|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۵
کد خبر: ۹۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
خوشحالیم در پساتحریم ایتالیا در کنار اتحادیه ارو پا برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته است. قبل از تحریم ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه بوده است، امروز هم می‌خواهیم ایتالیا نقش گذشته خود را ایفا کند.
رییس جمهور گفت: اگرچه ایتالیا عضو ۵+۱ نبود، اظهار داشت: با انتخاب خانم موگرینی، ایتالیا نقش خود را در این مذاکرات ایفا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا که ظهر امروز در کاخ سعدآباد انجام شد، با بیان اینکه در مذاکرات اگرچه ایتالیا عضو ۵+۱ نبود، اظهار داشت: با انتخاب خانم موگرینی ایتالیا نقش خود را در این مذاکرات ایفا کرد.

رییس دولت با اشاره به اینکه بعد از اجرایی شدن برجام و پایان تحریم، اولین سفر من به اروپا و ایتالیا بود؛ متذکر شد: امروز در کمتر از سه ماه نخست وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند و باید بگویم هم سفر من به رم، و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران پیام روشنی دارد.

روحانی گفت: این پیام، اراده دو دولت برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی فرهنگی آموزشی بین دو کشور، همچنین در زمینه صنعت حمل و نقل گردشگری علم و فناوری و اقتصادی را نشان می‌دهد و براین اساس تفاهمات و اسناد خوبی بین دو کشور امضا شد که امروز باید برای اجرایی شدن آنها قدم‌های خوبی برداریم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در ایتالیا حدود ۳۰ سند و در تهران ۶ سند به امضا رسیده، خاطرنشان کرد: امضای این اسناد می‌تواند مسیر جدیدی را در روابط دو کشور به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری از ایتالیا به ایران فراهم کند.

روحانی با بیان اینکه در زمینه روابط بانکی و بیمه و صادرات بین دو کشور قدم‌های خوبی برداشته شده است، به نیاز به حرکت سریع‌تری برای حل و فصل برخی موضوعات اشاره و تصریح کرد: گرچه تحریم بانکی برداشته شده است، اما در عین حال عواقب روانی از دوران تحریم‌ها  باقی است و نیاز به اقداماتی برای زدودن آنها داریم.

او ادامه داد: خوشحالیم در پساتحریم ایتالیا در کنار اتحادیه ارو پا برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته است. قبل از تحریم ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه بوده است، امروز هم می‌خواهیم ایتالیا نقش گذشته خود را ایفا کند. همچنین با ایتالیا در زمینه علمی و دانشگاهی روابطی خوبی داشتیم و این رابطه ما می خواهیم توسعه بدهیم.

رییس جمهور افزود: در زمینه روابط مردم دو کشور با توجه به جاذبه‌های فراوان و کشور و انتقال تجربه‌های ایتالیا در زمینه گردشگری تماس‌ها و همکاری‌های خود را می‌خواهیم افزایش دهیم.

روحانی متذکر شد: در زمینه اسلام‌هراسی در بحث امروز دو طرف نکاتی را مطرح کردند و ضرورت دارد دنیا بداند ادیان اسمانی از جمله اسلام رابطه‌ای با ترور ندارد و حامل پیام صلح هستند لذا قرار شد در زمینه ترویج این موضوع با توجه به قرابت‌های اسلام و مسیحیت تلاش‌های دو کشور آغاز شود و ادامه‌دار باشد.

او با بیان اینکه معضلات کشورهای منطقه جزو موارد دیگر بحث دو طرف بود و موضوع همکاری ایران و ایتالیا دبرای حل این مشکلات مورد تاکید قرار گرفت، یادآور شد: علاوه بر اراده دو طرف برای مبارزه با تروریسم، مشکلاتی که در زمینه انسانی در یمن و سوریه وجود دارد به ویژه در مورد پناهجویان و نیازهای آنها به غذا و دارو مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

روحانی در پایان این نشست خبری تاکید کرد که تردید ندارم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران آغاز توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد بود و بار دیگر به ایشان و هیات همراه برای سفر به تهران خوشامد می‌گویم.

نخست وزیر ایتالیا گفت: در نشست بعدی گروه ۷ تلاش خواهیم کرد تمامی بخشهای باقی مانده از تحریمهای ایران را برطرف و فضای سالمتری برای ارتقای سطح روابط اقتصادی ایجاد کنیم.

  ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا نیز در این  نشست خبری مشترک از محبت بی دریغ رئیس جمهور ایران و هیئت دولت نسبت به هیئت ایتالیایی تشکر کرد.

وی گفت: همواره دوستی بی شائبه ای میان دو ملت ایران و ایتالیا وجود داشته است. لازم به یادآوری است نخستین بار است که به تهران قدم می گذارم اما بسیاری از همکاران من که در این هیئت حضور دارند، بیش از این افتخار سفر به ایران را داشته اند.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به فرازی تاریخی از روابط میان دو کشور گفت: لازم به یادآوری است که بگویم نخست وزیران دیگری از ایتالیا دیدارهای رسمی از کشور متبوع جنابعالی داشته اند.

ماتئو رنتزی افزود: همانگونه که استحضار دارید، شکل گرفتن توافق هسته ای تا حول محور اعتماد متقابل شکل گرفته است. اعتماد متقابل در سطح جامعه بین المللی به مثابه ایجاد فضاهای لازم برای گسترش و ارتقاء سطح روابط اقتصادی و همکاری ها در سطوح مختلف علی الخصوص در بخش های اقتصادی و بازرگانی محسوب می شود.

نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد: از فراز چنین ارتباط هایی است که می توانیم همکاری های خود را بر روی پایه های استواری شکل دهیم و متقابلاً تاکید می کنم که نیاز است این ارتباطات بازرگانی در اسرع وقت شکل بگیرد.

وی گفت: جهت بنانهادن پایه های استوار در توسعه روابط اقتصادی، نهادهایی هستند که شامل بانک ها می شوند. از این رو در هیئتی که آورده ایم، نمایندگان عالی رتبه موسسات مالی  و دولتی از جمله بیمه دولتی، صندوق توسعه صادرات ایتالیا و بانک مالی را همراه خود داریم و همانگونه که می دانید، جهت ایجاد آینده استوار و توسعه اقتصادی نیاز به دادن فضای لازم برای این گونه موسسات مالی و اعتباری وجود دارد.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: در میان دوستانی که به حضور جنابعالی شتافتند بخش های گوناگونی را می توانیم سراغ بگیریم، در بخش ترابری و ایجاد خطوط راه آهن نوین دریایی و همچنین در زمینه فرودگاهی، ناوبری، نمایندگان عالی رتبه ای را همراه خود داریم.

ماتئو رنتزی تاکید کرد: جهت استفاده هر چه بهینه تر از توانایی های بالقوه موجود در میان دو کشور، قدم های استواری برداشته شده است. رئیس «شرکت دنیلی» بر حسب مزاح بگویم که پیراهنی مشابه مقامات رسمی ایرانی و بدون کروات به تن کرده است که از نوع همکاری های صمیمانه میان دو کشور در سده های مختلف (علی الخصوص در زمینه فولاد) نشان دارد.

نخست وزیر ایتالیا با بیان اینکه در زمینه علمی و دانشگاهی نیز ارتباطات و همکاری های مستحکمی میان دو کشور شکل گرفته است، گفت: در زمینه فناوری های توسعه یافته و ایجاد پل ارتباطی علمی میان ایران و ایتالیا برای تبادل دانش و فناوری، ارتباطات خوبی شکل گرفته است.

ماتئو رنتزی با اشاره به دلیل حضور وزیر آموزش عالی ایتالیا در ایران، گفت: ایشان در سپتامبر ۲۰۱۵ به ایران آمده است.

نخست وزیر ایتالیا گفت: یکی از فرازهای روابط دو کشور دیدگاههای نزدیک به هم دو کشور در زمینه حقوق بشر و صیانت از آن است. ما در این زمینه دیدگاه دکتر روحانی را دنبال می کنیم که اعتقاد دارند دین برای ایجاد و گسترش صلح و آرامش میان بشریت شکل گرفته و تلاش ما هم مبتنی بر گسترش این دیدگاه و گفتمان است.

رنتسی با اشاره به اینکه متاسفانه افراد زیادی حتی در کشورهای اروپایی هستند که معتقدند، مفهوم اسلام دست یازیدن به افراط و خشونت گرایی است، اضافه کرد: باید با چنین دیدگاهی مبارزه کرد و با رئیس جمهور روحانی کاملا موافقم که یکی از ابزارهای کارآمد مبارزه با این دیدگاه اقدامات فرهنگی است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در نشست بعدی گروه هفت که در کشورش برگزار می شود بیشتر به این موضوع  پرداخته شود، اظهار داشت: از سوی دیگر تلاش خواهیم کرد تمامی بخشهای باقی مانده از تحریمهای ایران را برطرف و فضای سالمتری برای ارتقای سطح روابط اقتصادی ایجاد کنیم و همچنین راههای گسترش و تعمیق ارزشهای فرهنگی و اسلامی برآمده از دیدگاههای معتقد بر پرهیز از افراط گرایی را مورد بررسی قرار دهیم.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین