|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۹۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۲
نماینده آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: بدون تردید اشتباهات صورت گرفته در حذف یارانه‌بگیرها و برگشت مجدد بخشی از آنها برای دولت میلیاردها میلیارد تومان هزینه به همراه دارد.
حذف یارانه 3 دهک پردرآمد جامعه به بهانه کمبود بودجه طرحی بود که در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

بهارستان‌نشینان در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه 95 و بررسی تبصره 14 این لایحه با 125 رای موافق، 67 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر، اصل این تبصره را به تصویب رساندند. در تبصره 14 این لایحه آمده است: «منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (480.000.000.000.000) ریال است.» براساس بند الحاقی «1» این تبصره دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی خانوارهایی را که سرپرست‌شان مشمول موارد ذیل است حذف نماید:
«1. کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.

2. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان.

3. کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تامین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که حقوق و مزایای سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

4. کلیه مدیران و اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیات مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و موسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

5. کلیه ایرانیان مقیم خارج کشور.

6. کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند. براساس بند الحاقی «2» این تبصره از ابتدای تیرماه 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود. همچنین در بند الحاقی «3» این تبصره آمده است که دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی است.» این طرح در شرایطی به تصویب رسید که دولت با آن مخالفت کرده بود کمااینکه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در این رابطه گفته:

« پیشنهاد کمیسیون تلفیق و مصوبه مجلس شورای اسلامی در حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه خواست دولت را درباره پرداخت یارانه‌‌های نقدی برآورده نمی‌کند. وی افزود: حذف این تعداد یارانه بگیر در شرایط فعلی عادلانه نیست و قطعاً موجب اذیت بسیاری از مردم می‌شود دولت تلاش خواهد کرد در تدوین آیین‌نامه اجرایی حذف دهک‌های ثروتمند از دریافت یارانه نقدی به نحوی عمل کند که یارانه نقدی هیچ فرد نیازمندی حذف نشود.» البته ناگفته نماند که برخی این اقدام مجلس‌نشینانی که به این طرح رای موافق داده‌اند ناشی از این می‌دانند که بخش اعظم مجلس که غالبا از طیف اصولگرا هستند و در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی شکست خورده‌اند به بهانه کمبود بودجه و ضرورت حذف یارانه 25 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه هم از دولت و هم از مردم انتقام گرفته‌اند.

البته رفت و آمد تعدادی از نمایندگان اصولگرای تندرو به دفتر رئیس دولت بهار به بهانه دید و بازدید عید از دیگر دلایلی بود که کارشناسان اقتصادی فعال در عرصه تقنین کشور که به شدت با تصویب این طرح مخالف بوده و آن را اقدامی در جهت ایجاد چالش برای دولت می‌دانند، بدان اشاره کردند. حال باید دید که دولت تدبیر و امید همچون مصوبه سال گذشته که به حذف تعدادی یارانه‌بگیر از محل بودجه 94 می‌پرداخت این مصوبه را نیز لازم‌الاجرا ندانسته و برای دفاع از حقوق ملت که با انتقاد صریح سخنگوی دولت نسبت به تصویب این طرح در مجلس قوت می‌یابد راه‌حلی به منظور عدم اجرای این مصوبه نیز خواهد یافت.

اشتباه مجلسی‌ها در تصویب طرح حذف یارانه بگیرها هزینه زیادی به دولت تحمیل می‌کند

عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد علل تصویب قطع یارانه 3 دهک بدون توجه به نظر مخالف دولت به «ابتکار» گفت: هم‌اکنون بسیاری از مصوباتی که در مجلس وجود دارد، قابل اجرا نیست از جمله در همین بحث یارانه‌ها پیش از این در مجلس مصوبه‌ای داشته‌ایم که به این مهم اشاره می‌کرد که باید دهک‌های بالا حذف شوند و حتی افرادی از این بین تاکنون یارانه دریافت کرده‌اند باید جریمه هم پرداخت کنند؟ این مصوبه در عمل امکان اجرا نداشت بنابراین این مصوبه که اخیر برای حذف یارانه‌بگیرها تصویب شده نیز امکان اجرا ندارد و همکاران بیجا اصرار کردند که رای‌گیری شود.

وی افزود: در گذشته سه میلیون و هفتصد هزار نفر را از آمار یارانه‌بگیرها حذف کردند که از این تعداد یک میلیون و هفتصد هزار نفر را برگرداندند به این معنا که در این اقدام نیمی از آنها به اشتباه حذف شده بوده‌اند هم‌اکنون نیز اگر بخواهند تعداد بیست و چهار میلیون نفر را حذف کنند به طور قطع پانزده میلیون نفر به اشتباه حذف خواهند شد.

نماینده آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: بدون تردید اشتباهات صورت گرفته در حذف یارانه‌بگیرها و برگشت مجدد بخشی از آنها برای دولت میلیاردها میلیارد تومان هزینه به همراه دارد و واقعا انصاف نیست که در پی اقدامی اشتباه این هزینه را برای دولت ایجاد کنیم و به بودجه عمومی کشور لطمه وارد سازیم.

یوسفیان‌ملا در مورد اینکه چرا مجلس نهم که بارها نسبت به اقدامات غیرکارشناسی دولت قبل و دولت کنونی انتقاد داشته در این شرایط طرحی غیرکارشناسی شده را به تصویب می‌رساند، تاکیدکرد: این پرسش را باید افرادی که به این طرح رای داده‌اند، پاسخ دهند چراکه بنده به شدت مخالف آن بودم ضمن‌اینکه باید بدانید که نه تاکنون یارانه دریافت کرده‌ام و حتی به بستگان و اطرافیان خود هم پیشنهاد کردم که از دریافت یارانه انصراف دهند و در این مورد موفق هم شده‌ام و چنانچه غیر از این باشد سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند خلاف ادعای اینجانب را منتشر کند بنابراین مخالفتم برای دفاع از منافع شخصی نبود.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس اظهارکرد: نکته قابل ذکر در اینجا این است که ما باید در مورد این مصوبه واقعا توجه می‌کردیم در شرایطی که قانون بودجه به صورت دو دوازدهم تصویب شده که از زمان تعیین شده برای آن یک ماه رفته است و وارد ماه دوم بودجه می‌شویم و چیزی هم به پایان زمان تعیین شده باقی نمانده است توقع از دولت برای اینکه بیست و چهار میلیون نفر یارانه‌بگیر را حذف کند خواسته نابجایی است که مشکلات بسیاری را به همراه می‌آورد.

وی یادآورشد: اجرای این مصوبه همانطور که دولت هم بدان اشاره کرده شدنی نیست و اقدامی غیرکارشناسی شده است و در این مورد حق با دولت بوده است ضمن‌اینکه مجلس باید به نظر آقای نوبخت به عنوان یک شخصیت علمی کشور در مسائل بودجه، توجه می‌کرد چراکه وی هم از ابعاد علمی مسائل و هم از نظر اجرایی اشراف کامل دارد و به جرات می‌توان وی را شخصیت علمی اول کشور در عرصه اقتصادی دانست که التماس می کرد حذف یارانه 3 دهک به تصویب نرسد که در نهایت با کمال تاسف این اتفاق افتاد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین