کد خبر: ۹۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «و حالا این تهدید همه ما را به ویژه در آسیای مرکزی و قفقاز در معرض خطر قرار داده است. همه ما با تهدید افراط‌گرایی مواجه هستیم.
وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه با خبرگزاری ایتارتاس گفت که افراط‌گرایی‌ و تروریسم امروزی، نتیجه اشغالگری‌های آمریکا در عراق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه در مصاحبه با رسانه روسی «تاس»، روسیه را کشور «دوست» ایران خواند و تأکید کرد که تهران شریک نزدیک مسکو باقی خواهد ماند.

 «ظریف» در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در قبال درگیری‌های «ناگورنو- قره‌باغ» گفت: «ما معتقدیم که منطقه ما به درگیری‌های بیشتر نیاز ندارد. همه ما با افراط‌گرایی و تروریسمی درگیر هستیم که از سالها اشغال عراق و وضعیت پس از آن - یعنی تشدید افراط‌گرایی بعد از اشغالگری آمریکا- ناشی شد.»

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «و حالا این تهدید همه ما را به ویژه در آسیای مرکزی و قفقاز در معرض خطر قرار داده است. همه ما با تهدید افراط‌گرایی مواجه هستیم، بنابراین لازم است که جهت احترام به قوانین بین‌المللی و اصول منشور سازمان ملل متحد، مناقشات را با ابزارهای صلح‌آمیز حل کنیم.»

آقای ظریف خاطرنشان کرد به همین دلیل بوده که بعد از آغاز خصومت‌ها، وزیر دفاع ایران با وزرای دفاع ارمنستان و آذربایجان تماس گرفته و خود او هم بعد از تماس با وزیر خارجه ارمنستان، در رامسر با وزیر خارجه آذربایجان دیدار کرده است.

ظریف در ادامه گفت: «رفع مخاصمه یا توقف مخاصمه یا آتش‌بس (در قره باغ)، مایه خرسندی است.»

وی افزود: «امیدواریم که این مقدمه مذاکرات جدی برای حل این مسئله باشد. منطقه ما نیازمند همکاری بین همه است.»

آقای ظریف تصریح کرد: «معتقدیم که ارمنستان به عنوان یک همسایه و آذربایجان به عنوان دوستی نزدیک برای ایران، باید روابط خوبی با هم داشته باشند. ما از تمام تلاش‌ها برای حل این مسئله حمایت می‌کنیم و به آن امیدوار هستیم.»

ظریف همچنین توسعه کریدور ارتباطی شمال -جنوب را به نفع هر شهروندان هر سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان دانست و گفت که تکمیل این پروژه، یکی از بهترین و ارزان‌ترین مسیرها از آسیا به اروپا را میسر خواهد کرد.

وی همچنین گفت: :این مسیر نه تنها به نفع مردم منطقه است، بلکه یکی از ارزان‌ترین و بهترین مسیرها بین آسیا به اروپا خواهد بود. ساخت این مسیر نیازمند همکاری ایران، روسیه و آذربایجان است و ما برای این کار آماده هستیم.»

ظریف درباره نشست آتی کشورهای دریای خزر در آستانه، پایتخت قزاقستان هم گفت: «باید بتوانیم اسناد حقوقی کنوانسیون خزر را نهایی کنیم. همچنین نیازمند تقویت همکاری‌های زیست محیطی هستیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از این مصاحبه از نتایج دیدار وزرای خارجه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو ابراز خرسندی کرد و گفت همکاری‌های سه کشور تنها به حوزه‌های حمل و نقل و مسائل اقتصادی محدود نخواهد شد. ظریف، مسائل امنیتی، همکاری‌های اطلاعاتی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را زمینه‌های دیگری دانست که همکاری در آنها امکان‌پذیر است.

وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به مشارکت بین تهران و مسکو، روسیه را «همسایه‌ای مهم» برای ایران خواند و بر پیوندهای تاریخی دو کشور تأکید کرد. ظریف علاوه بر این گفت تهران و مسکو «در تمامی زمینه‌ها اعم از روابط چند جانبه، روابط اقتصادی، روابط دفاعی و روابط اطلاعاتی، روابط سیاسی مستحکم دارند.»


منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین