|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
»
یک روز مانده به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی
کد خبر: ۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
اكبر تركان، از اعضای شاخص دولت در مصاحبه اي كه با تجارت فردا كرده است مخالفان را به استفاده ابزاری از كرسنت متهم كرده و گفته كه آنها اين موضوع اقتصادي - فنی را "حربه سياسی" كرده اند.
تدبیر و امیدبا نزدیک شدن به روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی حملات مخالفان برخی از اعضای کابینه پیشنهادی به اوج خود رسیده است. در این بین بیژن نامدار زنگنه، علی ربیعی و جعفر میلی منفرد سه وزیر پیشنهادی هستند که به سیبل مخالفان تبدیل شده اند.

 قرارداد کرسنت و فعالیت در فتنه 88 دو موضوعی است که مخالفان برخی وزرای پیشنهادی به آن ها متوسل شده اند تا از این طریق بتوانند بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم و علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار را از رسیدن به وزارت ناکام بگذارند.

امروز رسانه های مختلف اصولگرا  و به طور ویژه کیهان، فارس و رجانیوز حملات سنگینی در ادامه انتقادات خود از برخی وزرای پیشنهادی روحانی را آغاز کرده اند تا از این طریق بر رای مجلس تاثیر بگذارند.

روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس در یک هفته گذشته با انتشار گزارش ها و مصاحبه هایی به بیژن نامدار زنگنه گزینه پیشنهادی وزارت نفت حمله کرده اند. به تبعیت از فارس و کیهان دیگر رسانه های اصولگرا نیز از زنگنه انتقاد می کنند.

مسئله ای که موجب حمله این رسانه ها به زنگنه شده است ماجرای قرار داد کرسنت است. قراردادی که در زمان وزارت زنگنه در دولت اصلاحات به امضا رسید. رسانه‌های اصولگرا در چند روز اخیر بارها این قرار داد را با ترکمنچای مقایسه کرده و آن را به نمایندگان یادآوری کرده‌اند.

کیهان در ادامه گزارش های زنجیره ای خود علیه زنگنه امروز نیز با انتشار گزارشی با عنوان "گزارش تکان‌دهنده از پشت پرده قراردادهای کرسنت و استات‌اویل" سعی کرده است نشان دهد که وزیر پیشنهادی در "زد و بندهای" صورت گرفته در این قرار دادها نقش داشته است.

اما اكبر تركان، از اعضای شاخص دولت در مصاحبه اي كه با تجارت فردا كرده است مخالفان را به استفاده ابزاری از كرسنت متهم كرده و گفته كه آنها اين موضوع اقتصادي - فنی را "حربه سياسی" كرده اند.

همسو با کیهان خبرگزاری فارس نیز در گزارش های متعدد قرار داد کرسنت و فعالیت زنگنه در ستاد میرحسین موسوی در سال 88 را دستمایه حمله به این وزیر پیشنهادی روحانی قرار داده است.

فارس امروز در گفت و گویی با مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و رییس کنونی کمیسیون انرژی مجلس این رویکرد را پیگری کرده است. میر کاظمی در این گفت و گو به ماجرای فتنه پرداخته و تاکید کرده است "ترحم به فتنه گران جایز نیست".

روزنامه رسالت هم امروز در سرمقاله خود در این باره نوشت: «مردم نمی خواهند با انتصاب برخی افراد معلوم الحال دوباره فضای کشور به سال 88 و یا حتی عقب تر 78 برگردد.مردم می خواهند فضای حاکم بر دانشگاه ها فضای گفتمانی پیشرفت و تولید علم باشد. مردم نمی خواهند مجددا زمینه های اعتراضات کارگری با تحریک برخی مسئولین ایجاد شود. مردم نمی خواهند مجددا به نارضایتی های فرهنگیان دامن زده شود. مردم نمی خواهند ...»

به نظر می رسد اشاره مستقیم این روزنامه به گزینه های پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش (محمد علی نجفی)،  کار (علی ربیعی) و علوم (میلی منفرد) بوده است.

بیژن زنگنه و علی ربیعی هر دو در ستاد میرحسین موسوی در سال 88 فعالیت داشته اند و محمد علی نجفی در ستاد مهدی کروبی فعال بود  این سه از این منظر تحت فشار اصولگرایان قرار دارند.

علی ربیعی گزینه پیشنهادی وزارت کار روز گذشته در گفت و گویی در این باره توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: «وضعیتم در ستاد آقای موسوی مشخص است و در کنار وی در انتخابات فعالیت داشتم چرا که او کاندیدای مورد قبول نظام بود و فکر می کردم همراهی با کاندیدای مورد نظر نظام موجب پویایی می شود. من از دوران نوجوانی وارد عرصه سیاسی شدم و وقتی که گروه فرقان قبل از انقلاب بیانیه شماره 3 خود را صادر و سخنانی را در مورد امام خمینی(ره) بیان کرده بود با آنها وارد نزاع شدم. من پیرو خط امام در زمان زنده بودن ایشان بودم و ولایت فقیه را که از یادگارهای ایشان است قبول دارم. ضمن این که نسبت به رهبری نیز علاقه شخصی خاصی دارم. در سال 88 نیز تا قبل از وقوع آن اتفاقات بر اساس نظر رهبری عمل کردم.»

از طرف دیگر انتقادات شدیدی نیز به جعفر میلی منفرد گزینه پیشنهادی وزارت علوم صورت گرفته است. میلی منفرد معاون وزارت علوم در دوره وزارت مصطفی معین بود و پس از استعفای معین از سوی سید محمد خاتمی مدت کوتاهی  حکم سرپرستی وزارت را دریافت کرد.

مخالفان تصدی وزارت علوم از سوی میلی منفرد معتقدند که او در ماجرای کوی دانشگاه  نقش داشته است. آن ها همچنینی می گویند میلی منفرد در جریان فتنه 88 تحرکاتی همسو با این جریان در دانشگاه امیر کبیر داشته است.

با این حال عده ای دیگر او را بهترین گزینه برای وزارت علوم می دانند و سابقه اجرایی او و تجربه بالای مدیریتی او را گوشزد می کنند.

حمله به رایزنی در مجلس
در کنار این وضعیت رسانه های اصولگرا از لابی ها گسترده در راهرو های مجلس خبر می دهند لابی هایی که براساس گزارش های آن ها بی سابقه بوده است. حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره این لابی ها گفت: «من در سه دوره مجلس حضور داشتم اما وضعیتی که برای لابی در مجلس نهم در طول هفته‌های گذشته به چشم می‌خورد، بسیار تاسف بار است چرا که عناصر عجیب و غریبی با التماس کردن و به دست گرفتن قرآن در بین نمایندگان حضور می‌یابند که همواره روی آنها علامت سوال بزرگی وجود دارد.»

از سوی دیگر محمد سلیمانی نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری در یادداشتی برای روزنامه کیهان نیز به این موضوع اشاره کرده است. سلیمانی در کیهان نوشت: «این روزها شاهد حضور انواع و اقسام افراد در راهروهای مجلس برای انجام لابی‌گری به نفع وزیر هستیم. این افراد عمدتاً متعلق به جناح سیاسی خاص اصلاح‌طلبان هستند و اتفاقاً فراوان از بخش تندرو این جناح می‌باشند. در راهروهای مجلس شاهد لابی‌گری‌های حرفه‌ای از نمایندگان ادوار گذشته مجلس، خصوصاً مجلس ششم، معاونین وزرا و مدیران کل دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات، سیاسیون حرفه‌ای و با سابقه هستیم.»

دو مسئله درباره بحث فتنه
به این ترتیب به نظر می رسد فضای به وجود آمده در رسانه های یک روز  پیش از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس آنچنان مثبت و سازنده نیست. در این بین برخی رسانه نیز تلاش می کنند این فضا را بشکنند.

سایت الف متعلق به احمد توکلی امروز در یادداشتی به مسئله فتنه و استناد برخی اصولگرایان به این ماجرا برای رد صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداخته است. این سایت در یادداشت خود ضمن تاکید بر این که مسئله فتنه 88 باید در تائید صلاحیت وزرا در نظر گرفته شود، اما اعلام کرده است که باید در این بررسی دو موضوع در نظر گرفته شود.

اولین موضوع  از دیدگاه "الف" این است که: «اعتقاد به تقلب به خودی خود گناه نیست؛ ماندن بر این اعتقاد گناه است. ماندن بر این اعتقاد بعد از افتادن پرده ها توجیه پذیر نیست. یک نفر ممکن است اعتقاد داشته که تقلب شده است اما بعد از سخنان رهبری به دلیل اعتمادی که به صداقت ایشان دارد از رای خود برگشته باشد. یک نفر ممکن است اعتقاد به تقلب داشته اما رفتار خلاف قانون نکرده است و بعد از روشن شدن حقایق و شنیدن استدلال نظام نظرش اصلاح شده است. صرف اعتقاد به تقلب در روزهای پس از انتخابات دلیلی بر کنار گذاشتن و اعتماد نکردن نیست.»

دومین مسئله ای که الف بر آن تاکید کرده است این است که: «واژه تقلب نیز باید تعبیر شود. یک نفر ممکن است قائل به تقلب باشد اما نه از جنس جابجایی آرا بلکه از جنس رعایت نکردن قواعد بازی از سوی نامزد  رقیب. مثل سیب زمینی دادن و یارانه شب انتخابات و افزایش حقوق بازنشسته ها و غیره.»

سایت توکلی تاکید کرده است: «تردیدی نیست که برای رای اعتماد دادن، فتنه پاشنه آشیل است و از کنار آن نباید به سادگی گذشت. اما این مهم نباید تبدیل به چماق جناحی و سلیقه ای برای حذف افراد باشد. ضدفتنه بودن از جنس بیکاری دلاک ها نیست که پشت هم کیسه بکشند. نباید این تلقی خدانکرده ایجاد شود که ماجرا، قصه فتنه نیست و غرض چوب خط حساب سوخته های قدیمی و دستک و دنبک برای برخ کشیدن و قدرت نمایی است.»

کمیسیون تخصصی یا دادگاه تفتیش عقاید
از طرف دیگر سایت محافظه کار عصر ایران نیز در یادداشتی به انتقاد شدیدی از نمایندگان "تندرو" مجلس پرداخته است. براساس گزارش این سایت این نمایندگان جلسات کمیسیون های تخصصی با وزرای پیشنهادی را به دادگاه تفتیش عقادی تبدیل کرده اند.

عصر ایران نوشت: «این نمایندگان که در طول سال های اخیر به تندروی و تعلق خاطر به حلقه های خاص شهره شده اند، از وزرای پیشنهادی می خواهند نظرشان را درباره هاشمی و خاتمی بگویند یا به جای پرسشگری از برنامه های وزرای پیشنهادی، از آنان می خواهند تحلیل خودشان را از اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 بیان کنند یا دیدگاه شان را درباره موسوی و کروبی اعلام کنند و بگویند مقصر حوادث سال 88 چه کسانی بوده اند؟!»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین