|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۹۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹
محسن صالحی‌نیا درخصوص قرارداد سایپا با رنو گفت: این دو شرکت به تفاهم اولیه رسیده‌اند اما مدیران و کارشناسان دو شرکت در حال بررسی قرارداد هستند که این امر زمان خاص خودش را می‌طلبد.
خودروسازان بزرگ کشور در حال رایزنی، مذاکره و انعقاد قرارداد با خودروسازان مطرح کشورهای دنیا هستند. فعالیت رسمی شرکت مشترک ایران‌ و پژو از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری رسما آغاز می‌شود. سایپا و رنو در حال بررسی متن قرارداد خود هستند. مذاکرات ایران‌خودرو با فیات هم همچنان ادامه دارد.

اینکه طی روزهای گذشته اعلام شد فیات سهام ایران‌خودرو را می‌خرد، موضوعی بود که از سوی این خودروساز کشور تکذیب شد چه آنکه به اعتقاد ایران‌خودرویی‌ها مذاکرات در حد همان مذاکره است و هرگونه گمانه‌زنی و اظهارنظر افراد غیرمرتبط درخصوص سطح و نحوه همکاری این شرکت با شرکت‌های خودروساز جهانی موجب اختلال در روند مذاکرات جاری خواهد بود.

درخصوص جزییات مذاکرات خودروسازان ایران با خارجی‌ها محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت توضیح می‌دهد.

آغاز فعالیت رسمی شرکت مشترک ایران‌ و پژو از اردیبهشت

معاون وزیر صنعت از آغاز فعالیت رسمی شرکت مشترک ایران‌ و پژو از اردیبهشت ماه سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد: اخذ مجوز از وزارت اقتصاد، ثبت شرکت و انتخاب مدیران در حال انجام است.محسن صالحی‌نیا در گفت‌وگو با مهر، در خصوص آخرین وضعیت آغاز عملیات همکاری مشترک ایران‌‌خودرو و پژو گفت: آنچه به عنوان سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در ایران تعریف شده، ورود سرمایه به عنوان جوینت‌ونچر است که سرمایه‌گذاری به صورت ۵۰-۵۰ صورت گیرد؛ در این حالت آورده طرف خارجی ۵۰ درصد است که طی سه مرحله به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم ورود می‌کند.

تشکیل شرکت مستقل میان ایران‌‌خودرو و پژو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان، شرکت مستقل میان ایران‌‌خودرو و پژو تشکیل و خط تولید دایر خواهد شد، در عین حال اکنون شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی میان دو خودروساز در حال ثبت است و پس از آن مراحل جوینت‌ونچر باید سپری شود چراکه باید از سوی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوزهای مربوطه ارائه شود سپس مراحل ثبت شرکت را بگذراند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی این دو کمپانی خودروساز از اردیبهشت‌ماه عملا راه‌اندازی و وارد مراحل اجرایی شود پس از آن باید اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل، مدیران میانی و سرپرستان سایر بخش‌ها تعیین شوند.

معاون وزیر صنعت همچنین در گفت‌و‌گویی دیگر با با ایلنا، درخصوص آخرین وضعیت قرارداد خودروسازهای کشور با شرکای خارجی اظهار داشت: قرارداد ایران‌خودرو و گروه psv تمام شده و حتی مدیرعامل آن و ترکیب هیات مدیره این شرکت مشخص شده است و به‌زودی شرکت مشترک این دو گروه خودروسازی به ثبت می‌رسد و از اواخر اردیبهشت شاهد فعالیت رسمی این شرکت خواهیم بود.

محسن صالحی‌نیا درخصوص قرارداد سایپا با رنو گفت: این دو شرکت به تفاهم اولیه رسیده‌اند اما مدیران و کارشناسان دو شرکت در حال بررسی قرارداد هستند که این امر زمان خاص خودش را می‌طلبد.

مذاکرات ایران‌خودرو با فیات نیز همچنان ادامه دارد

صالحی‌نیا گفت: مذاکرات ایران‌خودرو با فیات نیز همچنان ادامه دارد اما هنوز درباره اینکه آیا این دو شرکت سهام متقابل خریداری کنند یا اینکه مانند قرارداد پژو به صورت جوینت‌ونچر(شرکت مشترک) عمل کنند، صحبتی نشده است.

وی تصریح کرد: مذاکرات ایران‌خودرو با فیات همچنان ادامه دارد اما هنوز صحبتی مبنی بر اینکه آیا این دو شرکت سهام متقابل خریداری کنند یا اینکه مانند قرارداد پژو به صورت جوینت‌ونچر(شرکت مشترک)، عمل کنند، نشده است اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و هنوز همکاری این دو شرکت نهایی نشده است و با توجه به تنوع تولیدات شرکت فیات، بحث‌های فنی در این خصوص همچنان ادامه دارد اما دو طرف سعی دارند به یک تفاهم مشترک برسند.

دارایی‌های گروه خودروسازی فیات غالبا در بیرون از خاک ایتالیا قرار دارند که بخش اعظم آن در کشور برزیل مستقر است. کمپانی فیات همچنین در کشورهای آرژانتین و لهستان نیز دارای کارخانجات تولیدی است. شرکت فیات سابقه طولانی در واگذاری حق امتیاز به دولت‌ها و سایر کمپانی‌ها بدون در نظر گرفتن سیاست محلی در کشور آنها دارد. این شرکت ایتالیایی همچنین، در شرکت‌های خودروسازی مستقر در فرانسه، ترکیه، مصر، آفریقای‌جنوبی، هند، صربستان، پاکستان و چین، سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارد.

خبر خرید سهام ایران‌خودرو توسط فیات صحت ندارد

اما درخصوص خبر خرید سهام ایران‌خودرو توسط فیات مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد هرگونه گمانه‌زنی و اظهارنظر افراد غیرمرتبط درخصوص سطح و نحوه همکاری این شرکت با شرکت‌های خودروساز جهانی موجب اختلال در روند مذاکرات جاری خواهد بود.

مدیریت ارتباطات ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه اخبار مربوط به این گروه خودروسازی تنها از سوی مدیرعامل و رسانه‌های رسمی این شرکت اطلاع‌رسانی می‌شود، اعلام کرد که در چند روز اخیر اظهارنظرهایی در مورد نحوه همکاری ایران‌خودرو و شرکت‌های خودروساز جهانی منتشر شده که هیچ‌یک از آنها قابل استناد نیست.

براساس این گزارش، همان‌گونه که مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو پیشتر اعلام کرده، تماس‌ها و مذاکرات جدی گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت‌های خودروساز جهانی به صورت مداوم در حال انجام است و جزییات و اخبار مربوط به آن از سوی مدیرعامل و رسانه‌های رسمی گروه صنعتی ایران‌خودرو اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است طی روزهای اخیر مطالبی پیرامون نحوه و سطح همکاری‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت‌های خودروساز جهانی مطرح شده است. ناگفته پیداست که اظهارنظر پیرامون چنین موضوعاتی، نیازمند آگاهی و اشراف بر جزییات مذاکرات است و کسانی که در متن این گفت‌وگوها و تماس‌ها قرار ندارند، نمی‌توانند اطلاعات صحیحی در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهند.

مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران‌خودرو تاکید کرد: این‌گونه اظهارنظرهای غیرمسوولانه، علاوه بر غیرمرتبط و غیرمستند بودن در روند مذاکرات و توافق‌های موردنظر اختلال ایجاد می‌کنند.

گروه صنعتی فیات در طول بیش از یک قرن فعالیت، موفق به خریداری شرکت‌های زیادی شده است. فیات در سال ۱۹۶۸ لانچیا را به دست آورد در ۱۹۶۹ فراری و در ۱۹۸۶ شرکت آلفا رومئو را از دولت ایتالیا خریداری کرد در ۱۹۹۳ خودروسازی مازراتی را تصاحب کرد در سال ۲۰۱۱ نیز به‌ترتیب کرایسلر، دوج و جیپ را به‌دست آورد. این شرکت از طریق شرکت تابعه صنایع فیات نیز مالک 9/89 درصد از سهام شرکت صنایع سنگین اویکو است. از تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ در پی تاسیس گروه فیات کرایسلر اتومبیلز، شرکت فیات و کرایسلر به‌همراه تمامی شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی آنها، زیر چتر این گروه خودروسازی که توسط فیات مدیریت می‌شود، قرار گرفتند.

احتشام‌زاد تصریح کرد: واردکنندگان خودرو از دولت توقع دارند که در خصوص بخش‌های مختلف اقتصاد تصمیم‌های خلق‌الساعه نگیرد و فعالان اقتصادی را غافلگیر نکند. به عنوان مثال به یک‌باره صبح از خواب بیدار نشویم و ببینیم تعرفه از 45 به 90 درصد افزایش یافته یا تغییرات عمده‌ای در واردات خودرو به وجود آمده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین