|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
مقایسه درآمد نفتی ایران پیش و پس از اجرای برجام؛
کد خبر: ۹۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
درآمد نفتی ایران پس از اجرای برجام، 90 درصد رشد داشته و به حدود 21 میلیارد دلار خواهد رسید.
درآمد نفتی ایران پس از اجرای برجام، 90 درصد رشد داشته و به حدود 21 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در صورت احتساب صادرات روزانه یك میلیون و 700 هزار بشكه نفت خام ایران شامل نفت سنگین و سبك و در نظر گرفتن قیمت فعلی نفت كشور، امسال به درآمد حدود 21 میلیارد دلار دست خواهیم یافت.

در حالی كه در خوشبینانه ترین حالت و احتساب صادرات یك میلیون بشكه ای نفت پیش از برجام، درآمد نفتی ایران به حدود 12 میلیارد دلار می رسید. در حالی این محاسبات برمبنای صادرات یك میلیون بشكه ای نفت در هر روز پیش از برجام در نظر گرفته شده كه بسیاری از كارشناسان معتقدند ادامه روند تحریم و به توافق نرسیدن با گروه 1+5 به طور قطع تاكنون صادرات نفت كشور را به صفر رسانده بود كه همین موضوع نیز بتازگی مورد تاكید رئیس جمهوری قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به انتقادهای اخیر از سوی مخالفان دولت درباره عدم تغییر وضع اقتصادی كشور نسبت به قبل از برجام به همین نكته اشاره و تاكید كرد كه اگر برجام به نتیجه نرسیده بود امروز صادرات نفت به صفر می رسید.

براساس آمارهای موجود، پیش از آنكه ایران مورد تحریم قرار بگیرد روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشكه نفت كشورمان در بازار بفروش می رسید كه این رقم پس از تحریم ها و تا چند ماه پیش، به یك میلیون بشكه در روز كاهش یافت.

اكنون برمبنای اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت، صادرات نفت خام و میعانات گازی كشور به روزانه 2 میلیون بشكه در روز رسیده است.

معاون وزیر امور خارجه نیز در دفاع از تاثیرات برجام در اقتصاد كشور، به فروش روزانه یك میلیون و 700 هزار بشكه نفت خام اشاره كرده و این امر را یكی از نشانه های تاثیرگذاری برجام و توافقات می داند.

براساس اظهارات معاون وزیر امورخارجه، از دیماه ٩٤ كه تحریم نفتی برداشته شد فروش نفت ایران به یك میلیون و ٧٠٠ هزار بشكه در روز رسید؛ اما رساندن فروش‌مان به میزان ٢ و نیم میلیون بشكه، ٦ ماه تا یك سال زمان می‌برد.

معاون وزیر امورخارجه افزود: پیش از تحریم روزانه 2.5 میلیون بشكه نفت صادر می‌كردیم كه این میزان تا توافق موقت ژنو به یك میلیون رسیده بود و می‌خواستند پس از آن به صفر برسانند؛ اما از ٢٧ دی ٩٤ كه تحریم نفتی برداشته شد فروش به یك میلیون و ٧٠٠ هزار بشكه در روز رسید.

وی ادامه داد: دلیل اینكه چرا میزان صادرات به ٢.5 میلیون بشكه نرسیده به این دلیل است كه ما در این سال‌ها و در زمان تحریم مشتری‌های خود را از دست داده بودیم و آنها جایگزین پیدا كرده بودند و رساندن فروش‌مان به میزان گذشته حدود ٦ ماه تا یك سال زمان می ‌برد.

در حالی منتقدان دولت همچنان بر بی اثربودن برجام اصرار می ورزند كه افزایش صادرات نفت كشور و تقاضای اروپایی ها برای خرید نفت ایران حكایتی دیگر دارد.

در حال حاضر اروپا نیز به جمع خریداران نفت ایران پیوسته‌ كه به عقیده كارشناسان، ورود این دسته از خریداران نفت، توازن را در بازار ایجاد می‌كند و زمینه‌های لازم را برای تولید بیشتر نفت ایران فراهم خواهد كرد.

ایران پیش از تحریم‌ها حدود 30 درصد از نفت صادراتی خود را به كشورهای اروپایی صادر می‌كرد.
برهمین اساس و در سال های تحریم، برخی كشورها از جمله عربستان، روسیه و عراق توانستند از غیبت ایران استفاده كرده و سهم كشورمان در بازار جهانی را از آن خود كنند كه بخش عمده ای از آن مربوط به بازار اروپا بود.

ایران در دوران تحریم، روزانه حدود 100 هزار بشكه نفت خام به اروپا صادر می كند، در حالی كه تا پیش از تشدید تحریم ها، 500 تا 600 هزار بشكه از نفت خام ایران به مقصد پالایشگاه های اروپایی ارسال می شد.

بر این اساس، پس از پیشرفت مذاكرات هسته ای، ایران مذاكره با مشتریان سنتی خود در اروپا را برای بازگشت به بازار آغاز كرد و توانست بسیاری از آنها را آماده دریافت نفت خام صادراتی ایران كند.

شركت توتال فرانسه پیشتاز شركت های اروپایی برای خرید نفت از ایران بود به گونه ای كه قرارداد خرید روزانه 160 هزار بشكه نفت خام از ایران را امضا كرد و قرار است در ماه های آتی نیز بارگیری نفتكش ها آغاز شود. افزون بر توتال، مذاكره هایی نیز با سایر شركت های اروپایی مانند لوك اویل روسیه و سپسا اسپانیا انجام شده كه منجر به امضای قرارداد شد.

همچنین «هلنیك پترولیوم» بزرگترین پالایشگر یونان نیز اعلام كرده است كه بزودی نخستین محموله نفت خام از ایران را تحویل می گیرد. بر اساس برآوردها، برای فروش 300 تا 500 هزار بشكه نفت به خریداران اروپایی در پساتحریم، بازاریابی شده است.

علاوه بر این، شركت های چینی، هندی، كره ای و ژاپنی نیز قصد دارند به تدریج خرید نفت از ایران را افزایش دهند به گونه ای كه ژاپن می خواهد واردات نفت از ایران را تا دو برابر افزایش داده و به 300 هزار بشكه در روز برساند.

هر چند كه آمارها از افزیش 90 درصدی درآمد نفتی ایران در سال جاری حكایت دارند اما كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی امسال برای كشور مشكلزا خواهد بود زیرا درآمد بیش از 100 میلیارد دلاری ایران از محل فروش نفت در دولت احمدی نژاد این روزها به حدود 21 میلیارد دلار رسیده است.

بررسی همین آمار نشان دهنده سال سخت اقتصادی برای كشور است كه نمی توان آن را به بحث برجام و برداشته شدن تحریم ها نسبت داد، زیرا امسال، سال سخت نفتی نه فقط برای ایران بلكه برای همه كشورهای وابسته به درآمدهای نفتی خواهد بود.

با این حال، آنچه آمارها می گویند افزایش درآمد نفتی و فروش نفت كشور پس از برجام و به نتیجه رسیدن آن است كه خود گویای تاثیرگذاری توافق انجام شده است اما نباید فراموش كرد سال سخت اقتصاد فقط در سایه اقتصاد مقاومتی در همه زمینه ها و كاهش اتكاء به درآمدهای نفتی محقق خواهد شد كه این امر، جز با انتقادهای سازنده و همراهی همه گروه ها و نگاه ها با دولت برای بهبود اقتصاد كشور محق نخواهد شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین