|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۹
کد خبر: ۹۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۵
داریوش فرضیایی مجری برنامه هایی چون فوق برنامه عمو پورنگ و بوستان دوستان پورنگ در اینستاگرام خود نوشت: آرامگاه " خواجه اباصلت "مشهد مقدس..
داریوش فرضیایی مجری برنامه کودک و نوجوان در اینستاگرام خود عکسی در کنار آرامگاه " خواجه اباصلت " منتشر کرد.

 داریوش فرضیایی مجری برنامه هایی چون فوق برنامه عمو پورنگ و بوستان دوستان پورنگ در اینستاگرام خود نوشت: آرامگاه " خواجه اباصلت "مشهد مقدس..



ورود امام رضا (ع) به خراسان، مژده حضور تشیع امامی به صورت گسترده در این ناحیه بود. این کار با تربیت برخی از شاگردان، تماس با برخی از اصحاب قبلی و هدایت آنان و ترویج احادیث اهل بیت (ع) صورت گرفت.

یکی از برترین این چهره ها که نام آشنای شیعیان است، عبدالسلام بن صالح معروف به ابوصلت هروی است. وی محدثی برجسته و مؤلفی از مؤلفان شیعه بوده و نجاشی ضمن ستایش او به عنوان شخصی موثق و مورد اعتماد گوید که وی کتاب وفاة الرضا علیه السلام داشته است. (نجاشی: 245).

وی در محافل مخالفان نیز مورد اعتماد بود، چنان که يحيى بن نعيم، در باره وی گفته است: ابوصلت نقی الحدیث بود و ما دیدیم که حدیث از مشایخ می شنود. اما او شدید التشیع است. با این حال ما از او دروغی ندیدیم. (کشی: 615)

این که اخبار وفات امام رضا علیه السلام غالبا از ابوصلت روایت شده (برای نمونه بنگرید: روضة الواعظین، 229) نشان از آن دارد که کتاب وی در این موضوع دست کم تا قرن پنجم و حتی ششم باقی مانده است. شیخ صدوق باب خاصی را در عیون (2/242- 245) به روایات ابوصلت در باره وفات امام رضا علیه السلام اختصاص داده که یقینا از همین کتاب گرفته شده است.

وی شاگرد خاص امام رضا (ع) بود و احادیثی از وی به نقل از آباء گرامش در اخبار مربوط به امام علی علیه السلام روایت می کرد. (برای نمونه نگاه کنید: علل الشرایع: 1 / 40).

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین