|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۹۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
به گفته تشکری با این وجود به سبب نو بودن تکنولوژی و عدم شناخت مصرف کننده، اوایل مشکلاتی از جمله بی اعتمادی خریدار وجود داشت اما به مرور زمان به علت تعرفه مناسبی که این خودروها دارند، استقبال خوبی از آن شده و به تدریج این منحنی سیر صعودی را طی کرده است.
دو سالی می شود که شهرداری تهران سعی دارد خودروهای برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کند. اما به دلایل زیادی که مهم ترین آنها قیمت بالای این خودروهاست تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد. با این وجود معاون حمل و نقل شهرداری تهران می گوید که به زودی طرح جایگزینی اجرایی خواهد شد و ممکن است رویای جولان خودروهای برقی در تهران بالاخره محقق شود.

تحقیقات نشان می دهد که قیمت هر خودروی هیبریدی یا به زبان ساده برقی، از 90 میلیون تومان شروع شده و بیشتر هم می شود. یک موتورسیکلت برقی هم دست کم 7 میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین خرید این خودرو برای هرکسی ممکن نیست. هرچند که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار خبرگزاری برنا می‌گوید که خوشبختانه در 2-3 سال اخیر، چه در بخش خصوصی و چه عمومی توانسته اند ورود تکنولوژی خودرو هیبریدی به داخل کشور را انجام دهند و این خودروها چندان قیمت بالایی ندارند.

به گفته تشکری با این وجود به سبب نو بودن تکنولوژی و عدم شناخت مصرف کننده، اوایل مشکلاتی از جمله بی اعتمادی خریدار وجود داشت اما به مرور زمان به علت تعرفه مناسبی که این خودروها دارند، استقبال خوبی از آن شده و به تدریج این منحنی سیر صعودی را طی کرده است.

ورود 360 دستگاه تاکسی هیبریدی به کشور

 اینچنین که او می گوید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قراردادهایی در سال 94 با شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی منعقد کرده است که بر اساس آن توانسته حدود 360 دستگاه خودرو هیبریدی وارد کشور کند و قرار است بخشی نیز در آینده وارد شوند. این در حالی است که شرکت‌های ذی‌ربط متعهد شده‌اند که این خودروها به تدریج وارد ناوگان حمل و نقلی شوند.

 او نقش دولت در تشویق مصرف کنندگان برای استفاده از خودوری هیبریدی را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: دولت سیاست‌های تشویقی خوبی در این زمینه داشته است و ما هم یک سیاست تشویقی را در شهرداری برای مالکان این خودروها قرار داده‌ایم که ان‌شاءلله مورد اقبال مردم قرار گیرد.

موتورسیکلت های بنزینی، همچنان مورد اقبال مردم

تشکری هاشمی از واردات موتورسیکلت‌های برقی به کشور خبر می‌دهد اما گویی از آنجا که استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی هنوز ممنوع نشده‌ است و قیمت‌های پایینی دارند، همچنان مورد طمع تولید کنندگان و مورد اقبال خریداران هستند.

او ادامه می‌دهد: سازمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پیگیری‌ها و جلساتی که با دولت داشت، در کمیسیون کلان شهرهای دولت و کمیسیونی که برای کاهش آلودگی کلان شهرها تشکیل شده است روی این موضوع بحث کرده و آنچه که تا الان به تصویب رسیده این است که از مهرماه سال 95 شماره گذاری و تولید موتورسیکلت‌های بنزینی و کاربراتوری ممنوع و اجازه تولید به آنان داده نشود تا بتوان موتورسیکلت برقی و انژکتوری را جایگزین آن کرد.

تشکری هاشمی در خصوص مشکلاتی که با سازندگان این نوع موتورها داشته‌اند توضیح می‌دهد: مواجه شدن با این مشکلات به دور از انتظار نبود و پیش بینی می‌شد که سازندگانی که به هر شکل تولید پردرآمدی داشتند به ساخت موتور برقی تن ندهند و ابراز ناراحتی کنند. با این وجود ما با جدیت تمام ساخت موتورسیکلت برقی را پیگیری می‌کنیم. خوشبختانه باتری موتورسیکلت‌های برقی که مهمترین بخش آن‌ها هستند اکنون در داخل کشور تولید می‌شود.

به گفته او طی بازدیدی که هفته گذشته از کارخانه سازنده باتری های هیبریدی داشتند دریافتند که این کارخانه‌ها توان این را دارند تا این باتری‌ها را هم به صورت جداگانه در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و هم بتوانند این‌ها را روی تولیدات داخلی نصب کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: اگر بخواهیم سهم باتری را از قیمت یک موتورسیکلت در نظر بگیریم، چیزی حدود 40 تا 50 درصد است. بنابراین می توانیم بگوییم که 40 تا 50 درصد از موتورسیکلت برقی در داخل کشور تولید می‌شود. 50تا 60 درصدی که بخشی از تنه موتورسیکلت و دیگر تجهیزاتش است با موتورسیکلت‌های قدیمی تفاوت زیادی ندارد و می‌توان آن‌ها را نیز در داخل کشور فراهم کرد.

موتورسیکلت‌های برقی تولید داخل می شوند

تشکری هاشمی اذعان دارد که در آخرین جلسه‌ای که با یکی از تولیدکنندگان دولتی داشته‌اند قرار بر این شده است که بعد از تایید موسسه استاندارد، وزارت صنعت و معدن و سازمان حفاظت محیط زیست، این محصول که تولید داخلی است را به تولید انبوه برسانند. معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز متعهد شده است تا بازار قابل قبولی را برای تعدادی که توافق کرده‌اند در داخل کشور فراهم کند.

 برپایه این گزارش، بیش از دو سال از تلاش شهرداری تهران برای جایگزین کردن خودروهای برقی به جای بنزینی می گذرد، اما هنوز این رویا به واقعیت بدل نگشته است. هرچند معاون حمل و نقل شهرداری تهران بر این باور است که به زودی خودروهای برقی در پایتخت جولان خواهند داد. با این وجود تجربه نشان داده که هنوز راه زیادی تا رسیدن به این مرحله داریم. یکی از دلایل آن هم قیمت بالای خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برای مصرف کنندگان نسبت به قیمت مشابه آن‌ها اما با سوخت بنزینی هستند.

منبع: برنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین