوق بشری جهان که در آن متحدان آمریکا از جمله ترکیه و مصر نیز مستثنی نبودند، هشدار داد: دولت‌ها در سراسر جهان آزادی‌های اساسی را سرکوب می‌کنند.

 جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مقدمه این گزارش سالانه گفت: حمله به ارزش‌های دموکراتیک به یک بحران حکومت جهانی اشاره می‌کند. در هر نقطه از جهان شاهد افزایش خفه کردن جامعه مدنی، سرکوب رسانه‌ها و آزادی اینترنت، به حاشیه راندن صداهای مخالف و کشتار مردم یا وادار کردن آن‌ها به فرار از خانه‌هایشان توسط عاملان دولتی و غیردولتی هستیم.

 به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آی، این گزارش که توسط دیپلمات‌های آمریکایی بر مبنای کشور به کشور گردآوری شده هیچ پیامد قانونی برای سیاست آمریکا ندارد و واشنگتن را وادار به قطع روابط یا کمک‌های نظامی به ناقضان حقوق بشر و یا اعمال تحریم علیه آنها نمی‌کند.

اما جان کری گفت: این گزارش مفصل که چهلمین گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا حول محور وضعیت حقوق بشر محسوب می‌شود تصمیم آمریکا برای حمایت از آزادی‌های اساسی و همچنین حمایت از گروه‌هایی که مدافعان حقوق بشر هستند را راسخ‌تر می‌سازد.

وی افزود: این افراد این رویدادها را مشاهده کرده و نگران انزوای دموکراسی هستند در حقیقت آنها واکنشی به پیشرفت ایده‌آل‌های دموکراتیک و مطرح کردن درخواست مردم از هر فرهنگ و منطقه به دوش دولت‌هایی است که باید پاسخ آنها را بدهد.

همانطور که انتظار می‌رود این گزارش منتقد رقبای آمریکا همچون روسیه و چین است که در آن گروه‌های حقوق بشر با افزایش سرکوب مواجهند و همچنین دشمنانی همچون کره شمالی که شهروندان در آنها با شکنجه و کشتارهای غیرقانونی مواجه هستند.

اما این گزارش به تصویر وحشتناک از برخی متحدان از جمله ترکیه نیز اشاره دارد که در آن دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور رسانه‌های اپوزیسیون را سرکوب کرده و خبرنگاران برجسته را بازداشت کرده است.

در این گزارش آمده است: دولت آنکارا از قوانین ضد تروریستی و همچنین قانونی علیه توهین به رئیس جمهور برای سرکوب مخالفان سیاسی قانونی و خبرنگاران استفاده کرده است. این گزارش مقامات ترکیه را به تحت پیگرد قرار دادن خبرنگاران و شهروندان عادی و از بستن نشریه‌های اپوزیسیون و یا تحت کنترل گرفتن آنها متهم می‌کند.

این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن خشونت‌های گروه تروریستی پ ک ک نیروهای امنیتی ترکیه را به افراط در اعمال زور و کشتارهای غیرقانونی یا خودسرانه متهم می‌کند.

مصر نیز که علی رغم حکومت استبدادی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور کمک‌های نظامی 5 / 1 میلیارد دلاری آمریکا را دریافت می‌کند در این گزارش با انتقادهایی مواجه شده است.

براساس این گزارش، نمونه‌هایی از شکنجه افراد تا سرحد مرگ و کشتار افراد در زندان‌ها و مراکز بازداشت مشاهده شده است.

در این گزارش روسیه به عنوان اصلی‌ترین نمونه نقض حقوق بشر اشاره شده که در آن دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در طیفی از اقدامات مربوط به سرکوب مخالفان دست دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این گزارش گفت: امروزه مقامات روسیه قصد دارند تا به صورت نظاممند افراد و سازمان‌هایی را که در فعالیت‌های انتقادی از دولت دست دارند، نشریات مستقل، وبلاگ نویسان، مخالفان سیاسی و فعالان را سرکوب، بدنام، تحت پیگرد محبوس بازداشت جریمه و سرکوب کنند.

این گزارش در خصوص چین گفت: اقدامات سرکوب گرایانه دولت علیه سازمان‌ها و افرادی که در دفاع از حقوق سیاسی و مدنی شرکت دارند به ویژه سرکوب جوامع قانونی این کشور افزایش یافته است.

دیگر کشورهایی که در این گزارش به آنها توجه ویژه‌ای شده شامل سودان، روآندا، کنگو، ونزوئلا، جمهوری آذربایجان، اوگاندا و ویتنام است.

گروه‌های تروریستی نیز از جمله داعش، بوکوحرام، الشباب و جنبش طالبان در افغانستان و پاکستان در این گزارش محکوم شده‌اند.

تعرضات آنها شامل نسل کشی و جنایت علیه بشریت به ویژه علیه اقلیت‌های مذهبی همچون مسیحیان در سوریه و عراق است.

علی رغم سفر اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به کوبا این گزارش به این نتیجه رسیده است که هاوانا همچنان به نقض آزادی‌های سیاسی اساسی ادامه می‌دهد و قدرت انحصاری حزب کمونیست همچنان زمام امور را به عهده دارد.

براساس این گزارش نیروهای امنیت دولت به اقدامات خودسرانه خود و بازداشت‌های کوتاه مدت برای سرکوب آزادی‌های اساسی ادامه می‌دهند. دولت کوبا همچنین چندین زندان سیاسی را که در ژانویه سال 2011 میلادی آزاد کرده بود مجددا بازداشت کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین